Notícies

Presentació de l'Eurocongrés 2000 al Parlament de Catalunya
Divendres, 9 de febrer de 2001. Sala de grups del Parlament de Catalunya

El president del Parlament, Joan Rigol, va presidir, el dia 9 de febrer, l'acte institucional de presentació de l'Eurocongrés 2000, un fòrum de trobada i debat de les regions de l'anomenat euroespai llatí central que s'inaugurarà a Narbona el proper 26 de maig. Joan Rigol va advertir del «risc» que la construcció d'Europa es fonamenti en el «corporativisme dels estats». «Europa és, sobretot, --va afegir el president del Parlament-- una actitud cívica de retrobament de pobles diferents que volen viure conjuntament aquest gran pòsit que ha significat la nostra història, i que volen fer-ho no mirant enrera sinó mirant endavant».

L'acte va comptar amb la presència de diputats de tots els grups parlamentaris i també amb les intervencions del president de l'Eurocongrés 2000 de Catalunya, Joan Triadú, del director del Museu d'Història de Catalunya, Jaume Sobrequés, i dels directors executius de l'Eurocongrés a Catalunya i Occitània, Joan Amorós i Denis Mallet, respectivament.

El Parlament de Catalunya va aprovar amb la unanimitat de tots els grups parlamentaris, el passat mes de novembre, una proposició no de llei donant ple suport a la realització de l'Eurocongrés. Així mateix, el proppassat 23 de gener també va rebre a Brusel.les el suport explícit de la presidenta del Parlament Europeu, Nicole Fontaine, i de la comissaria de Cultura i Educació, Viviane Reding.

L'Eurocongrés, que s'endega amb una clara orientació de futur, és el Congrés dels països i regions que configuren l'Euroespai Llatí Central. Aquests territoris, units des dels origens per lligams històrics i culturals comuns, són els següents: Alvèrnia, Aquitània, Aragó, Catalunya, Illes Balears, Llemosí, Llenguadoc-Rosselló, Migdia-Pirineus, País Valencià, Piemont, Provença, Roine-Alps, Sardenya i Vall d'Aosta.

És un projecte europeista que pretén crear euroespais de cohesió entre els estats de la Unió Europea, contribuir a una major potenciació de l'Europa Llatina des del centre de Catalunya i la resta de països de la Confederació Catalano-Aragonesa i Occitània, i crear consciència de centralitat superant el complex de perifèria. L'Eurocongrés també té per objectiu cohesionar aquest euroespai que té un substrat cultural comú i aprofundir en els lligams lingüístics, culturals, socials, econòmics i tecnològics, amb l'elaboració de propostes d'actuació i creant una xarxa oberta i cohesionadora potent d'interrelació entre institucions, entitats, associacions i empreses.

L'Eurocongrés té previst tractar de forma descentralitzada i autònoma nou àmbits d'actuació: llengua i societat; ensenyament; educació i sociologia; història i projecció de futur; desenvolupament econòmic i social; recerca, innovació i cultura empresarial; mitjans de comunicació; ordenació del territori, infrastructures, medi ambient i sostenibilitat; creació, disseny, arquitectura i indústries culturals, i formes de vida i lleure.

Gairebé 500 entitats de tots els àmbits de la societat civil donen suport a aquest porojecte, l'organització i realització del qual és oberta a totes les institucions, entitats i associacions de l'UE. A partir de la inauguració, el proper 26 de maig, a Narbona, les entitats participants realitzaran diverses iniciatives descentralitzades en diferents llocs de l'Euroespai Llatí Central, durant el període comprès entre la primavera d'aquest any i la tardor de l'any 2002.

A partir d'aquesta data es pretén endegar un seguit de campanyes i accions complementàries d'ampli abast en funció de les conclusions dels diferents àmbits. Com a colofó de l'Eurocongrés s'ha previst una exposició al Museu d'Història de Catalunya, que s'exhibirà a les principals ciu8tats europees fins el 2004, per acabar al Fòrum Universal de les Cultures de Barcelona.

Fotos: Parlament de Catalunya