El projecte «Fem una llei» és la segona i darrera etapa del projecte educatiu de simulació parlamentària que fem amb els estudiants de primària, secundària i batxillerat i formació professional, després que hagin participat en un dels tallers d’Aula Parlament, en els quals ja han assumit el rol de diputats en diferents tasques: pactes atenent‐se als programes dels seus grups parlamentaris, formació de majories, elecció de la Mesa del Parlament i del president o presidenta de la Generalitat, designació de consellers pel president o presidenta de la Generalitat, etc.
En el projecte “Fem una llei” hi participen cinc centres per cadascuna de les tres etapes educatives, seleccionats per haver dut a terme la millor tasca de simulació parlamentària durant la seva participació en algun dels tallers de l’Aula Parlament.
Els cinc centres seleccionats debaten i treballen un projecte de llei simulat i concursen en el Premi Conviure que atorga l’Associació d’Antics Diputats al Parlament de Catalunya.
Per tant, en el projecte «Fem una llei» hi ha tres categories:
- Educació primària (5è i 6è)
- Educació secundària (3r i 4t)
- Batxillerat i formació professional
El treball parlamentari que se simula en el projecte és el treball en comissió, concretament l’elaboració d’un dictamen amb la presentació i aprovació, si s’escau, de les esmenes, i posteriorment el debat i aprovació d’aquest dictamen en un ple simulat que té lloc al Saló de Sessions. Aquest ple del projecte «Fem una Llei» és presidit pel president o presidenta del Parlament o per un membre de la Mesa.
Durant l’activitat, cada grup classe constitueix un grup parlamentari i nomena el seu portaveu.
El projecte de llei que es treballa consta de quatre parts: una exposició de motius i tres capítols. El treball del projecte s’articula al voltant de tres parts a les quals s’hi destinen dues setmanes de feina: una a l’aula per a preparar les esmenes i l’altra per a posar‐les en comú i debatre‐les, i, si escau, aprovar‐les a través d’aquest web.
Es tracta d’una tasca de sis setmanes que s’acaba el dia del debat del projecte de llei en el ple simulat al Saló de Sessions del Parlament.

Calendari
Setmana | Capítol | Detall |
---|---|---|
Setmana 1 Del 17 al 21 d’abril de 2023 |
CAPÍTOLS 1 i 2 DEL PROJECTE DE LLEI | Presentació al web de les esmenes per part de cada centre |
Setmana 2 Del 24 al 28 d’abril de 2023 |
CAPÍTOL 1 i 2 DEL PROJECTE DE LLEI | Debat i votació de les esmenes dels cinc centres a la pàgina web |
Setmana 3 Del 2 al 5 de maig de 2023 |
CAPÍTOL 3 DEL PROJECTE DE LLEI | Presentació al web de les esmenes per part de cada centre |
Setmana 4 Del 8 al 12 de maig de 2023 |
CAPÍTOL 3 DEL PROJECTE DE LLEI | Debat i votació de les esmenes dels cinc centres a la pàgina web |
Setmana 5 Del 15 al 19 de maig de 2023 |
EXPOSICIÓ DE MOTIUS / PREÀMBUL | Presentació al web de les esmenes per part de cada centre |
Setmana 6 Del 22 al 26 de maig de 2023 |
EXPOSICIÓ DE MOTIUS / PREÀMBUL | Debat i votació de les esmenes dels cinc centres a la pàgina web |
Sessió presencial al Parlament de Catalunya
Divendres, 9 de juny de 2023 |
Simulació de la sessió plenària, presidida per un membre de la Mesa del Parlament
|
Debats i aprovació dels dictàmens dels projectes de lleis: LLEI APROVADA
|
Objectius didàctics
Els objectius didàctics que pretenem assolir amb aquest projecte educatiu estan en la mateixa línia que els objectius didàctics dels tallers educatius projectats i executats a l’Aula Parlament:
Volem acostar la ciutadania, en aquest cas els estudiants, a la tasca parlamentària dels diputats, que ens representen a tots nosaltres des del seu escó al Parlament . Tal com diu l’Estatut d’autonomia en l’article 55.1, «el Parlament representa el poble de Catalunya».
Per tal que aquesta funció de representació sigui apercebuda i sentida s’ha de saber quina és la feina dels diputats i com la fan, quins són els procediments i mètodes de treball pels quals un projecte de llei esdevé una llei, que és una norma que s’ha de complir i que regeix la societat catalana.
Volem, així mateix, fomentar l’ús de les eines de la democràcia: el diàleg, la tolerància, el saber cedir. En definitiva, el pacte, eina indispensable en la societat plural i diversa de la qual formem part.
També volem que els alumnes coneguin alguns dels mecanismes que integren la funció legislativa del Parlament, el procediment a què se sotmet el projecte de llei des que entra al Parlament fins que es converteix en llei, norma de compliment obligat que ha de seguir la ciutadania i que serveix per a organitzar la societat i marcar‐li unes pautes per a un funcionament al més favorable possible.
En resum, volem contribuir a la formació de ciutadans responsables, que valorin la democràcia i sàpiguen com funciona en alguns aspectes la seva primera institució, el Parlament de Catalunya.
Formulari de contacte