Notícies

Acte de commemoració institucional de la Diada Nacional de Catalunya al parc de la Ciutadella
Diumenge, 11 de setembre de 2005. Passeig dels Til·lers del parc de la Ciutadella

El president de la Generalitat, Pasqual Maragall, i el president del Parlament, Ernest Benach, han presidit l'acte de commemoració institucional de l'Onze de Setembre, Diada Nacional de Catalunya, que ha tingut lloc al passeig dels Til·lers del parc de la Ciutadella.
L'acte institucional, convocat pel Parlament i pel Govern, s'ha obert als ciutadans i ha comptat amb l'assistència de milers de catalans i catalanes.
La commemoració institucional ha començat a les dotze del migdia, després de les tradicionals ofrenes florals al monument a Rafael Casanova, quan els presidents Pasqual Maragall i Ernest Benach han entrat junts al passeig dels Til·lers.
En una de les tribunes d'autoritats situada a l'esquerra dels presidents hi havia els presidents dels grups parlamentaris de la cambra catalana: Artur Mas (CiU), Manuela de Madre (SCC), Josep-Lluís Carod-Rovira (ERC), Josep Piqué (PPC) i el portaveu del Grup Parlamentari d'ICV-EA, Joan Boada. Darrere d'ells hi havia els membres de la Mesa del Parlament i l'expresident del Parlament Joan Rigol.
A l'altra tribuna, a la dreta dels presidents, hi havia el ministre d'Indústria, Turisme i Comerç, José Montilla; el president de les Illes Balears, Jaume Matas; el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel; l'alcalde Barcelona, Joan Clos; la vicepresidenta primera del Congrés, Carme Chacón; l'inspector general de l'exèrcit, Francisco Boyero, i la presidenta del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, Maria Eugènia Alegret. Just darrere d'aquestes autoritats hi havia els membres del Govern de la Generalitat.
Un cop han arribat els presidents de la Generalitat i del Parlament, l'acte, que ha conduït l'actor Josep Maria Pou, ha continuat amb l'entrada al passeig d'una formació de gala de l'escamot d'honors dels Mossos d'Esquadra, mentre s'ha interpretat la versió instrumental per a gralles i timbals, de l'Aula de Música Tradicional, del romanç popular del segle XVII Catalunya, comtat gran, arranjada per Rafael Subirachs.
En arribar a l'escenari, a la part central del passeig, els mossos d'esquadra s'han situat en formació prop del pal de la bandera. L'alcaldessa de Sant Boi, acompanyada de tres joves nascuts l'11 de setembre de 1976 (Alberto, Sílvia i Yolanda), ha lliurat la bandera catalana al president del Parlament, que l'ha passada al president de la Generalitat, el qual l'ha lliurada al cap de l'escamot d'honors dels Mossos d'Esquadra. Al municipi del Baix Llobregat reposen les restes de Rafael Casanova. Aquesta ciutat, a més, va acollir l'Onze de Setembre de 1976, la primera manifestació popular de commemoració de la Diada Nacional després de l'acabament de la dictadura.
Just després, la cantant Maria del Mar Bonet ha interpretat Lo pi de Formentor i l'Orfeó Català, acompanyat de l'Orquestra Simfònica Ciutat de Barcelona i Nacional de Catalunya, ha interpretat la cançó popular El rossinyol. Seguidament, la cantant Mayte Martín ha interpretat Vidalita.
També s'ha recitat un poema de Vicent Andrés Estellés, inclòs en el Llibre de meravelles, en cinc accents diferents. El poema ha estat recitat per Xavier Pujolràs (Girona), Enric Llort (Manresa), Mercè Lleixà (Tortosa), Isabel Cabós (Lleida) i Antoni Calbetó (Vall d'Aran). En acabat, s'ha recitat el poema Himne dera Val d'Aran, de Franciscu Nart, amb la veu d'Antoni Calbetó.
Tot seguit, el tenor Josep Carreras ha interpretat la cançó tradicional L'emigrant, acompanyat de l'Orquestra Simfònica Ciutat de Barcelona i Nacional de Catalunya, dirigida per David Giménez Carreras.
L'acte ha acabat amb la interpretació de la versió d'Els segadors, arranjada per a aquesta ocasió per Antoni Ros-Marbà, a càrrec de l'Orquestra Simfònica Ciutat de Barcelona i Nacional de Catalunya, dirigida pel mateix Ros-Marbà. Durant la interpretació de l'himne dos mossos d'esquadra han hissat la bandera nacional.
Finalment, el cap de la formació de gala s'ha acostat a la presidència per demanar autorització per marxar. En el moment en què la formació dels Mossos d'Esquadra ha abandonat la tarima central, els presidents de la Generalitat i del Parlament s'han retirat i l'acte s'ha donat per acabat.
Des de diversos indrets del parc de la Ciutadella, els trabucaires han disparat salves i han sonat les gralles i els timbals mentre els assistents marxaven.

Fotos: Parlament de Catalunya