Notícies

Nota informativa sobre el primer Ple ordinari d'aquesta legislatura

Divendres, 1 de desembre de 2006. Saló de Sessions

El Ple aprovarà la creació de setze comissions, onze de legislatives i cinc d'específiques, que començaran a treballar aquesta VIII legislatura.

La sessió començarà a les deu del matí i només tindrà aquest punt en l'ordre del dia, per la qual cosa no durarà més de mitja hora. Després del Ple es constituiran formalment i de manera consecutiva la Diputació Permanent i un total de vint-i-dues comissions, a les sales 1 i 2 respectivament.

Aquest serà el primer Ple ordinari de la nova legislatura. El 17 de novembre es va constituir el Parlament de la VIII legislatura, i els dies 23 i 24 es va fer el debat i la votació que va investir José Montilla president de la Generalitat. Demà serà el primer cop que Montilla i els catorze consellers del nou Govern ocuparan els seus llocs en el primer banc del Saló de Sessions.

L'article 51.1 del Reglament estableix que «el Ple del Parlament, dins la setmana següent a la investidura del president o presidenta de la Generalitat, per majoria absoluta, a proposta de la Mesa i de la Junta de Portaveus, ha d'acordar el nombre i l'àmbit de les comissions legislatives».

El Parlament té dos tipus de comissions, les legislatives i les específiques. Les primeres tenen la funció principal de tramitar els projectes i les proposicions de llei, i si el Ple ho acorda també poden encarregar-se de fer tot el debat i totes les votacions finals i d'aprovar una llei.

Les comissions específiques han de tenir una funció concreta o la comesa de relacionar-se amb determinades institucions o entitats públiques. Ho són les sis que estableixen el Reglament o altres lleis -les comissions de peticions, la de l'Estatut dels Diputats, la del Síndic de Greuges, la de la Sindicatura de Comptes, la de Matèries Secretes o Reservades i la de Control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals-, i també les de seguiment, estudi o investigació.

Totes vint-i-dues comissions estaran integrades per vint-i-tres diputats cadascuna, sis més que no en l'anterior legislatura: 8 de CiU, 6 del PSC-CpC, 4 d'ERC, 2 del PPC, 2 d'ICV-EUiA i 1 del Grup Mixt.

El Reglament preveu que d'aquestes vint-i-dues comissions el president de la cambra presideixi la del Reglament i la de Matèries Secretes o Reservades. La resta han de ser presidides 8 pel Grup de CiU, 6 pel del PSC-CpC, 3 pel d'ERC, 2 pel d'ICV-EUiA i 2 pel del PPC.


Les comissions que es crearan i els seus àmbits d'actuació són els següents:


Comissions legislatives

· Comissió d'Afers Institucionals. Desplegament de l'Estatut; relacions institucionals; organització administrativa de la Generalitat; funció pública; Administració i govern local, i acció comunitària i de desenvolupament local.

· Comissió de Justícia, Dret i Seguretat Ciutadana. Justícia; serveis penitenciaris; rehabilitació i justícia juvenil; relacions amb l'Administració de justícia; dret i entitats jurídiques; seguretat ciutadana; seguretat pública i trànsit, i emergències i seguretat civil.

· Comissió d'Economia, Finances i Pressupost. Política econòmica; pressupost de la Generalitat; finances i control financer del sector públic de la Generalitat; entitats de crèdit; mercat de valors; promoció i defensa de la competència; energia i mines, i consum.

· Comissió de Treball, Indústria, Comerç i Turisme. Polítiques d'ocupació; relacions laborals; economia cooperativa i social i autoocupació; indústria; seguretat industrial; innovació i desenvolupament empresarials; comerç, i turisme.

· Comissió d'Agricultura, Ramaderia i Pesca. Polítiques d'agricultura; polítiques de ramaderia; polítiques de pesca; desenvolupament del món rural; producció, innovació i indústries agroalimentàries, i alimentació.

· Comissió de Política Territorial. Política i planificació territorials; polítiques de sòl; infraestructures i mobilitat, i urbanisme.

· Comissió de Medi Ambient i Habitatge. Polítiques ambientals i sostenibilitat; protecció del medi natural; aigua; residus; energies renovables, i habitatge.

· Comissió de Política Cultural. Promoció i difusió cultural; patrimoni cultural; arxius i museus; indústries culturals, i cooperació cultural.

· Comissió d'Educació i Universitats. Polítiques educatives i planificació; ordenació i innovació educatives; formació professional i educació permanent; universitats i recerca, i societat de la informació.

· Comissió de Benestar i Immigració. Política de serveis socials; famílies; atenció als infants i als adolescents; acolliments i adopcions; polítiques d'inclusió social; polítiques per a la gent gran, i immigració.

· Comissió de Salut. Política i planificació sanitàries; serveis sanitaris; equipaments sociosanitaris, i seguretat alimentària.


Comissions específiques

· Comissió d'Estudi de la Situació de les Persones amb Discapacitats.

· Comissió de Seguiment sobre els Drets de les Dones. Planificació i estudi de polítiques relatives a les dones, i drets de les dones.

· Comissió de Seguiment sobre les Polítiques de Joventut. Planificació i estudi de les polítiques de joventut.

· Comissió de Seguiment d'Acció Exterior i de la Unió Europea. Relacions internacionals i acció exterior, i política i relacions amb la Unió Europea.

· Comissió de Seguiment de Cooperació i Solidaritat. Polítiques de cooperació al desenvolupament i de solidaritat.


Un cop acabat el Ple es constituiran totes aquestes comissions, a més de les sis creades pel Reglament o per llei.