Escrit relatiu a l'aprovació d'una normativa que promogui un sistema d'etiquetatge frontal dels productes

Data de la petició:
27/06/2021
Núm. expedient:
126-00011/13
Situació:
Closa
Finiment del termini d'adhesions:
24/06/2022
Núm. adhesions:
7

El termini d'adhesions ha finalitzat.

Tràmits

  • Presentació al Registre de la iniciativa (08/07/2021)

  • Admissió a tràmit de la petició (25/05/2022)

  • Termini d'adhesions acordat per la Mesa de la Comissió (25/05/2022 - 24/06/2022)

  • Valoració de la petició i tramesa a la comissió (27/06/2022)

  • Tramesa als grups parlamentaris (27/06/2022)

  • Trasllat de la informació al peticionari (27/06/2022)

  • Finiment de la tramitació (27/06/2022)

Text de la petició

S'insta a l'aprovació d'una normativa que promogui un sistema d'etiquetatge frontal de productes (Soci-Score) que permeti als consumidors valorar fàcilment i ràpidament la qualitat social de l'empresa que els ofereix. En aquesta petició es desenvolupa el concepte de l'etiquetatge aplicat sobre la responsabilitat al voltant de qüestions LGBTI+.

El Reglament (UE) Núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, del 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor, constitueix el marc normatiu en relació amb l'etiquetatge dels aliments. Segons la mencionada normativa, per assolir un alt nivell de protecció dels consumidors, aquests han d'estar degudament informats respecte als aliments que consumeixen. Les decisions dels consumidors es poden veure influïdes, entre d'altres, per factors socials i ètics.

Així mateix, el Reglament d'informació al consumidor també estableix el marc normatiu per la informació facilitada de forma voluntària, que, en qualsevol cas, no serà ambigua o enganyosa ni induirà a error al consumidor, es basarà en dades demostrables i no minvarà l'espai de la informació obligatòria.

Aplicant el precepte del Reglament Europeu, la proposta aquí descrita pretén que s'aporti més informació de l'empresa al consumidor amb la voluntat que aquest esculli l'opció més adequada d'acord amb la seva consciència social. Aquest fet podria comportar un gran impacte en l'àmbit industrial, ja que la iniciativa hauria d'encoratjar a les empreses a estendre el seu compromís social.

Diversos estudis afirmen que el 85% de les empreses creuen que la diversitat genera idees més innovadores. A més, el 82% de les persones amb consciència social prefereixen consumir béns i serveis d'empreses inclusives amb el col·lectiu LGBTI+. Amb aquesta eina d'etiquetatge es podria impulsar un entorn més inclusiu, en el qual el consumidor tingui capacitat d'elecció de productes/empreses que fomentin el treball a favor de la igualtat d'oportunitats, la inclusió de la diversitat i la no discriminació.

El logotip del Soci-Score consistiria en un codi de colors associats a lletres que descriurien diferents nivells de qualitat social. El funcionament seria el mateix que el del conegut Nutri-Score. La classificació en una categoria o altra es realitzaria mitjançant el càlcul d'una puntuació global en funció dels següents paràmetres:

- Realització de diagnòstics interns que mostrin les polítiques, accions o recursos aplicats per l'empresa.
- Definició i implementació de polítiques específiques de diversitat i inclusió.
- Existència de grups i xarxes de treball interns.
- Visibilització de referents en l'àmbit laboral i empresarial.
- Foment de la formació i la conscienciació.
- Col·locació i visibilització de símbols.
- Valoració de les necessitats i reptes específics de cadascun dels grups.