Notícies

Acte institucional amb motiu del seixantè aniversari de l'afusellament de Lluís Companys
16 d'octubre de 2000, al Fossar de la Pedrera del cementiri de Montjuïc

El president de la Generalitat, Jordi Pujol, el president del Parlament de Catalunya, Joan Rigol, i l'alcalde de Barcelona, Joan Clos, van presidir dilluns, 16 d'octubre, al Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat, l'acte institucional conjunt d'homenatge al president de la Generalitat Lluís Companys, amb motiu de seixantè aniversari del seu afusellament. L'acte unitari va reunir els representants de les màximes institucions catalanes i de tots els partits polítics amb representació parlamentària.

L'acte va comptar amb la presència de la majoria de consellers de la Generalitat i amb una àmplia representació del Parlament, integrada pels membres de la Mesa --Higini Clotas, Dolors Montserrat, Carme Valls i Isidre Gavin-- i els presidents de tots el grups parlamentaris --Ramon Camp (CiU), Pasqual Maragall (PSC-CpC), Alberto Fernández Díaz (PP), Josep Lluís Carod-Rovira (ERC) i Rafael Ribó (IC-V)--, així com de familiars del president Companys.

Jordi Pujol, Joan Rigol i Joan Clos van coincidir a destacar que Lluís Companys va ser afusellat per ser president de la Generalitat i encarnar, d'aquesta manera, la màxima institució de Catalunya. En aquest sentit, el president de la Generalitat va afirmar que «va morir molta gent per fidelitats diverses, però només Companys va ser afusellat per encarnar la màxima institució de Catalunya».

El president del Parlament, que va recordar l'etapa de Companys com a primer president de la cambra catalana a la república, va defensar la vigència dels «valors universals de 'pau, justícia i amor'» que proclamà el president afusellat, i va reclamar una revisió del procés que condemnà Lluís Companys.

«Malgrat que hem aconseguit la democràcia --va dir Joan Rigol--, cap estament estatal no ha fet cap pas per revisar aquella paròdia de judici que va condemnar el president Companys, com tampoc ningú no ha assumit la responsabilitat de l'intent de genocidi cultural i nacional que va sofrir el nostre poble els llargs anys de la postguerra. Potser calia que fos tal i com va ser la transició política espanyola. Potser no hi havia altre camí. No ho sé. Però avui, quan encara patim les conseqüències d'aquella repressió, ningú no s'ha sentit culpable malgrat que la història els assenyala amb claredat. I és la manca de 'culpables' el que provoca l'oblit interessat d'alguns que volen fer veure que, o no hi hagut repressió, o queda tan lluny que el que cal ara és oblidar-la. I així, els és més fàcil regatejar els drets del nostre poble».

En l'acte al Palau de la Generalitat van participar també el director del Museu d'Història de Catalunya, Jaume Sobrequés, i el professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, Francesc Vilanova. L'homenatge, que s'inicià amb l'himne dels Segadors, va finalitzar amb la interpretació al violoncel d'el Cant dels Ocells, a càrrec del professor del Conservatori de Terrassa Luis Heras.

Abans d'aquest acte d'homenatge, el president del Parlament va assistir, a l'Ajuntament de Barcelona, al descobriment d'una placa commemorativa de Lluís Companys i a la inauguració d'una exposició evocadora de la figura de qui fou president de la Generalitat i del Parlament i regidor del consistori barceloní.

Fotos: Valls