El ple d'aquesta setmana començarà dimecres a les nou del matí amb la sessió de control al president de la Generalitat, Salvador Illa, i als consellers i acabarà dijous a la tarda. Entre altres punts, la cambra farà el debat sobre la validació del Decret llei 11/2025, de 22 de maig, de concessió d'un suplement de crèdit als pressuposts de la Generalitat per al 2023 prorrogats per al 2025, i el debat de totalitat del Projecte de llei de l'economia social i solidària.
L'ordre del dia del ple inclourà així mateix dues propostes per crear dues comissions d'estudi, una sobre l'evolució econòmica (Junts) i una altra sobre l'habitatge (CUP-DT i Comuns); deu interpel·lacions als consellers; nou mocions, i els nomenaments de dos membres dels consells socials de les universitats de Barcelona i Girona. A més, durant la sessió la cambra homenatjarà Lluís Virgili, diputat de la primera legislatura del Parlament restablert, amb motiu del centenari del seu naixement.
Sessió de control
La sessió de control començarà amb les preguntes al president de la Generalitat que li formularan els caps de fila o portaveus dels vuit grups parlamentaris sobre l'actualitat política.
Tot seguit, els consellers respondran les preguntes dels grups, sobre el desplegament del pla d'enfortiment de la llengua catalana a les universitats, la campanya de la renda del 2024 de l'Agència Tributària de Catalunya, els nous jutjats penals per lluitar contra la multireincidència (PSC-Units), el sistema d'avaluació de l'alumnat, la política exterior, el patrimoni cultural (Junts), el finançament del transport públic, les polítiques de seguretat (ERC), l'ordenació territorial, la inseguretat (PPC), la situació de Televisió de Catalunya (Vox), el compliment de l'acord d'investidura amb relació als tram trens (Comuns) i la vulneració dels drets lingüístics (CUP-DT).
Nou decret llei de crèdit als pressupostos
Acabada la sessió de control, el Ple farà el debat i la votació per validar o derogar un nou decret llei de suplement de crèdit als pressupostos prorrogats de la Generalitat, el tercer que presenta enguany el Govern després dels dos ja validats en sessions plenàries anteriors.
La consellera d'Economia i Finances, Alícia Romero, presentarà davant el Ple el decret, que augmenta el pressupost prorrogat en gairebé 468 milions d'euros, que se sumen als 2.168 i als 1.301 milions dels dos suplements anteriors. Tal com s'explica en l'exposició de motius, el nou suplement servirà per finançar, d'una banda, necessitats en matèria de personal no incloses en els dos anteriors i, de l'altra, despeses en matèria d'educació, cultura, llengua catalana, esport, salut, serveis socials, administració local i habitatge.
Projecte de llei de l'economia social i solidària
La cambra farà després el debat de totalitat del Projecte de llei de l'economia social i solidària, que arriba a aquest primer debat amb una esmena de retorn de Vox. Si el Ple rebutja aquesta esmena a la totalitat, la iniciativa continuarà la tramitació parlamentària en ponència i comissió. Si l'esmena s'aprovés, la iniciativa quedaria rebutjada.
El conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, presentarà el projecte de llei, que té per objecte establir un marc jurídic comú de promoció i ordenació de l'economia social i solidària. Aquest marc ha de promoure una economia plural, democràtica i basada en les persones perquè creixi de forma progressiva i permeti la transformació del model econòmic català. La proposta legislativa defineix els trets propis i diferenciadors comuns que permeten identificar les entitats d'economia social i solidària i estableix els mecanismes per al reconeixement, la representació, el creixement, la promoció i la consolidació d'aquestes entitats.
El projecte crea i regula el Consell Català de l'Economia Social com a òrgan consultiu, i preveu, entre altres qüestions, l'obligació de les administracions catalanes de promoure i impulsar de forma coordinada aquesta economia i que sigui prioritzada en la compra de béns i serveis, sempre que sigui possible i respectant els principis de la contractació pública.
Segons que s'explica en l'exposició de motius, el text, alineat amb diverses resolucions de la Unió Europea, ha pres com a base un document elaborat per l'Associació Economia Social Catalunya després d'un llarg procés de consens amb el sector.
Comissions d'estudi
Abans de la pausa del migdia, el Ple també debatrà i votarà la proposta de creació d'una comissió d'estudi per a la garantia del dret a l'habitatge, i a la represa de la sessió, a la tarda, la d'una comissió d'estudi sobre l'evolució econòmica de Catalunya i les perspectives de futur.
La primera, sol·licitada pels Comuns i la CUP-DT, proposa estudiar les diferents legislacions i els models europeus per regular l'habitatge i possibles mecanismes que es podrien aplicar per "frenar la compra especulativa d'habitatge i recuperar i augmentar el parc d'habitatge públic en règim de lloguer, especialment el que ara està en mans de grans tenidors". La proposta preveu que la durada dels treballs de la comissió sigui d'un any, tot i que es podrien acordar pròrrogues. Junts ha presentat set esmenes al text de la proposta, i ERC, tres.
La segona comissió d'estudi, sol·licitada per Junts, proposa analitzar l'evolució de l'economia catalana, el paper de Catalunya en l'evolució de l'economia espanyola i europea i el seu futur encaix en l'economia global. La proposta estableix que la vigència de la comissió sigui el que resta de legislatura. Cap grup no ha presentat esmenes a aquesta proposta.
Totes dues propostes preveuen que les comissions estiguin integrades per un membre de cada grup parlamentari, amb la possibilitat que hi assisteixin tècnics, especialistes i membres d'entitats. Un cop el Ple n'aprovi la creació, les comissions es podran constituir properament.
Membres de consells socials d'universitats
Dimecres a la tarda la cambra també votarà les propostes de designació per cobrir les vacants d'Eva Palau i Jordi Domingo, que van renunciar al càrrec, com a membres dels consells socials, designats pel Parlament, de les universitats de Girona i Barcelona respectivament. Els candidats, proposats tots dos per Junts, són Carles Agustí per al Consell Social de la Universitat de Girona i Carles Mur per al de la de Barcelona.
Homenatge a Lluís Virgili
Després, a proposta de Junts, la cambra homenatjarà Lluís Virgili, diputat de la primera legislatura, amb motiu del centenari del seu naixement. Virgili va ser diputat al Parlament per Convergència i Unió del 1980 al 1984, va ser reconegut amb la Creu de Sant Jordi i va dirigir durant gairebé quaranta anys l'Orfeó Lleidatà.
Interpel·lacions
Dimecres a la tarda el Ple farà també les set primeres interpel·lacions dels grups als consellers, sobre les polítiques de l'àmbit del treball (Junts), la competitivitat dels sectors productius (PPC), l'estratègia de turisme (Comuns), el suport a la discapacitat en l'Administració de la Generalitat (PPC), les novetats i l'estratègia de la campanya forestal del 2025 (PSC-Units), la gestió dels menors estrangers no acompanyats i la seva incidència en matèria de seguretat (Vox) i l'accés a la cultura en el món rural (PSC-Units).
Dijous al matí el ple es reprendrà amb les tres interpel·lacions restants, sobre la protecció del patrimoni cultural (ERC), el patrimoni cultural (Junts) i el trasllat del Campus Educatiu La Laboral, de Tarragona (ERC).
Mocions
A l'últim, entre el matí i la tarda de dijous, la cambra debatrà i votarà nou mocions fruit d'interpel·lacions del darrer ple, sobre el Pacte nacional per la llengua (Vox), les violències institucionals masclistes (Comuns), la necessitat d'articular una banca pública de promoció econòmica (ERC), el balanç del primer any de legislatura (PPC), la transició energètica (CUP-DT), l'adquisició d'immobles i el garantiment del dret a l'habitatge (ERC), les infraestructures i la mobilitat al Camp de Tarragona (Junts), les polítiques i la gestió del Departament de Drets Socials i Inclusió (Junts) i l'atracció d'inversió tecnològica en el sector de la salut (PSC-Units).
La moció de Vox insta el Govern a retirar-se del Pacte nacional per la llengua, suspendre'n l'aplicació i destinar-ne els recursos a "prioritats socials concretes". El text també insta l'executiu a derogar les disposicions normatives que emparin l'exclusivitat o la preeminència de l'ús del català, a "aplicar de forma efectiva" les sentències en matèria lingüística i a reformar els criteris d'accés a la funció pública perquè el català sigui un mèrit i no un requisit.
La dels Comuns demana al Govern un informe sobre l'impacte de les violències institucionals masclistes en les polítiques públiques que incideixen en l'atenció de les dones víctimes de violència masclista. Així mateix, demana informació sistemàtica sobre mesures de protecció en processos judicials, crear nous mecanismes de detecció, seguiment, avaluació, sanció i reparació en l'àmbit institucional, ampliar la formació dels diferents actors del sistema judicial i reforçar els serveis socials especialitzats en l'atenció de les dones.
La primera d'ERC expressa el rebuig a l'OPA del BBVA sobre el Banc Sabadell i insta el Govern a enviar una carta al president del Govern espanyol per explicitar formalment el rebuig de la Generalitat a l'operació. Entre altres aspectes, el text alerta que l'OPA comportaria un "perill" per al finançament de les petites i mitjanes empreses catalanes. El text també reclama fer les passes necessàries perquè l'Institut Català de Finances pugui desplegar-se com una "banca pública de país".
La del PPC insta el Govern a "posar fi a l'espiral de cessions davant els partits independentistes" i a "retre comptes" de les negociacions del PSOE i Junts a Suïssa. Entre altres punts, el text també demana a l'executiu una decisió definitiva abans del 8 d'agost sobre l'ampliació de l'aeroport de Barcelona, la B-40 i el Hard Rock; diverses rebaixes fiscals; aturar la substitució de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària per l'Agència Tributària de Catalunya, i atorgar al castellà, juntament amb el català, el caràcter de llengua vehicular de l'ensenyament.
La de la CUP-DT insta el Govern a prendre mesures perquè no es repeteixi una apagada com la del 28 d'abril. El text defensa un "model de sobirania energètica" per a Catalunya, i, entre altres aspectes, reclama els pressupostos de carboni, projectes eòlics i fotovoltaics en espais ja alterats com carreteres, que les empreses que s'instal·lin a Catalunya autoprodueixin amb fons renovables almenys el 75% de l'electricitat que consumiran i aturar projectes d'energies renovables que no tinguin el suport d'ajuntaments i veïns per arribar a acords. La moció també defensa mantenir el pla vigent de tancament de les centrals nuclears.
La segona d'ERC planteja que, amb l'objectiu de garantir el dret a l'habitatge i limitar l'ús especulatiu, el Govern espanyol limiti la compra de propietat immobiliària per part d'estrangers a aquells que tinguin residència permanent o hagin viscut almenys cinc anys al territori on es vulgui comprar i limiti també la inversió estrangera que tingui per objecte la promoció immobiliària. El text defensa així mateix modificacions fiscals, com reduir l'impost de transmissions patrimonials per a la compra del primer habitatge de residents a Catalunya.
La primera moció de Junts reclama millores en les infraestructures i la mobilitat al Camp de Tarragona, com ara crear dues línies llançadora d'autobús des de les estacions de Tarragona i Reus a l'estació d'alta velocitat Camp de Tarragona, construir un aparcament dissuasiu de baix cost en l'entorn immediat d'aquesta estació o acordar amb el Govern espanyol l'ampliació d'un tercer carril a l'N-240 des de Tarragona fins a la rotonda de l'estació.
La segona de Junts constata que el fets ocorreguts entorn de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència "obliguen a un canvi profund del sistema i l'estructura de gestió de la protecció dels infants" amb "el màxim consens parlamentari" i comporten la necessitat de crear, també amb un ampli suport "de les forces polítiques majoritàries", una comissió d'investigació "que vagi fins al fons de la qüestió". A més, el text insta el Govern a "assumir de manera immediata" les recomanacions de la Sindicatura de Comptes pel que fa a les contractacions per part de la direcció general.
Finalment, la moció del PSC-Units insta el Govern a desenvolupar una estratègia transversal i a llarg termini per impulsar la transformació digital de la salut, a consolidar i ampliar els instruments de suport a l'ecosistema de la salut i a la recerca digital, amb especial atenció a les petites i mitjanes empreses i a les empreses emergents, i a "continuar promovent Catalunya com a 'hub' internacional d'innovació en salut digital".