Els presidents de la Generalitat, Pasqual Maragall, i del Parlament, Ernest Benach, han presidit aquest migdia els actes institucionals de celebració de la Diada Nacional de Catalunya, al passeig dels Til·lers del parc de la Ciutadella, a Barcelona, al qual han assistit unes 20.000 persones.
A l'acte, organitzat pel Parlament i el Govern i que ha tingut un format molt semblant a l'iniciat el 2004, hi han assistit els membres de la Mesa, els presidents dels grups parlamentaris i els consellers del Govern, i també l'expresident de la Generalitat, Jordi Pujol; el ministre d'Indústria, Turisme i Comerç, Joan Clos; el delegat del Govern central a Catalunya, Joan Rangel, i els expresidents del Parlament Joaquim Xicoy i Joan Rigol, entre altres autoritats.
Desenvolupament de l'acte
La celebració de la Diada havia començat abans, al matí, amb les tradicionals ofrenes florals al Monument a Rafael Casanova, a Barcelona, en què han participat les diferents administracions, els partits polítics i diverses entitats del país.
L'acte del parc de la Ciutadella ha començat a les dotze, quan el president de la Generalitat i el president del Parlament han accedit a la tarima presidencial situada al passeig dels Til·lers.
Una formació de gala dels Mossos d'Esquadra ha entrat al passeig caminant per una catifa feta per la Federació de Catifaires de Catalunya amb terra de castanyer i encenalls tintats mentre sonava una fanfara dirigida per Carles Santos. Posteriorment, i com ja és tradicional, s'ha fet el lliurament de la senyera a les màximes autoritats del país.
En aquesta ocasió, l'alcalde de Miravet, Antoni Borrell, i l'hereu i la pubilla infantils del municipi, han estat els encarregats de lliurar la bandera al president del Parlament en nom de l'Ajuntament d'aquesta localitat, que enguany ha estat triada amb l'objectiu de simbolitzar l'any del nou Estatut.
L'any passat va ser Sant Boi del Llobregat el municipi encarregat de lliurar la bandera, coincidint amb el trentè aniversari de la primera manifestació popular que es va fer amb motiu de la Diada després de la dictadura. L'any 2004 va ser el torn Organyà, per commemorar els vuit-cents anys de les Homilies d'Organyà.
Un cop lliurada la bandera, el president del Parlament l'ha donada al president de la Generalitat, el qual, al seu torn, l'ha cedida al cap de l'escamot d'honor dels Mossos d'Esquadra perquè la custodiés.
L'acte ha continuat amb la lectura que Lluís Homar, presentador de l'acte, ha fet d'una part del parlament de Pau Casals davant les Nacions Unides l'any 1971. Jordi Savall ha interpretat amb viola de gamba el Cant dels ocells; el guitarrista i cantautor Paco Ibáñez ha cantat una cançó en èuscar, Bihotza; la cantant Marina Rossell ha interpretat la sardana Per tu ploro, i finalment la cantant de fados Mísia ha cantat l'havanera La gavina. La música ha donat pas a la poesia quan Lluís Homar ha llegit el poema de Salvador Espriu Inici de càntic en el temple. La Coral Sant Jordi ha interpretat una cançó popular.
A continuació, Pascal Comelade i els músics de la seva formació han interpretat una nova versió d'Els segadors, que ha estat cantada per les veus blanques de l'Escolania de Montserrat. Aquest ha estat el moment més solemne i àlgid, ja que durant la interpretació dos mossos d'esquadra han hissat la bandera nacional.
Un cop hissada, el cap de la formació de gala s'ha acostat a la presidència per donar novetats i ha demanat autorització per marxar. L'acte ha acabat quan la formació dels Mossos d'Esquadra ha abandonat la tarima central, cosa que també han fet els presidents de la Generalitat i del Parlament per assistir a la tradicional recepció al Palau del Parlament.
A partir de tres quarts d'una la celebració popular ha continuat al parc amb una ballada de sardanes.