Notícies

Alumnes de primària, secundària i batxillerat fan de diputats per un dia i aproven lleis sobre les escoles sostenibles, l'assetjament escolar i les pràctiques remunerades

Divendres, 16 de juny de 2017. Palau del Parlament

Els alumnes de batxillerat en un moment de la votació

Parlament de Catalunya. 2017

Vegeu la galeria d'imatges (27 imatge/s)

Més de 250 alumnes de diversos centres de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius han participat aquest matí en tres sessions plenàries simulades en què han debatut i aprovat tres projectes de llei, sobre les escoles sostenibles, l'assetjament escolar i les pràctiques remunerades. Aquests tres projectes han estat els guardonats amb el Premi Conviure, que atorga l'Associació d'Antics Diputats al Parlament i ha estat lliurat aquest migdia a la cambra.

Les presidentes del Parlament i de l'associació, Carme Forcadell i Núria de Gispert, han presidit l'acte de lliurament del premi, dotat amb 1.000 euros i que en aquesta onzena edició ha estat atorgat als centres educatius següents: en la categoria de primària, a l'Escola Lumen, de Terrassa, per un projecte de llei per regular les actuacions per una escola més sostenible i respectuosa amb el medi ambient; en la de secundària, a l'escola FEDAC, de Sant Andreu, Barcelona, per un projecte contra l'assetjament escolar, i, en la de batxillerat i cicles formatius, a l'Institut de Santa Coloma de Farners, per un projecte sobre les pràctiques remunerades.

Forcadell ha agraït als alumnes, als professors, als antics diputats i als serveis educatius del Parlament la seva tasca, i ha demanat als estudiants que participin en la vida política. "Si no feu vosaltres la política, us la faran", els ha advertit, i ha remarcat en aquest sentit que "un país on els ciutadans participen en política és un país millor". "I això es pot fer des del Parlament, però també des d'entitats" d'arreu del país, ha argumentat. A l'últim, ha demanat als alumnes: "No gireu mai la cara davant d'una injustícia social i defenseu sempre les llibertats, les individuals i les col·lectives."

Els alumnes de cada cicle han debatut els projectes en tres sessions plenàries que ha presidit el vicepresident primer, Lluís Maria Corominas, que ha felicitat els participants i els ha animat també a ser participatius i crítics. Abans d'arribar a la sessió plenària corresponent, els alumnes dels centres guanyadors han treballat i transaccionat el text 'online' amb els estudiants dels quatre centres finalistes. Tots els centres han participat durant el curs en algun dels tallers educatius organitzats pel Parlament.

Ple de batxillerat
El primer ple que s'ha fet ha estat el dels alumnes de batxillerat. L'Institut de Santa Coloma de Farners, guanyador del premi en aquesta categoria, ha emulat el paper del Govern en la sessió, i l'alumna Sabah Maouckil ha presentat un projecte de llei amb què els joves demanen que les empreses paguin les pràctiques als estudiants amb sous de com a mínim el salari mínim interprofessional. Els alumnes dels centres finalistes en aquesta categoria, els instituts de Sentmenat, XXV Olimpíada, de Barcelona, Severo Ochoa, d'Esplugues de Llobregat, i Can Puig, de Sant Pere de Ribes, han emulat el paper dels grups parlamentaris i s'han posicionat respecte al projecte, que finalment han aprovat per 35 vots a favor, 11 en contra i 11 abstencions. Els instituts de Santa Coloma de Farners, XXV Olimpíada i Can Puig hi ha votat a favor, mentre que el de Sentmenat ho ha fet en contra i el Severo Ochoa s'ha abstingut.

Ple de secundària
En la segona sessió plenària simulada d'aquest matí, els alumnes de secundària han aprovat per unanimitat (82 vots a favor) el projecte de llei contra l'assetjament escolar. En nom de l'escola FEDAC, guanyadora del premi en aquesta categoria, l'alumne Pau Basté ha simulat la tasca de conseller i ha reclamat mesures per evitar aquesta xacra, ajudar-ne les víctimes i conscienciar-ne la societat. En el debat hi han intervingut també, emulant la tasca dels grups parlamentaris, alumnes dels centres finalistes: l'Institut Martí l'Humà, de Montblanc, l'Institut La Mitjana, de Lleida, l'Institut Montbui, de Santa Margarida de Montbui, i l'escola Lestonnac de Badalona.

Ple de primària
En el tercer ple, els alumnes de primària ha aprovat per unanimitat (116 vots a favor) una llei per regular les actuacions per una escola més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, presentada per l'Escola Lumen, guanyadora del premi. L'alumne Ferran López ha parlat en nom de l'escola com a conseller per exposar els grans objectius de la iniciativa legislativa, centrada en el reciclatge i l'ús responsable de l'aigua i el material a les escoles. Els alumnes dels centres finalistes, La Falguera, de Vilanova del Vallès, Montserrat Vayreda i Trullol, de Lladó, Benviure, de Castellbisbal, i L'Estació, de Sant Feliu de Guíxols, també han participat en el debat.