El pròxim ple, que es farà els dies 6 i 7 de juliol, inclourà la designació del director de l'Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), amb l'objectiu de cobrir la vacant que va deixar David Martínez Madero en morir sobtadament el 21 de gener passat, segons que han acordat avui la mesa i la junta de portaveus.
L'ordre del dia del ple de la setmana vinent també inclourà la sessió de control al president de la Generalitat i al govern; el debat i la votació en lectura única del projecte de llei de modificació d'una disposició transitòria del llibre tercer del codi civil de Catalunya; els debats de totalitat de cinc proposicions de llei ─entre les quals dues sobre la prohibició dels toros─, les interpel·lacions al govern, i el debat i la votació de set mocions.
Ha estat a proposta del portaveu de CiU que s'ha inclòs a l'ordre del dia del ple la designació del nou director de l'OAC. Correspon al president de la Generalitat proposar al Parlament el candidat a ocupar aquest càrrec i la previsió és que ho faci abans d'acabar la setmana. Un cop rebuda la proposta de candidat, aquest haurà de comparèixer davant la comissió d'afers institucionals perquè en pugui avaluar la idoneïtat, la qual cosa es faria dilluns o dimarts de la setmana vinent.
Superats aquests tràmits, correspon al ple del Parlament fer-ne l'elecció, la qual requereix el suport de tres cinquenes parts dels 135 diputats en primera votació, és a dir, el suport d'un mínim de 90 diputats. Si no l'aconsegueix, es farà una segona votació en què només caldrà el suport de la majoria absoluta, és a dir, un mínim de 68 diputats.
David Martínez Madero, el primer director de l'OAC, va ser elegit pel Parlament el 20 de maig de 2009, en segona votació, i sis dies després va prendre possessió del càrrec.
Fundacions i associacions
El projecte de llei que es debatrà en lectura única modifica la disposició transitòria primera de la llei 4/2008, del 24 d'abril, del llibre tercer del codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques. Aquesta modificació té per objectiu prorrogar fins el 31 de desembre de 2012 el termini que acabava el 2 d'agost perquè les fundacions i les associacions adaptin els seus estatuts a la nova llei i els inscriguin als registres corresponents. El govern considera necessari fer aquesta pròrroga perquè la no-adaptació dels estatuts en el termini establert té conseqüències importants, com ara que les fundacions i les associacions no puguin rebre ajuts ni subvencions de la Generalitat.
La tramitació en lectura única, sol·licitada pel govern, s'aplica "si la naturalesa del projecte ho aconsella o la simplicitat de la formulació ho permet", segons que diu el reglament del Parlament. Es tracta d'una tramitació de màxima urgència que permet, si el ple ho acorda, fer el debat i la votació final de la iniciativa en un únic ple sense que els grups hi puguin presentar esmenes.
La prohibició dels toros
Per altra banda, els parlamentaris faran el debat de totalitat de dues proposicions de llei presentades pel PPC i Ciutadans que plantegen la modificació de la llei de protecció dels animals, aprovada pel Parlament el 28 de juliol de 2010, i que prohibeix les curses de toros a Catalunya amb mort de l'animal a partir de l'1 de gener de 2012. Aquesta llei va ser fruit d'una iniciativa legislativa popular.
La proposta del PPC planteja una moratòria en la prohibició en proposar que la llei entri en vigor l'1 de gener de 2015. Per la seva banda, la iniciativa de Ciutadans elimina la prohibició de les curses de toros a Catalunya i en circumscriu la celebració a les places que ja estiguessin construïdes quan va entrar en vigor la primera llei de protecció dels animals, l'any 1988.
Les dues proposicions de llei arribaran al ple amb esmenes de rebuig presentades per CiU, ICV-EUiA, ERC i Solidaritat.
Règim de gran municipi per a Reus
En aquesta sessió també es farà el primer debat davant el ple de la proposició de llei que estableix l'aplicació a l'Ajuntament de Reus del règim d'organització dels municipis de gran població, que ha estat presentada conjuntament per tots els grups parlamentaris, per la qual cosa superà el debat de totalitat i continuarà la tramitació parlamentària.
Pel que fa als debats de totalitat, també es farà el de la proposició de llei de la biodiversitat i el patrimoni natural, presentada per ICV-EUiA, i el de la proposició de llei de dació en pagament de l'habitatge personal o familiar hipotecat amb alliberament del deute pendent garantit amb hipoteca, presentada per Solidaritat. La proposta d'ICV-EUiA arriba al ple amb esmenes a la totalitat de CiU i el PPC, i la de Solidaritat amb una de CiU.
Laura Vilagrà renuncia a l'escó
Per altra banda, la diputada Laura Vilagrà, del grup d'ERC, ha presentat la renúncia a l'escó, que ha estat acceptada per la mesa. Vilagrà, diputada des de la legislatura passada i actualment alcaldessa de Santpedor, serà substituïda per Violant Mascaró.