Visita al Pla de Santa Maria
15 de març de 2022
El Sr. Mateu Montserrat Miquel, antic diputat i company al Parlament i membre de l’Associació, proposava de feia temps la visita al municipi del qual és alcalde, el Pla de Santa Maria, per la peculiar situació geogràfica i les bones comunicacions i per la riquesa històrica, urbana, cultural, agrícola i industrial.
La visita va començar a l’església romànica de Sant Ramon, acompanyats de l’historiador comarcal, el Sr. Carles Baz. Construïda a finals del segle XII, està dedicada a sant Ramon de Penyafort i ha estat declarada Monument Històric Nacional.
Tot caminant pel poble vam arribar als portals medievals que tancaven la vila. Vam admirar també les cases pairals i moltes portalades de pedra amb algunes façanes amb esgrafiats del segle XVII i XVIII, com cal Robinat o cal Mitger.
També vam visitar l’església parroquial de l’Assumpció, de finals del segle XVII, d’estil barroc, amb un gran campanar de planta quadrada i torrassa octagonal amb balustres. Les dimensions del temple són espectaculars i l’edifici està molt ben conservat. De la gran portalada del temple en destaca l’escut del poble.
A continuació vam visitar l’antiga fàbrica tèxtil, fundada l’any 1916 per Martí, Llopart i Trenchs, que va ser el principal motor econòmic de la vila fins a finals de segle.
Tot el recinte és actualment de propietat municipal i acull, des del 2012, el Centre d’Interpretació del Tèxtil i el Museu Agrícola.
A l’entrada del museu ens esperava el director, el Sr. Josep Lluís Baldor, que, com vam veure al llarg de la visita, va ser l’artífex de posar en funcionament els primers antics telers de filatura de cotó i teixit per a roba. Els visitants vam quedar bocabadats davant la complexitat del funcionament dels telers. En una altra part de l’edifici vam poder admirar la col·lecció de màquines de cosir antigues, mans de morter, eines del camp i carruatges.