Notícies

El ple aprova el pressupost del Parlament per al 2011 i acorda continuar tramitant la proposició de llei sobre el recurs de cassació

Dimecres, 13 d'abril de 2011. Palau del Parlament

El vicepresident primer presentant el projecte de pressupost del Parlament per al 2011

Parlament de Catalunya. 2011

Vegeu la galeria d'imatges (4 imatge/s)

El ple ha aprovat aquest matí, amb el suport de tots els grups, llevat de Solidaritat, el pressupost del Parlament per al 2011, que puja a 59,6 milions d'euros i representa una reducció històrica del 9,05 per cent respecte al del 2010. La cambra també ha fet la sessió de control al president de la Generalitat i al govern, i les retallades pressupostàries i el debat sobre la independència n'han estat els temes estrella. Així mateix, el ple ha acordat continuar tramitant la proposició de llei del recurs de cassació en matèria de dret civil a Catalunya, presentada pel PSC, i ha rebutjat la d'estabilitat pressupostària i de garantia de l'equilibri financer de la Generalitat, presentada pel PPC.

Com és habitual, el ple ha començat amb la sessió de control al govern i al president de la Generalitat, Artur Mas. El president ha respost les preguntes dels grups que li han formulat Jordi Turull (CiU), sobre la possibilitat d'aconseguir més recursos per a l'estat del benestar; Joaquim Nadal (PSC), sobre les retallades pressupostàries i el compliment dels compromisos contrets al debat d'investidura; Alícia Sánchez-Camacho (PPC), sobre el seu vot a favor de la independència de Catalunya; Joan Herrera (ICV-EUiA), sobre la retallada del pressupost en matèria de salut; Joan Puigcercós (ERC), sobre el concert econòmic i les prioritats a l'hora de fer les retallades pressupostàries, i Uriel Bertran (Solidaritat), sobre el dret a decidir i la votació d'aquesta tarda de la proposició de llei de declaració d'independència de Catalunya.

Al seu torn, els consellers dels departaments competents han respost les preguntes sobre la retallada pressupostària en l'àmbit de l'ensenyament (PPC); les mesures preses en matèria d'ocupació (ERC); les perspectives de la temporada turística 2011-2012 en relació amb els mercats emissors internacionals (CiU); les obres d'execució de la carretera C-15 entre el Garraf, l'Alt Penedès, l'Anoia i el Bages (CiU); les actuacions relatives a la resolució 671/VIII, sobre el món agrari (CiU); el manteniment de la qualitat dels programes d'assistència sanitària pública (PSC); la situació de l'educació i les condicions professionals del professorat (PSC); els motius de la cessió de centres escolars públics per a la consulta sobre la independència del 10 d'abril (Ciutadans), i les intencions en relació amb l'aplicació de la sisena hora (ICV-EUiA).

Pressupost del Parlament

En acabar la sessió de preguntes, la cambra ha fet el debat i la votació del projecte de pressupost del Parlament per al 2011, que ha quedat aprovat per 131 vots a favor i 3 en contra. El vicepresident primer, Lluís M. Corominas, ha estat l'encarregat de presentar el pressupost, que puja a 59.656.890 euros, i representa una reducció del 9,05 per cent i un estalvi de prop de 6 milions d'euros (5.936.461,55). Si es compara amb el del 2008, que va ser de 72 milions, la disminució significa un 17,31 per cent i els comptes del Parlament per a aquest any queden molt a prop del pressupost del 2005.

El pressupost per al 2011 obeeix als criteris fixats per la mesa al pla d'austeritat per a la IX legislatura, aprovat el mes de gener, i ha estat elaborat amb criteris d'austeritat i contenció amb la finalitat de contribuir a lluitar contra la crisi i reduir el dèficit públic. Un cop aprovat pel ple, la presidenta, Núria de Gispert, l'enviarà al conseller d'economia i coneixement, Andreu Mas-Colell, perquè l'inclogui en l'avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat per al 2011.

Corominas ha destacat que es mantingui la reducció dels sous de diputats i funcionaris, i la rebaixa de les despeses de béns corrents i de serveis i de les inversions. El capítol de retribucions als diputats i al personal de la cambra té una partida de 26,6 milions d'euros (un 3,19 per cent menys), i el de despeses de béns i serveis és d'11,5 milions (un 12,9 per cent menys). També ha remarcat la congelació de les assignacions per al funcionament dels grups, que es manté en 17,1 milions d'euros, i que, de fet, significa un decrement del 10,5 per cent, perquè no s'actualitza amb l'augment de l'IPC que habitualment es fa cada quatre anys, a començament de legislatura. El capítol d'inversions queda en 3,3 milions (un 43,38 per cent menys), tot i que hi ha un esforç inversor per aplicar mesures precisament d'estalvi energètic, l'única partida que puja.

Tal com ha explicat el vicepresident, juntament amb el pressupost de la cambra hi ha la secció pressupostària del Síndic de Greuges, que és de 7.941.097 euros i significa una reducció del 10 per cent respecte al 2010. Aquest pressupost inclou per primer cop els prop de 340.000 euros que es destinaran a la creació de l'Autoritat Catalana de Prevenció de la Tortura.

El ple també ha designat Joan Morell (CiU), Joan Ferran (PSC) i Pere Calbó (PPC) diputats interventors per al període pressupostari del 2011, i ha aprovat la situació de compatibilitat del diputat Joan Güell (CiU). Aquests dos punts s'han aprovat per assentiment.

Tramitació de la proposició sobre el recurs de cassació

A la sessió d'aquest matí el ple també ha acordat continuar tramitant la proposició del llei del PSC sobre el recurs de cassació en matèria de dret civil, que pretén regular aquest recurs davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) en l'àmbit de la competència de la Generalitat i en les especialitats processals del dret civil català, i atén les situacions que es poden generar per la concurrència de normativa estatal i catalana en un mateix assumpte.

La iniciativa vol crear una "via pròpia estable" i "més àmplia" d'accés al recurs de cassació autonòmic, i "que el TSJC pugui conèixer en darrera instància el recurs de cassació que sigui procedent contra les resolucions que dictin els tribunals civils de Catalunya, sempre que el recurs es fonamenti en el dret civil català". Així ho ha exposat Agnès Pardell, que ha presentat la proposició, en un debat en què també han intervingut Elena Ribera (CiU), Pere Calbó (PPC), Salvador Milà (ICV-EUiA), Pere Aragonès (ERC), Carmen de Rivera (Ciutadans) i Alfons López Tena (Solidaritat).

La cambra ha donat via lliure a continuar tramitant aquesta iniciativa i no ha calgut fer cap votació, ja que no hi havia cap esmena a la totalitat, després que Ciutadans retirés la que hi havia presentat. Ara, la proposició continuarà la tramitació en comissió, i haurà de tornar al ple per al debat i la votació finals.

Rebutjada la proposició sobre l'estabilitat pressupostària

El ple també ha fet el debat de totalitat de la iniciativa del PPC sobre l'estabilitat pressupostària, que ha estat rebutjada, en aprovar-se les esmenes a la totalitat de CiU i ICV-EUiA, amb el vot favorable de tots els grups (115 vots), i el vot contrari dels 18 diputats del PPC.

El diputat José Antonio Coto ha presentat aquesta proposició, que tenia per objecte contribuir, segons que indicava l'exposició de motius, a "evitar els dèficits excessius de les administracions públiques". El text definia els principis generals per adequar la política pressupostària del sector públic de Catalunya per assolir l'estabilitat i el creixement econòmics en el marc de la Unió Europea (UE), regulava els procediments per aplicar el principi d'estabilitat pressupostària, i els mecanismes jurídics de cooperació entre la Generalitat i l'estat per assolir els objectius d'estabilitat pressupostària a Catalunya, i establia el règim de responsabilitat de la Generalitat i els altres ens públics derivat de l'incompliment dels compromisos adquirits per l'estat davant la UE en aquesta matèria.

Al debat d'aquest punt, hi han participat també Antoni Fernández Teixidó (CiU), Rocío Martínez-Sampere (PSC), Joan Boada (ICV-EUiA), Sergi de los Ríos (ERC), Jordi Cañas (Ciutadans), Uriel Bertran (Solidaritat) i Joan Laporta.