La presidenta, Anna Erra, la síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, i la consellera d'Educació, Anna Simó, han obert aquest matí la vuitena reunió de la Comissió de Seguiment del Pacte contra la Segregació Escolar, impulsat per la institució del Síndic de Greuges i el Departament d'Educació i signat al Parlament el 18 de març de 2019.
En la reunió d'avui, la quarta d'aquest tipus que acull el Parlament, també hi han participat, entre d'altres, representants dels grups parlamentaris signants del pacte, dels sindicats i les patronals, de les famílies, dels docents i dels ens locals.
Erra, que va ser una de les signants del pacte aleshores com a alcaldessa de Vic, ha destacat la importància de lluitar contra la segregació escolar i el seus efectes i de fer-ho "amb un ampli consens polític i social", davant la "complexitat" i els "reptes" que afronta l'escola catalana.
La presidenta s'ha referit també als resultats de les proves PISA, que ha asseverat que són un "toc d'atenció important". "No podem perdre el temps a lamentar-nos o recordant un passat millor. Ens cal reaccionar, i ho hem de fer amb urgència", ha dit, "avaluant i identificant les coses que no han funcionat", tenint el "valor d'acceptar-ho" i "rectificant" amb el "màxim consens".
La síndica de greuges, que ha posat en valor el pacte i la seva continuïtat, ha explicat que el seu desplegament ha permès reduir més del 20 per cent els nivells de segregació escolar globals del sistema educatiu, i més del 35 per cent de la segregació escolar existent dins els municipis.
Giménez-Salinas ha destacat així mateix la necessitat de combatre el racisme estructural, com a font de segregació escolar, i la "desigualtat d'oportunitats i de resultats que es construeixen a l'entorn de la diferència social i cultural". En aquest sentit, ha posat l'accent en la importància que "funcioni l'ascensor social", que, ha remarcat, "té un pes impressionant en tota l'escolaritat".
A l'últim, Simó, que ha assistit per primer cop com a consellera a aquesta reunió, ha refermat el compromís del Govern amb el pacte i amb la lluita contra la segregació escolar, una lluita que, ha explicat, requereix una "feina contínua, sostinguda, autoexigent i exigent al llarg del temps" i "és una de les palanques importants de canvi i de millora sistèmiques en el sistema educatiu".
La consellera ha exposat també algunes de les eines que es desenvolupen en el marc del pacte, i ha destacat la importància de "garantir a tot l'alumnat les mateixes oportunitats per assolir l'èxit educatiu tenint en compte la seva diversitat i la complexitat social". En aquesta línia, ha ressaltat el caràcter de "servei públic essencial" de l'escola, la importància de detectar i atendre l'alumnat vulnerable i el paper "clau" dels ajuntaments i de la resta d'agents implicats en l'educació.
Durant la reunió, la síndica de greuges i l'adjunta per a la defensa dels drets dels infants i dels adolescents, Aida Covadonga Rodríguez, han presentat un nou informe de seguiment del pacte titulat Informe de progrés sobre el desplegament del Decret 11/2021 (gener 2024). En una audiència prèvia a l'acte, la síndica ha lliurat l'informe a la presidenta.