La síndica d'Aran, Maria Vergés, compareixerà aquest desembre davant la cambra per fer per primer cop en sessió plenària el debat sobre la situació d'Aran i el desenvolupament del seu autogovern, segons que ha acordat avui la Junta de Portaveus arran de la sol·licitud que la síndica va traslladar al Parlament.
La compareixença, que fins ara s'havia fet davant la Comissió d'Afers Institucionals, s'inclourà en un dels dos plens previstos per a aquest desembre (dies 12-14 i 19-21). En primer lloc intervindrà la síndica, i tot seguit serà el torn del Govern i, a continuació, el dels grups parlamentaris. La Junta de Portaveus concretarà en la reunió de la setmana que ve en quin d'aquests dos últims plens de l'any s'inclou aquest punt.
Calendari de plens del proper període de sessions
La Mesa i la Junta de Portaveus també han acordat el calendari de plens per al proper període de sessions, el setè de l'actual legislatura, període que començarà el 15 de gener i acabarà el 31 de juliol. Al gener hi haurà un ple (23-25 de gener), i dos la resta de mesos (6-8 i 20-22 de febrer, 5-7 i 19-21 de març, 9-11 i 16-18 d'abril, 7-9 i 21-23 de maig, 4-6 i 18-20 de juny, i 2-4 i 23-25 de juliol).
Altres tramitacions i acords
La Mesa i la Junta de Portaveus també han acordat elevar al Ple els informes i les conclusions de la Comissió d'Estudi sobre el Desplegament d'un Sistema Educatiu Inclusiu i de la Comissió d'Estudi sobre el Deute Històric de l'Estat amb Catalunya. Totes dues comissions ja han acabat els treballs i han votat i aprovat els respectius informes, que ara la cambra debatrà, però no votarà de nou, en properes sessions plenàries.
D'altra banda, la Mesa ha admès a tràmit la sol·licitud de JxCat perquè el president de la Generalitat, Pere Aragonès, comparegui davant el Ple per informar sobre l'acord per al traspàs de Rodalies de Catalunya. Aquesta sol·licitud l'hauria d'aprovar el Ple, i, prèviament, la Junta de Portaveus hauria d'incloure-la en l'ordre del dia d'una sessió plenària. Si el Ple aprovés la sol·licitud, la compareixença s'hauria de fer en el termini improrrogable d'un mes a partir de l'acord.
Entre altres punts, la Mesa també ha tramitat les nou mocions presentades pels grups arran de les interpel·lacions del darrer ple i que la cambra debatrà i votarà en la propera sessió plenària i tres nous informes de la Sindicatura de Comptes, sobre el sistema tramviari de l'Autoritat del Transport Metropolità, corresponent a l'exercici del 2021, sobre els capítols 4 i 7 de despeses del pressupost de la Secretaria d'Administracions Locals i de Relacions amb l'Aran, corresponent a l'exercici del 2021, i sobre el Consell Comarcal del Berguedà, corresponent a l'exercici del 2019. Els informes es remetran a la Comissió de la Sindicatura de Comptes.
El màxim òrgan de govern de la cambra també ha remès a la Junta de Portaveus, perquè tracti de la qüestió en una propera reunió, la proposta de declaració de Vox, Cs i PPC de condemna de l'intent d'assassinat d'Alejo Vidal-Quadras i de suport al dirigent del PPC i Vox. Perquè la Junta de Portaveus faci una declaració cal el suport de la majoria.
La Mesa també ha acordat que dilluns, 4 de desembre, visitarà la seu del Consell de l'Audiovisual de Catalunya i que l'11 de desembre l'Associació d'Antics Diputats pugui celebrar el seu vint-i-cinquè aniversari amb un acte a l'auditori consistent en una conferència a càrrec de Rafael Ribó, exsíndic de greuges i exdiputat, sobre la Declaració universal dels drets humans.