EXPÒSO
Que la Línia R1 de Rodalies de Catalunya, segons la informació pública disponible a rodalies.gencat.cat, recorre més de 90 km i connecta Barcelona amb el litoral del Maresme fins a Maçanet-Massanes, donant servei als municipis de l'Alt Maresme (Arenys de Mar, Canet de Mar, Sant Pol de Mar, Calella, Pineda de Mar, Santa Susanna, Malgrat de Mar i Blanes). En els horaris publicats per Rodalies (accessibles a l'apartat "Horaris" i actualitzats cada temporada) es pot comprovar que la freqüència de pas és clarament superior en el tram Barcelona-Mataró, mentre que a l'Alt Maresme els intervals entre trens són sensiblement més llargs. No indico minuts concrets perquè varien segons la temporada, però la diferència és constant i fàcilment verificable consultant qualsevol horari vigent.
Aquesta menor freqüència se suma a un problema crònic d'incidències i retards que afecta especialment els municipis del nord. Tant la Generalitat com Rodalies publiquen avisos freqüents d'avaries, demores i supressions a la línia, i els mitjans locals informen regularment de retards entre Mataró i Arenys o de trens que circulen fora de l'horari previst. Per als usuaris de l'Alt Maresme, això es tradueix en un autèntic calvari diari: trens que arriben plens, gent que ha de viatjar dreta, impossibilitat de pujar a determinades estacions en hores punta i una sensació generalitzada que "és estrany el dia que tot funciona bé".
A l'estiu, la situació empitjora de manera notable. Els horaris mostren reforços entre Barcelona i Mataró, però el tram de l'Alt Maresme no rep increments equivalents tot i suportar un augment enorme de demanda: treballadors de temporada, veïns que continuen desplaçant-se diàriament i milers d'usuaris que es dirigeixen a les platges. El resultat és que els trens de l'Alt Maresme circulen abarrotats durant setmanes senceres, amb andanes saturades, passatgers que han d'esperar diversos trens per poder pujar i escenes de massificació que es repeteixen any rere any.
Els qui treballem i depenem del transport públic per desplaçar-nos patim directament aquestes conseqüències. No és només una qüestió d'incomoditat: parlem d'arribar tard a la feina pels retards constants, d'haver d'agafar trens anteriors "per si de cas", d'organitzar la nostra vida al voltant d'un servei que hauria de ser fiable i no ho és. La realitat diària és de cansament, frustració i sensació d'abandonament. El desequilibri entre el servei que reben els municipis del sud de la línia i el que rep l'Alt Maresme és evident comparant qualsevol horari oficial: més trens, més capacitat i més reforços al tram Barcelona-Mataró; menys freqüència, més incidències i més saturació al tram nord.
SOL·LICITO
Que s'insti els organismes competents a elaborar i presentar un pla específic de millora de la freqüència i la capacitat de la Línia R1 a l'Alt Maresme, que inclogui:
- Un increment real de la freqüència en les hores punta del matí i de la tarda, reduint els intervals actuals (visibles en els horaris) que perjudiquen especialment el tram nord.
- Un reforç estable d'estiu també més enllà de Mataró, incloent-hi tot l'Alt Maresme, on la demanda estacional es dispara.