Notícies

El ple farà el debat final de la llei de seguretat industrial, i els de totalitat de les de transparència, de modificació de la del cinema, de l'impost als operadors d'internet, i de cooperatives

Dimarts, 22 de juliol de 2014. Palau del Parlament

El saló de sessions en un moment del darrer ple

Parlament de Catalunya. 2014

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

Avui dimarts, a les cinc de la tarda, començarà l'últim ple d'aquest període de sessions que, entre dimecres i dijous, farà el debat i la votació finals del projecte de llei sobre la seguretat industrial, i els de totalitat de quatre iniciatives legislatives: la proposició de llei de transparència, i els projectes de llei de modificació de la llei del cinema, de l'impost als operadors d'internet, i de cooperatives.

La sessió de control al govern i al president de la Generalitat tindrà lloc dimecres poc després de les deu del matí, un cop la cambra hagi votat la designació de Pere Navarro com a nou secretari primer de la mesa, en substitució de Miquel Iceta.

Avui a la tarda, el ple farà set interpel·lacions de l'ordre del dia, i l'altra quedarà per demà. L'activitat legislativa es concentrarà en la jornada de dimecres, llevat del debat de la proposició de llei de transparència, que es preveu que es faci dijous. Les mocions es debatran i votaran dijous al matí i a la tarda, i el ple acabarà amb la votació per designar Salvador Sedó com a senador.

Interpel·lacions
El ple començarà avui dimarts a les cinc de la tarda amb les interpel·lacions dels grups als consellers, sobre el transport ferroviari i els centres logístics (PSC); l'execució del pressupost de la Generalitat per al 2014 i les perspectives per al 2015 (ICV-EUiA); les polítiques de seguretat ciutadana, ordre públic i gestió de la pobresa (CUP); l'aplicació del reial decret que garanteix el dret dels alumnes a rebre l'ensenyament en totes les llengües oficials a Catalunya (C's); l'assignació pressupostària per a sanitat i les previsions per al 2015 (PPC); el pla integral d'atenció a les persones amb trastorn mental i addiccions (CiU); les mesures per bastir les estructures d'estat necessàries per a la transició nacional (ERC), i les polítiques de suport a la gent gran (PPC). Aquesta darrera interpel·lació és previst que se substanciï dimecres abans de la pausa del migdia.

Nou secretari primer de la mesa
Dimecres el ple es reprendrà a les deu del matí amb la votació per a la designació de Pere Navarro com a nou secretari primer de la mesa, en substitució de Miquel Iceta, que deixa el càrrec arran del seu nomenament com a primer secretari del PSC, i passa a presidir el grup. La designació de Navarro, proposat pel PSC, es farà mitjançant votació electrònica i secreta. Un cop designat, el nou secretari primer ocuparà el seu lloc a la mesa.

Sessió de control
A continuació, el ple farà la sessió de control, en què el president de la Generalitat respondrà les preguntes sobre l'actualitat política que li formulin els caps de files i portaveus dels set grups parlamentaris, i, abans, els consellers respondran les preguntes dels grups, sobre: les dades relatives a la liquidació del model de finançament del 2012 donades a conèixer pel ministeri, el Pacte per la Infància a Catalunya, les actuacions per incentivar la incorporació al mercat dels habitatges buits (CiU), el futur dels centres oberts i del conjunt dels serveis d'intervenció socioeducativa, l'abocador de Vacamorta a Cruïlles (ERC), el finançament dels ens locals, la situació de la joventut (PSC), el sostre de despesa de la Generalitat per al 2015, el dictamen del Consell de Garanties Estatutàries sobre el decret llei 3/2014 de mesures urgents per a l'aplicació de la LRSAL (PPC), el desplegament de la LOMCE en el curs 2014-2015, la subhasta de drets de tala al bosc de l'Avetosa de Riu al Parc Natural del Cadí-Moixeró (ICV-EUiA), i els darrers informes del Consell Assessor per a la Transició Nacional (C's).

Tot seguit, el ple haurà de validar el dictamen de la comissió de l'estatut dels diputats pel que fa a la compatibilitat de la diputada Rocío Martínez-Sampere.

Projecte de llei de seguretat industrial
Després, cap a les dotze del migdia, el ple farà el debat i la votació finals del projecte de llei de la seguretat industrial dels establiments, les instal·lacions i els productes, que arriba a aquest debat amb 41 esmenes vives (15 d'ERC, 9 del PSC, 12 d'ICV-EUiA i 5 de C's).

La llei té per objecte desenvolupar una regulació íntegra del règim jurídic aplicable a la seguretat industrial dels establiments en què es poden produir accidents greus, i les instal·lacions i els productes que poden provocar danys o perjudicis a les persones, els béns o el medi ambient com a conseqüència d'un accident, incloent-hi els dels organismes de control. Entre altres aspectes, s'introdueixen una sèrie de mesures de simplificació administrativa i de reducció de càrregues burocràtiques.

El projecte estableix les condicions generals de la seguretat industrial i la responsabilitat dels agents, i regula els registres d'instal·lacions tècniques de seguretat industrial i d'agents de la seguretat industrial; estableix els principis generals aplicables als establiments en què es poden produir accidents greus, i també el règim regulador dels organismes de control, alhora que regula el control de l'administració en la matèria, tipifica les infraccions i estableix el règim sancionador corresponent. Així mateix, es modifica la llei de taxes per adequar-les al que estableix aquesta llei.

Debats de totalitat de tres projectes de llei
El ple farà, previsiblement dimecres a la tarda, el debat de totalitat del projecte de llei de modificació de la llei 20/2010, del 7 de juliol, del cinema, al qual PPC i C's han presentat una esmena a la totalitat cadascun.

El text elimina l'obligació de distribuir en llengua catalana el 50 per cent de totes les còpies analògiques de les pel·lícules que s'estrenin a Catalunya, com diu l'actual llei del cinema. La nova redacció especifica que "s'han d'impulsar acords industrials amb els sectors de distribució cinematogràfica i audiovisual i de l'exhibició que assegurin de manera progressiva la presència normalitzada d'aquestes obres en català". En cas que no s'assoleixin aquests acords en un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor de la llei, les empreses distribuïdores i exhibidores hauran de complir diverses obligacions, que s'inclouran en el reglament de la llei. Aquestes obligacions, de les quals s'exclouen les produccions europees, es fixaran segons el tipus d'obra cinematogràfica i la distribució i publicitat d'aquesta.

En tot cas, el projecte de llei fixa un termini màxim de deu anys perquè les obres audiovisuals doblades o subtitulades al català "assoleixin nivells de consum equilibrats amb els altres sectors culturals i de la comunicació".

A continuació, la cambra debatrà el projecte de llei de creació de l'impost sobre la provisió de continguts per part de prestadors de serveis de comunicacions electròniques per al foment del sector audiovisual i per a la difusió cultural digital, que arriba al primer debat al ple amb dues esmenes a la totalitat, del PPC i C's.

La iniciativa, que es tramita pel procediment d'urgència, crea un tribut aplicable a les companyies operadores d'internet, amb una quota fixa de 0,25 euros el mes per cada contracte de connexió en el territori de Catalunya. Es tracta d'un impost finalista que es destinaria a dotar el fons per al foment de la indústria cinematogràfica i audiovisual i el de foment per a la difusió cultural digital, aquest darrer, creat també per aquesta llei. El govern preveu que la recaptació anual per aquest tribut sigui de vint milions i mig d'euros.

El ple també farà el debat de totalitat del projecte de llei de cooperatives, que ha de substituir l'actual llei, del 2002, i a què han presentat esmenes a la totalitat ICV-EUiA i la CUP.

El projecte vol adaptar-se a la nova realitat social i econòmica, configurar un règim jurídic més flexible, clar i modern, tenint en compte les exigències actuals i demandes futures, i que permeti a cada cooperativa escollir la fórmula que millor s'adapti a la seva realitat i la faci més competitiva. Entre d'altres, proposa reduir el nombre mínim de socis per constituir una cooperativa, simplificar els tràmits burocràtics, i permetre l'entrada de persones no sòcies a l'òrgan d'administració per millorar-ne la professionalitat.

Els projectes de llei que superin el debat de totalitat, és a dir, aquells que el ple en rebutgi les esmenes de retorn, continuaran la tramitació en comissió abans no tornin al ple per al debat i la votació finals.

Debat de totalitat de la proposició de llei de transparència
Dijous és previst que el ple es reprengui al matí amb el debat de la proposició de llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que ha estat redactada en ponència conjunta, i que arriba al debat de totalitat amb un text signat pels grups de CiU, ERC i el PPC, i sense esmenes de retorn.

El text, que es tramita pel procediment d'urgència, té per objecte regular i garantir la transparència de l'activitat pública de l'administració, el dret d'accés dels ciutadans a la informació pública, establir principis de bon govern als quals han d'ajustar la seva actuació els alts càrrecs i el personal de l'administració, i implementar el govern obert i fomentar la participació i col·laboració ciutadana. La proposta legislativa inclou un règim administratiu de recursos i reclamacions, i un sistema de garanties, preveu la creació d'una comissió de garantia del dret d'accés a la informació pública i determina els límits que poden condicionar el dret d'accés a la informació pública.

La proposició superarà el debat de totalitat, atès que no té esmenes de retorn, i continuarà, doncs, la tramitació en comissió abans de l'aprovació definitiva al ple.

Vocals i vicepresident de la Junta de Museus de Catalunya
La cambra també designarà el vicepresident de la Junta de Museus de Catalunya i tres vocals de la comissió executiva. El candidat a vicepresident, proposat conjuntament per CiU i ERC, és Pere Izquierdo, i els tres vocals, proposats conjuntament per CiU, PSC i PPC, són Ramon Llinas, Francesc Xavier Menéndez i Joaquim Torra.

Mocions
El ple debatrà sis mocions subsegüents a interpel·lacions. Els grups hi poden presentar esmenes fins dimarts a dos quarts de cinc.

La moció de C's, sobre la situació del comerç, demana al govern que elimini "les multes lingüístiques que sancionen els comerciants que retolin en una llengua que no és el català". També l'insta a presentar el projecte de llei regulador de l'activitat del comerç, serveis i fires; a impulsar una reforma que disminueixi la pressió fiscal de les classes mitjanes, autònoms, i petites i mitjanes empreses, i a fer "reformes profundes" en matèria de simplificació administrativa, entre d'altres.

La primera moció del PSC, sobre els infants en situació de vulnerabilitat, demana al govern que recuperi progressivament les prestacions per fills a càrrec; garanteixi les beques menjador ─que haurien de cobrir en alguns casos la totalitat del cost del menjador─; creï programes extraordinaris d'ajudes directes als infants beneficiaris d'aquestes beques per assegurar-ne l'alimentació adequada en períodes no lectius, i augmenti la inversió en infància fins a assolir el 2,2 per cent del PIB en quatre anys, entre altres punts.

La segona moció del PSC, sobre l'acadèmia aranesa de la llengua occitana, insta l'executiu a deixar sense efecte el decret 12/2014 per tal de vincular les decisions que prengui l'acadèmia a les del Congrés Permanent de la Llengua Occitana; a garantir que l'organisme tingui independència respecte a les administracions públiques i a establir un espai de diàleg amb les regions franceses i, si s'escau, amb Itàlia per garantir els consensos necessaris entorn de la llengua.

La moció del PPC, sobre la coordinació del departament d'interior amb les policies locals, expressa el reconeixement de la cambra a la "tasca propera i abnegada" de les policies locals i demana al govern que presenti un projecte de llei del sistema de seguretat pública; defineixi les funcions que ha de complir cada cos policial en les actuacions conjuntes i n'incentivi la col·laboració; impulsi reformes legals perquè es difuminin els rostres dels agents policials a les informacions dels mitjans de comunicació i demani al govern espanyol la modificació de la llei 40/2007, de mesures en matèria de seguretat social, per regular la jubilació anticipada de les policies locals.

La moció d'ERC, sobre l'atenció sanitària, expressa la voluntat de reduir les llistes d'espera i demana al govern d'establir criteris màxims d'accés a procediments quirúrgics i un topall màxim d'espera en les visites; tenir una gestió transparent de les llistes d'espera; revisar el procés de derivació a altres hospitals; publicar les llistes d'espera d'intervencions quirúrgiques i proves diagnòstiques; publicar l'activitat quirúrgica de cada hospital, i garantir que els temps d'espera a urgències sigui "l'indispensable", entre altres punts.

ICV-EUiA demana, a la seva moció sobre la situació dels hospitals, que el Parlament reprovi el conseller de salut, Boi Ruiz, per la seva gestió al capdavant del departament, i que l'executiu garanteixi que s'obriran llits tancats si es col·lapsen les urgències; no faci "noves retallades en personal sanitari"; no rebaixi el pressupost dels hospitals públics per a l'any vinent; i garanteixi que la totalitat del pressupost es destina a la prestació de serveis, i no a eixugar el deute dels centres i ampliar el llistat de les operacions que tenen un temps màxim d'espera garantit, entre altres punts.

Designació d'un senador
Finalment, el ple designarà Salvador Sedó com a senador en representació de la Generalitat en substitució d'Eva Parera, que ha assumit el càrrec de consellera del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. La votació, que també serà electrònica i secreta, es farà després que la comissió de l'estatut dels diputats dictaminés divendres que el candidat compleix les condicions d'elegibilitat.

Sedó, proposat al càrrec per CiU, ha estat eurodiputat i s'afegirà als altres set senadors de designació parlamentària: Josep Lluís Cleries, Coralí Cunyat, Josep Maldonado (CiU), Ester Capella (ERC), José Montilla (PSC), Alícia Sánchez Camacho (PPC), i Joan Saura (ICV-EUiA), que ho són des de l'inici de la X legislatura.

Nova diputada i vots delegats
En aquest ple també s'incorporarà la nova diputada de CiU, Assumpció Laïlla, en substitució d'Oriol Pujol, que va renunciar a l'escó.

D'altra banda, les diputades Maria Senserrich (CiU) i Rosa Amorós (ERC) delegaran en aquesta sessió el vot amb motiu de les respectives baixes per maternitat.