L’educació a l’escola. Objectius i resultats

27 de gener de 2025

Conferenciant: Gregorio Luri, professor, doctor en filosofia per la Universitat de Barcelona

El professor Luri va començar la seva intervenció posant èmfasi en una qüestió aparentment òbvia: per a parlar d’educació cal conèixer l’ofici. Massa sovint el relat sobre la situació de l’ensenyament és dirigit i monopolitzat per persones alienes a la professió. Aquest fet ha tingut conseqüències no sempre positives, atès que se n’han derivat expectatives socials que van més enllà del que correspon estrictament a l’escola. La lluita contra les desigualtats socials i l’equitat com a valors centrals de la institució escolar en són un exemple. Sovint han desplaçat la funció transmissora de coneixements i la igualtat d’oportunitats inherents a l’escola. Cal diferenciar entre col·laborar amb els centres educatius i responsabilitzar-los de reptes que superen el seu àmbit d’actuació.
Actualment, la preocupació per la davallada de resultats acadèmics també té a veure, entre altres factors, amb un pensament molt actual que identifica directament el que és nou amb el que és bo, de manera que es genera un tipus d’innovació disruptiva que altera el funcionament dels centres. L’educació necessita serenor i continuïtat.
El professor Luri, més enllà de comentar els elements que considerava crítics, va enumerar un conjunt de mesures que va qualificar d’urgents per a millorar l’educació al nostre país:
– Incidir normativament en els requisits acadèmics per a accedir als estudis de docència.
– Recuperar les auditories pedagògiques als centres amb resultats baixos.
– Tenir especial cura dels resultats que s’obtenen a tercer de primària. Sense un bagatge sòlid en lectoescriptura és molt difícil seguir amb èxit els cursos posteriors.
– Enriquir el vocabulari dels alumnes. La quantitat de paraules que es coneixen i s’utilitzen és un determinant de l’èxit escolar. Els ambients socioculturals més desfavorits són els que requereixen més actuacions d’aquest tipus.
– Estar atents a la hiperpsicologització emocional en què s’està educant els infants.
Finalment, cal instar les administracions a presentar un llibre blanc de la professió docent.