Notícies146 alumnes de secundària fan de diputats i aproven una llei per afavorir una nova cultura de l'aigua i la minimització de la producció de residus
Dilluns, 9 de maig de 2005. Palau del Parlament
Aquest matí el Parlament ha acollit la tercera edició de la simulació plenària «Fem una llei», en què 146 alumnes de secundària de 20 centres d'ensenyament de Catalunya han aprovat per majoria absoluta un projecte de llei sobre l'aigua, els residus i el desenvolupament del medi rural. La sessió ha estat presidida pel president del Parlament, Ernest Benach, i hi ha assistit la consellera d'Educació, Marta Cid, que ha seguit la simulació des de la llotja de l'hemicicle, juntament amb altres diputats i diputades. A més d'Ernest Benach, han intervingut en la sessió els diputats Assumpta Baig (SCC), Irene Rigau (CiU), Josep Maria Freixenet (ERC), Rafael López (PPC) i Dolors Clavell (ICV-EA). Durant el Ple, 20 nois i noies, en representació dels seus centres, han demanat més campanyes informatives i de sensibilització per a potenciar una nova cultura de l'aigua, «un recurs limitat i vulnerable que s'ha de tractar com el tresor que és», han afirmat els joves, que demanen, també, una regulació dels residus i campanyes adreçades a tota la societat civil que afavoreixin la reducció dels residus i en fomentin el reciclatge. Els nois i noies han reivindicat «un creixement econòmic compatible amb la protecció del medi ambient» perquè sigui possible el desenvolupament del medi rural. Per això demanen que es faciliti «la qualitat de vida en l'entorn rural per a frenar l'èxode humà d'aquestes zones». La votació del projecte de llei s'ha fet a mà alçada i ha estat aprovat per 141 vots a favor i 5 abstencions. En el discurs que ha fet, el president del Parlament, Ernest Benach, ha felicitat els nois i noies que han participat en aquesta simulació parlamentària i els ha demanat que el que han fet avui no quedi «com una simple anècdota o com un treball de l'institut». Benach els ha dit: «No ens podem permetre mai el luxe de passar de la política»: «estalviar aigua», ha afirmat, «és fer política, igual com ho és parlar en català en determinades situacions». El president del Parlament ha destacat la importància de «saber negociar a la vida» i ha demanat implicació als joves i que no valorin a la lleugera el que tenim, perquè «per conservar la democràcia cal valorar-la i ser conscients de què significaria perdre-la», ha dit. Benach ha demanat als nois i noies que siguin coherents en la vida i que apliquin en la seva quotidianitat tot allò que avui, en la simulació parlamentària, han volgut legislar. Els nois i noies que han participat en aquesta experiència, impulsada per la Unitat Educativa del Parlament, pertanyen als centres escolars següents: l'IES Nicolau Copèrnic (Terrassa), l'Escola Projecte (Barcelona), l'IES El Castell (Esparreguera), l'IES Manuel de Pedrolo (Tàrrega), l'IES Terres de Ponent (Mollerussa), l'IES El Foix (Santa Margarida i els Monjos), l'IES Icària (Barcelona), l'IES Esteve Terradas i Illa (Cornellà de Llobregat), l'IES Terra Roja (Santa Coloma de Gramenet), l'Escola Sant Felip Neri (Barcelona), l'IES Menéndez i Pelayo (Barcelona), L'Estonnac-l'Ensenyança (Lleida), l'IES Santiago Sobrequés (Girona), l'IES Rovira-Forns (Santa Perpètua de Mogoda), l'IES Bernat el Ferrer (Molins de Rei), l'IES Pedraforca (L'Hospitalet de Llobregat), l'IES Joan d'Àustria (Barcelona), l'IES Eugeni d'Ors (Vilafranca del Penedès), l'IES Miquel Biada (Mataró) i l'IES Mare de Déu de la Serra (Montblanc). Aquesta ha estat la tercera edició de «Fem una llei», un projecte educatiu adreçat a alumnes de secundària que es va posar en marxa durant la legislatura passada, l'any 2003.
![]() Fotos: Parlament de Catalunya
|