Notícies

Estudiants universitaris sotmeten el conseller Solà a una sessió de control al Govern
Dilluns, 11 de juliol de 2005. Palau del Parlament

El conseller d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació (DURSI), Carles Solà, s'ha sotmès aquesta tarda a una sessió de control al Govern protagonitzada per una setantena d'estudiants de diferents universitats catalanes.

Des d'avui, 150 universitaris participen en una iniciativa educativa que culminarà divendres amb un ple al Saló de Sessions, sota la presidència d'Ernest Benach, durant el qual debatran i votaran una llei d'habitatge. La iniciativa, promoguda pels Serveis Educatius del Parlament, es fa en col·laboració amb les Xerrades Interuniversitàries de Catalunya (Xicat).

Els universitaris, agrupats en el grups parlamentaris universitaris del PAC (Partit Autonomista de Catalunya), PEC (Partit Ecologista de Catalunya), PIC (Partit Independentista de Catalunya), POC (Partit Obrer de Catalunya) i PUC (Partit de la Unió per Catalunya), han formulat cinc preguntes al conseller sobre la gestió de la recerca, el foment dels investigadors, les mesures per a fomentar l'aprenentatge de l'anglès a les universitats, la gestió de les beques a Catalunya i les mesures per al reconeixement de les universitats catalanes a l'estranger.

Des del PAC, Pepa Plana, estudiant de dret a la Universitat de Barcelona (UB), ha preguntat al conseller Solà sobre si l'objectiu fonamental de les universitats és la recerca o la docència. El conseller d'Universitats li ha contestat que «els dos objectius són indestriables: millora de la investigació i millora de l'ensenyament». Solà ha recordat que «el procés de Bolonya implica un canvi molt important en la manera com es fa la formació» i en aquest sentit ha afegit que «l'ensenyament és una eina fonamental de treball que dóna lloc a estudiants actius que participen en projectes de recerca».

El portaveu del PEC, l'estudiant de dret de la UB Lluís Argila, també ha preguntat al conseller d'Universitats sobre la recerca, però la seva pregunta s'ha centrat en com, des del DURSI, es vol arribar a la xifra de 5.500 investigadors quan ara mateix, per cada mil persones en actiu, només un 5'5% es dedica a la recerca. El conseller Solà ha recordat que el seu departament ha impulsat el PRI, el Pla de Recerca i Investigació de Catalunya, que preveu en quatre anys una inversió de 124 milions d'euros per a fomentar-la. Segons Solà, els diferents programes que durà a terme el seu departament, com els contractes laborals i les beques, permetran que «cada any, a Catalunya, la xifra d'investigadors s'incrementi entre 1.000 i 1.200 persones».

Un altre tema d'interès durant aquesta sessió de control ha estat l'aprenentatge de l'anglès. El representant del PIC, José Alberto Navarro, llicenciat en dret per la UB, ha preguntat al conseller d'Universitats per les mesures que el seu departament pensa posar en pràctica per a fomentar l'aprenentatge d'aquest idioma. El conseller, que ha recordat que l'aprenentatge de l'anglès «és responsabilitat del sistema educatiu en el seu conjunt», ha dit que, «com a mitjana, els estudiants catalans obtenen un nivell equivalent al first certificate, segons es desprèn dels resultats obtinguts a les proves d'accés universitari».

Solà ha reconegut que, tot i que algunes universitats han posat en marxa centres d'aprenentatge d'idiomes, el seu cost no està totalment subvencionat i «aquesta és una situació a millorar», ha dit. El conseller ha afegit, però, que «des del Departament es promou l'escola virtual d'idiomes a través de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) amb accés lliure per als universitaris», i ha destacat que «un altre dels elements eficaços es l'intercanvi internacional». En aquest sentit, Solà ha dit que «de cara a l'any 2006, millorarem la beca Erasmus perquè siguin més els estudiants que hi participin».

Els universitaris han preguntat al conseller quan hi haurà una política de beques pròpia a Catalunya. La representant del POC, Rosa M. Barceló, llicenciada en dret i ciències polítiques, també s'ha interessat per les quantitats que el Ministeri hi destina. El conseller ha dit que «el Govern considera que aquesta situació és insuportable i injusta per als estudiants catalans i que existeix una clara discriminació pels critèris utilitzats pel Ministeri». Solà ha recordat que hi ha una sentència del Tribunal Constitucional segons la qual «correspon a les comunitats autònomes la gestió del sistema de beques», però no ha amagat que hi ha dificultats per executar-la. Solà ha assegurat però que «un cop tinguem la transferència efectiva de les beques serà quan la Generalitat podrà desenvolupar una política pròpia de beques», tot i que ha recordat que «la qüestió fonamental és un increment dels recursos econòmics».

Finalment, el conseller Solà ha contestat la pregunta del representant del PUC, Marc Vilalta, llicenciat en dret per la Universitat Autònoma de Barcelona, sobre quines mesures pensa posar en marxa el Departament d'Universitats per al reconeixement de les universitats catalanes a l'estranger. Solà ha assegurat que per a garantir-ho és fonamental la qualitat i ha dit que «Catalunya està acabant el procés d'avaluació de totes les universitats catalanes».

Aquest matí els estudiants han fet una altra simulació parlamentaria, en aquest cas amb una sessió informativa amb un responsables de la institució del Síndic de Greuges. Durant tota la setmana, a més, desenvoluparan en seu parlamentària i fora d'ella diverses activitats relacionades amb l'activitat parlamentària i el coneixement dels grups parlamentaris.

Fotos: Parlament de Catalunya