Notícies

El Síndic de Greuges lliura l'anàlisi i els suggeriments que fa del que va passar a les concentracions d''indignats'

Dilluns, 11 de juliol de 2011. Palau del Parlament

Ribó ha lliurat el document a la presidenta

Parlament de Catalunya. 2011

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha lliurat aquest matí a la presidenta, Núria de Gispert, l'anàlisi de les actuacions d'ofici iniciades arran dels fets del 27 de maig a la concentració dels 'indignats' a la plaça de Catalunya de Barcelona, i dels que van tenir lloc el 15 de juny, al voltant del Parlament, a la concentració que pretenia aturar l'activitat de la cambra. Segons que ha explicat Ribó en conferència de premsa, l'anàlisi conclou que la "mala administració" d'aquests fets va provocar la vulneració dels drets de reunió i manifestació, dels d'accés i exercici de representació democràtica, i de diversos drets a tercers.

Pel que fa a la concentració de la plaça de Catalunya de Barcelona, el síndic considera que hauria calgut una actitud més proactiva de l'administració per garantir el dret de reunió i manifestació a l'espai públic en bones condicions, i per preservar alhora l'exercici dels drets de la resta de persones. A més, en l'actuació policial del dia 27 hi va haver un ús "desproporcionat" de la força, dèficits de planificació i de coordinació entre els cossos, manca d'identificació dels agents i decomisos "indiscriminats". Segons Ribó, l'objectiu de netejar la plaça es podia haver assolit "sense els resultats que es van produir".

D'altra banda, el síndic ha titllat d'"absolutament inadmissibles" els atacs i les vexacions que van patir alguns diputats per accedir al Parlament el passat 15 de juny, i el "bloqueig a les màximes autoritats del país", que van haver d'acabar accedint al recinte amb helicòpter. També ha trobat, però, errors en l'operatiu establert, ja que no es va aconseguir "garantir en condicions democràtiques clares" l'exercici del dret de representació democràtica, que "es va veure en perill", i es va arribar a "situacions límit" i fins i tot "absurdes" en una "democràcia madura".

L'anàlisi del síndic s'acompanya d'un llistat de suggeriments, en què, entre altres, demana que el departament d'interior valori amb tota la informació de què disposa "si hi ha hagut actuacions incorrectes i un ús desproporcionat de la força física" per part de membres dels mossos, i, si és el cas, obri un expedient disciplinari. Ribó ha explicat que remetrà al departament les prop de quatre-centes queixes que ha rebut contra l'actuació policial, bàsicament del dia 27 de maig. El síndic també reclama un "paper més actiu" de l'ajuntament per "prevenir incidents o degradacions" de l'espai públic i per "procurar la ubicació d'acampades de protesta" en condicions i preservant també els drets de la resta de persones.

Altres suggeriments del document plantegen: un "curós equilibri" i "criteris de proporcionalitat" de les administracions davant l'exercici del dret de manifestació; l'anàlisi i la millora dels mecanismes de planificació dels dispositius policials; la revisió de la formació específica dels agents de la brigada mòbil i de l'àrea regional de recursos operatius; que es faci efectiva la disposició legal que obliga tots els membres del cos de mossos a anar visiblement identificats; que els cossos de mossos i de guàrdia urbana tinguin un grup de persones formades i capacitades per fer mediació policial, i l'establiment en sis mesos d'un protocol per a la coordinació dels dos cossos policials a les operacions conjuntes.

Per últim, el síndic comparteix la necessitat d'actuar penalment contra les persones que van participar en les agressions a càrrecs electes, i, com a reflexió final, reitera la necessitat que les administracions incorporin processos de participació ciutadana a la seva acció de govern i aposta perquè es facin lleis que aprofundeixin el sistema democràtic, com una llei electoral catalana o una d'accés a la informació pública.