Notícies

El president pronuncia una conferència a Manlleu sobre "La nova Catalunya" amb motiu de la Diada

Dimarts, 12 de setembre de 2006. Manlleu

Parlament de Catalunya. 2006

Vegeu la galeria d'imatges (5 imatge/s)

El president, Ernest Benach, ha destacat avui la necessitat de "fer pedagogia, explicar qui som i com som, explicar el funcionament de les nostres institucions, de la nostra democràcia i de la nostra història", perquè "una bona democràcia ens exigeix formació, informació i pensament crític. Si no és així, la democràcia es perverteix, i passa de ser el govern del poble a ser la manipulació del poble".

Benach ha fet aquestes declaracions en el decurs d'una conferència que ha pronunciat al Saló de Sessions de l'Ajuntament de Manlleu amb motiu de la Diada i amb el títol "La nova Catalunya".

El president ha insistit "en aquesta necessitat de fer pedagogia, perquè, malgrat la presència destacada de la vida política en els mitjans de comunicació, el nostre continua sent un país marcat per un cultura política feble".

També ha explicat que "la nostra història és una reivindicació de llibertats i d'autogovern", i ha afegit que "no es tracta només de símbols, de sentiments, de justícia, ni tan sols de llibertats: es tracta de governar-se des de la proximitat, de manera més efectiva i més eficient, perquè el govern que és més proper no solament és més coneixedor de la realitat, sinó que la comparteix i està més implicat a trobar solucions i respostes als problemes".

"La reivindicació de més autogovern" -ha afegit- "connecta amb el principi de subsidiarietat propugnat per la Unió Europea, que ens diu que el poder de decisió sempre ha d'estar en el nivell de govern més proper possible, proper a les persones i proper al territori. Impulsar euroregions, aspirar a ser estat, federalitzar l'Estat espanyol, són diferents cares de la mateixa moneda per actuar amb més llibertat, per alliberar-nos de la llosa del centralisme lent i inoperant, propi de segles passats, no del segle XXI."

El repte de la immigració

Durant la conferència, el president ha parlat també de la immigració. Ha afirmat que "és un dels majors reptes als quals ens enfrontem, perquè ofereix potencialitats de progrés que cal saber canalitzar socialment, però sobretot perquè comporta problemes en el lloc d'acollida, generats pels xocs d'ignorància cultural mútua i pel trencament dels punts d'equilibri socioeconòmic del país".

Així mateix, ha manifestat que "el que no podem acceptar és que els nostres governs no solament es vegin mancats d'instruments per actuar, sinó que, a sobre, l'Estat traslladi immigrants en secret a Catalunya. Per això he plantejat la necessitat urgent d'un debat responsable sobre immigració al Parlament, passades les properes eleccions, un debat que requereix rigor, sinceritat, diàleg, reflexió i, sobretot, voluntat de trobar solucions i no pas vots".

"Per això" -ha continuat- "ens cal un bon finançament, calen competències, cal fer bé el disseny i la implementació de les polítiques necessàries. La nació catalana ha de ser prou forta per acollir i implicar els nouvinguts. Cal que se sentin part del nostre projecte de nació."

Benach ha acabat la seva conferència recordant que "el de la nació catalana és i ha de ser un projecte compartit de futur que s'ha de bastir sobre realitats comunes del present i sobre les expectatives d'una Catalunya més lliure per governar els seus reptes i resoldre els seus projectes", i ha afegit que "volem ser competitius en el nou món de la globalització i tenir capacitat de resposta àgil i immediata per cobrir els reptes i les necessitats de qualsevol punt del nostre territori".

El president ha pronunciat aquesta conferència en el marc dels actes institucionals organitzats per l'Ajuntament de Manlleu amb motiu de la Diada i ha estat acompanyat de l'alcalde, Pere Prat, i de la resta de representants de la corporació municipal.