El Parlament acull la jornada de dret comparat «L'abast de l'autonomia política del Quebec»
El president del Parlament, Ernest Benach, i el president de l'Assemblea Nacional del Quebec, Michel Bissonnet, participen en la inauguració de la jornada
Dimarts, 12 de juliol de 2005. Palau del Parlament
El president del Parlament, Ernest Benach, i el president de l'Assemblea Nacional del Quebec, Michel Bissonnet, han inaugurat aquest matí la jornada de dret comparat «L'Abast de l'autonomia política del Quebec» que ha acollit el palau de la cambra catalana.
En aquesta jornada hi han participat tots els membres de la Mesa del Parlament, així com diversos diputats i diputades de la cambra catalana. També hi han participat diputats i membres de la Mesa de l'Assemblea Nacional del Quebec.
En la seva intervenció, el president del Parlament, Ernest Benach, ha demanat al conjunt de les forces polítiques catalanes que deixin de banda «les lluites i els interessos partidistes» davant la «responsabilitat històrica» que representa fer un «bon Estatut» al servei de tots els catalans.
Ernest Benach ha afirmat també que «és tota una temeritat que a hores d'ara des de l'Estat o des de Catalunya hi hagi veus que s'atreveixin a dir que el Parlament de Catalunya serà incapaç de fer un bon Estatut».
El president del Parlament s'ha referit a l'actual moment polític que es viu a Catalunya amb la redacció del nou Estatut en el seu discurs inaugural de la Jornada de dret comparat «L'abast de l'autonomia política del Quebec», que ha comptat amb la participació del president de l'Assemblea Nacional del Quebec, Michel Bissonnet, que es troba de visita oficial a Catalunya.
Davant la importància que comporta que Catalunya pugui tenir un nou Estatut, el president Ernest Benach ha demanat que «abans d'opinar, abans de criticar, es llegeixi el text, amb deteniment, i se'l compari amb els estatuts precedents». «Només després d'una lectura atenta i responsable del text estarem en condicions d'opinar», ha insistit.
Sentit d'estat
El president del Parlament ha insistit que «ara ens cal sentit d'estat» i que els partits catalans treballin sense deixar-se influir per les interferències que puguin venir des de fora de Catalunya.
«Cal que les diferents forces polítiques catalanes» -ha dit Benach- «siguin conscients del moment històric que estem vivint i que treballin pel futur del país, sense tenir presents les posicions que ens arriben des de fora del nostre àmbit d'actuació».
«Faig, doncs, una crida a la responsabilitat», ha insistit Ernest Benach, que ha afegit que «és l'hora de deixar de banda les lluites i els interessos partidistes, ja que tots els grups que donen suport al Govern, tots els grups que estan a l'oposició, tenen una gran tasca entre mans: oferir a Catalunya un bon Estatut que ens permeti respondre eficaçment a les necessitats i els reptes de futur del país».
El president del Parlament ha recordat que el nou Estatut «haurà de respondre als reptes que tenim davant com a país i que haurà de consolidar els pilars sobre els quals cal construir la Catalunya del segle XXI: els pilars del finançament, de la determinació de competències, del fet diferencial i de l'articulació del territori».
D'altra banda, Michel Bissonnet ha destacat la importància de la llarga cooperació entre el Quebec i Catalunya en els àmbits polític, cultural, econòmic i interparlamentari. Bissonnet encapçala una delegació de l'Assemblea Nacional del Quebec que es troba de visita oficial a Catalunya fins dijous i que ahir va mantenir una reunió de treball al Parlament amb els membres de la Mesa i diputats de la cambra catalana.
Aquesta visita es produeix en el marc de l'intercanvi d'experiències entre els parlaments de Catalunya i del Quebec que es va iniciar durant la legislatura passada, concretament a l'octubre de 2002, quan la Mesa del Parlament català va fer un viatge oficial per visitar l'Assembla Nacional del Quebec.
La jornada ha comptat amb els ponents següents: el catedràtic de dret constitucional de la Universitat de Girona i expresident del Consell Internacional d'Estudis Canadencs, Xavier Arbós -que ha fet la ponència inaugural-; el catedràtic de finances públiques de la Facultat de Ciències Econòmiques de la Universitat de Barcelona, Joaquim Solé; el professor titular de dret constitucional de la Universitat Autònoma de Barcelona Enric Fossas; la professora de dret constitucional de la Universitat d'Ottawa, degana de la facultat i expresidenta de la Comissió de Dret del Canadà, Nathalie Des Rosiers; el professor de ciència política de la Universitat de Montreal Louis Massicotte; el catedràtic de dret constitucional de la Universitat Pompeu Fabra, Alejandro Saiz; el professor de dret constitucional de la Universitat de Barcelona Josep M. Castellà, i la directora del Centre d'Estudis Canadencs de la Universitat de Barcelona, Esther Mitjans.
Fotos: Parlament de Catalunya