Notícies

El debat general sobre les incidències a la xarxa ferroviària acaba amb l'aprovació d'una setantena de propostes per fer front a la crisi de Rodalies

El Parlament demana el cessament de la consellera Sílvia Paneque i reprova el ministre Óscar Puente

Dijous, 27 de març de 2025. Palau del Parlament

El debat general sobre les incidències a la xarxa ferroviària acaba amb l'aprovació d'una setantena de propostes per fer front a la crisi de Rodalies

Parlament de Catalunya (Sergi Ramos Ladevesa). 2025

Vegeu la galeria d'imatges (14 imatge/s)

El debat general sobre les incidències a la xarxa ferroviària ha acabat aquesta tarda amb l'aprovació d'una setantena de propostes del PSC-Units, Junts, ERC, el PPC, els Comuns i la CUP-DT per afrontar el col·lapse de Rodalies.

Entre aquestes propostes el Parlament n'ha aprovat una de Junts amb què reprova la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i en demana el cessament per la seva "mala gestió". Aquesta proposta ha estat aprovada amb 67 vots a favor (Junts, PPC, Vox, CUP-DT, AC i una diputada d'ERC), 48 en contra (PSC-Units i Comuns) i 19 abstencions (ERC).

La cambra també ha aprovat una proposta d'ERC que reprova la consellera per la seva "incapacitat" a l'hora d'exigir responsabilitats a Adif i Renfe davant el col·lapse del servei de Rodalies. Aquesta proposta ha estat aprovada amb 86 vots a favor (Junts, ERC, PPC, Vox, CUP-DT i AC), 42 en contra (PSC-Units) i 6 abstencions (Comuns).

Així mateix, n'ha aprovat una altra del PPC amb què reprova el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, per la seva "ineficàcia en la gestió del servei ferroviari", proposta que ha estat aprovada amb 66 vots a favor (Junts, PPC, Vox, CUP-DT i AC), 48 en contra (PSC-Units i Comuns) i 20 abstencions (ERC).

A més, la cambra, a proposta d'ERC, ha demanat també la dimissió dels presidents d'Adif i Renfe perquè els considera responsables del col·lapse de Rodalies. La petició de dimissió ha estat aprovada amb 86 vots a favor (Junts, ERC, PPC, Vox, CUP-DT i AC), 42 en contra (PSC-Units) i 6 abstencions (Comuns).

Finalment, a proposta de Junts, el Parlament també ha reprovat l'actitud dels successius presidents de Renfe des del 2018, entre els quals Isaías Táboas i Raül Blanco, amb 61 vots a favor (Junts, ERC, CUP-DT i AC), 53 en contra (PSC-Units i Vox) i 20 abstencions (PPC i Comuns).

Les mesures aprovades demanen, entre altres qüestions, que es mantinguin les bonificacions dels títols de transport fins que els serveis dels trens de rodalia, regionals i de mitjana distància funcionin amb normalitat, que els usuaris tinguin accés a la informació en temps real, que es desenvolupi una aplicació mòbil única que integri horaris, retards, incidències i serveis alternatius, que hi hagi un centre únic de control, que es compti amb les plataformes territorials d'usuaris per redactar plans de mesures urgents o alternatius de transport, que es defineixi un calendari clar per al traspàs de les infraestructures de les línies R1, R2 Sud i R3 i que s'estudiï el futur traspàs de l'R4 i l'R16.

Pel que fa al traspàs de Rodalies, el Parlament ha aprovat una proposta transaccionada entre el PSC-Units i ERC que insta el Govern perquè "davant la urgència d'accelerar el traspàs integral" es constitueixi abans del 31 de desembre d'aquest any una empresa mercantil per executar de forma directa la gestió del servei. Aquesta empresa haurà de ser presidida per la Generalitat, que hi haurà de tenir una posició majoritària en el consell d'administració, i haurà de tenir una direcció executiva independent de Renfe i una participació majoritària de la Generalitat. Aquesta nova empresa haurà de garantir el "respecte i salvaguarda dels drets sociolaborals i de permeabilitat" dels treballadors afectats pel traspàs. Aquesta resolució ha estat aprovada amb 69 vots a favor (PSC-Units, ERC i Comuns), 61 en contra (Junts, PPC, Vox i AC) i 4 abstencions (CUP).

La cambra també ha aprovat tres propostes transaccionades entre el PSC-Units i els Comuns que insten el Govern a impulsar un pla d'emergència per garantir el dret a la mobilitat dels ciutadans i a presentar un calendari d'execució de les obres i actuacions en curs, amb les fases i els terminis de finalització previstos. Aquestes propostes demanen a més que cada tres mesos el Parlament rebi un informe detallat de les obres i actuacions i es facin reunions amb els partits representats a la cambra i les entitats municipalistes per fer un seguiment de l'execució del Pla de Rodalies. Així mateix, les propostes insten el Govern a impulsar la planificació de la mobilitat ferroviària amb objectius i projectes i amb calendari i un pla específic de modernització que inclogui la compra de nous trens, a augmentar el personal d'Adif i Renfe en tasques de planificació, gestió i servei a les estacions i a elaborar un pla de formació professional ferroviària.

Propostes aprovades
El Ple ha aprovat totes les propostes de resolució presentades pel PSC-Units i també totes les d'ERC.

De Junts, les ha aprovat també totes, excepte el punt 3 de la número 1 i el punt 1 de la número 2.

Dels Comuns, també totes, excepte el punt 3 de la proposta número 1 i els 1 i 3 de la 2.

Del PPC, també totes, excepte els punts 1 i 2 de la proposta número 1 i tota la proposta número 5.

Finalment, de la CUP-DT s'han aprovat totes les propostes, excepte els punts 1 i 3 de la número 1, els punts 2 i 3 de la 2, el punt 1 de la 3, el punt 1 de la 4 i el punt 3 de la 5.

La cambra també ha aprovat les tres propostes transaccionals presentades pel PSC-Units i els Comuns i les dues presentades pel PSC-Units i ERC.

En canvi, ha rebutjat totes les propostes de Vox i AC.

En el debat de les propostes hi han intervingut, per aquest ordre, Andrés Bello (Vox), Rosa Maria Soberana (AC), Lluís Mijoler (Comuns), Àngels Esteller (PPC), Dani Cornellà (CUP-DT), José Ignacio Aparicio (PSC-Units), Mar Besses (ERC) i Montse Ortiz (Junts).

El debat l'han seguit des de la tribuna de públic de l'hemicicle diverses entitats d'usuaris, entre les quals les plataformes Dignitat a les Vie i Salvem l'R2.