Notícies

El president del Parlament participa en l'acte commemoratiu del setge de Cambrils
Diumenge, 12 de desembre de 2004. Portal del carrer Major (Cambrils)

El president del Parlament, Ernest Benach, ha afirmat avui que «els estats, les institucions, les lleis, els governs, tenen legitimitat quan fan servei al poble». «No són creacions divines, no són ens independents de la voluntat comuna, sinó dipositaris de la mateixa», ha dit, i s'ha preguntat «per què fa por fer modificacions a la Constitució».

El president del Parlament ha fet aquestes declaracions en el decurs de l'acte de commemoració del setge de Cambrils, que s'ha celebrat al Portal del carrer Major del municipi i en el qual també ha participat l'alcalde, Robert Benaiges.

El president del Parlament ha posat com a exemple de voluntat de canvi la ponència redactora del nou Estatut, «que ha de redefinir la relació de Catalunya amb la Unió Europea, amb el regne d'Espanya, i també de portes endins». «És temps de ser valents i decidir junts les eines que tindrà Catalunya els propers anys per a donar resposta als reptes que se'ns plantegin -ha afegit Benach- i no s'ha de fer amb por de contradir el que pugui dir o el que deixi de dir la Constitució espanyola, si es tracta d'aspectes que la realitat ha superat».

Benach ha continuat dient que «els molts canvis que han tingut lloc al nostre entorn, en les nostres societats, durant aquests vint-i-cinc anys fan que, en alguns aspectes, aquells textos siguin ara arcaics» i ha afegit que «cal fer-ho sense por, però sempre en pau i amb diàleg, permetent la lliure expressió de pensament i acceptant la voluntat de les persones i els pobles».

El president del Parlament ha afirmat:«Volem escollir el nostre futur, sigui quin sigui, però escollir-lo lliurement i en pau».

Amb referència al setge de Cambrils, que va tenir lloc el 12 de desembre de 1640, i que s'emmarca històricament en la Guerra dels Segadors, que va enfrontar Catalunya amb el rei Felip IV, Ernest Benach ha dit que «ens cal l'esperit d'aquells que van defensar la fortalesa de Cambrils. Ens cal estar units, si volem fer front a les imposicions. Només junts podrem vèncer».

El president del Parlament ha recordat que «mirant la història podem dir que som un poble perseverant i que ens sobreposem als mals moments i tornem a reivindicar la nostra existència, la nostra autonomia». «Per això, celebrem amb orgull dates que corresponen a puntuals derrotes». «Ens permeten recordar que hem de seguir endavant i que la força de les armes no ha pogut doblegar la nostra voluntat de ser el que som», ha afegit.

«Ara la lluita és a través de lleis, paraules, negociacions, expressions de voluntat popular -ha continuat Benach-, toca unir forces, aplegar tot el país entorn les demandes d'un poble que vol viure millor i més lliure».

El president del Parlament ha acabat dient: «No volem més herois vençuts, volem la llibertat i el benestar de tots».

Durant l'acte, el president del Parlament i l'alcalde de Cambrils han fet una ofrena floral en memòria dels caiguts durant el setge de Cambrils. Després de l'actuació dels grups de bastoners i geganters locals, la coral Verge del Camí ha clos l'acte amb el Cant dels Segadors.

Fotos: Parlament de Catalunya