Demano als diputats i diputades del Parlament de Catalunya la creació urgent d'una comissió parlamentària per millorar les infraestructures del transport públic de Catalunya.
Exposo que les infraestructures actuals són deficitàries en els següents aspectes:
- No és possible arribar a determinats indrets de Catalunya de forma ràpida i eficient. Hi ha moltes zones rurals a les quals no es pot accedir amb cap més mitjà de transport públic que el bus interurbà. A més, en aquestes zones pràcticament inaccessibles, la freqüència de busos que hi arriben és molt baixa, en molts casos de 3 o 4 busos al dia per trajecte o menys.
- El transport públic a Catalunya és dependent de fonts d'energia no renovables. El combustible que utilitzen tan els busos com els ferrocarrils prové del gas natural, el petroli i de centrals hidroelèctriques, les quals provoquen un impacte ambiental negatiu.
- La majoria de persones que utilitzen el transport públic a les zones menys accessibles són persones que o bé es veuen incapaces o directament són incapaces d'utilitzar un cotxe privat.
- El transport públic entre pobles i ciutats a 100 quilòmetres de distància o més acostuma a ser tan car com el combustible fòssil necessari per fer el mateix trajecte amb un cotxe privat, fet que deprecia el valor que té utilitzar el transport públic per aquells residents a Catalunya que l'utilitzarien si no fos per la seva ineficiència i el seu preu relativament elevat.
- Degut a aquests tres problemes fonamentals de les infraestructures de transport públic a Catalunya, s'esdevé una situació de discriminació cap a les persones incapaces de conduir, les persones amb una situació socioeconòmica baixa que no poden adquiri o mantenir el cost d'un cotxe privat, les persones dependents, les persones d'edat avançada, i les persones que es neguen a utilitzar un vehicle propi o a contaminar el mediambient utilitzant un vehicle propi.
- El fet que els serveis de transport públic de Catalunya siguin tan poc eficients provoca una baixa demanda per parts dels consumidors, la qual cosa dificulta que sigui un mercat rentable i pot tirar enrere a molts emprenedors que en condicions més adients invertirien en aquest servei.
Per les raons exposades anteriorment, demano als diputats i diputades del Parlament de Catalunya que creïn una comissió urgent per millorar les infraestructures de transport públic de Catalunya. El transport públic ha de ser eficient, ràpid, econòmic, mediambientalment neutral i no discriminatori per cap resident del territori.