Un total de 146 alumnes d'una vintena de centres de secundària de tot Catalunya han participat aquest matí en una simulació de ple parlamentari en el Saló de Sessions del Parlament de Catalunya, en el decurs de la qual han aprovat, per 145 vots a favor i una abstenció, un projecte de llei sobre mediació i acolliment en els centres educatius. El text l'han elaborat els nois i les noies durant els darrers mesos en els seus centres educatius.
En el ple, que s'ha fet sota la presidència d'Ernest Benach, president del Parlament, hi ha intervingut els diputats Meritxell Borràs (GP de CiU); Roberto Edgardo Labandera (GP SCC); Maria Isabel Nonell (GP d'ERC); Manel Ibarz (GP del PPC), i Jordi Miralles (GP d'ICV-EA).
Vint nois i noies, representants dels centres participants, han exposat els continguts del projecte de llei i han demanat a la classe política que «es plantegi seriosament fer una llei d'aquestes característiques», perquè «necessitem lleis que ens emparin davant de fets com la intolerància o l'assetjament escolar», petició que han recollit els grups parlamentaris mitjançant els diputats que han intervingut en l'acte.
El president ha celebrat el consens que hi hagut en l'aprovació de la llei, no la unanimitat, i el fet que els grups hi hagin expressat el seu suport i que hagin manifestat que el tindran en compte per treballar-hi o estudiar-lo.
També ha destacat la importància que té el diàleg en la societat i el fet que «Catalunya sigui un país de barreja des de fa molts anys». «Ser un país de barreja» -ha argumentat- «és un avantatge si se sap jugar bé, i per això és fonamental el diàleg en tots els àmbits, perquè la diversitat i la diferència poden entendre's també com un valor de la societat.»
Finalment, ha demanat als joves que no ignorin els afers públics, que es mantinguin informats i que tinguin esperit crític i criteri sobre les coses «per construir millor la Catalunya del futur».
Els joves participants en el ple, que han assegurat que «més enllà de la simulació tot convida a convertir les paraules en fets», han reconegut que en alguna ocasió els ha estat «difícil ser objectius», però han destacat que han pogut demostrar que «els joves de Catalunya podem dialogar i consensuar».
El projecte de llei aprovat planteja la necessitat d'establir elements legislatius que ajudin a consolidar models de convivència social basats en el diàleg entre els éssers humans i incideix sobretot en la necessitat de prevenir l'assetjament escolar o bullying i la discriminació per raó de sexe, procedència o creences religioses.
El projecte, que defineix l'assetjament escolar, insta els centres educatius a prendre mesures per prevenir-lo; proposa crear una comissió de mediació de conflictes en cada centre escolar; demana al Govern i al Departament d'Educació que estableixin un protocol d'actuació en els casos d'assetjament per protegir les víctimes d'una manera ràpida i eficaç; proposa que tot acte d'assetjament escolar sigui sancionat com a falta molt greu i que en els casos de reincidència es notifiquin els fets a la Fiscalia de Menors.
El text aposta també perquè els currículums escolars incloguin elements que facilitin la igualtat i el respecte entre homes i dones i perquè en els consells escolars hi hagi paritat de gèneres; demana que a les escoles es faciliti el coneixement de les diverses manifestacions culturals, socials i religioses presents en la societat actual perquè siguin respectades i protegides, i destaca que les escoles catalanes han de ser laiques, de manera que advoca perquè no s'imposin costums religiosos dins l'àmbit escolar.
Els centres que enguany han participat en aquest projecte són: Escola Projecte, de Barcelona; Escola Marinada, de Palau-solità i Plegamans; IES Manuel de Montsuar, de Lleida; Escola Intermunicipal del Penedès, de Sant Sadurní d'Anoia; Escola Mare de Déu de la Serra, de Montblanc; IES Eugeni d'Ors, de Vilafranca del Penedès; IES Icària, de Barcelona; IES El Cairat, d'Esparreguera; IES Sant Martí de Provençals, de Barcelona; Lestonnac - L'Ensenyança, de Lleida; Escola Pia Santa Anna, de Mataró; IES Sa Palomera, de Blanes; IES El Castell, d'Esparreguera; IES Miquel Biada, de Mataró; IES Terres de Ponent, de Mollerussa; Escola Sant Felip Neri, de Barcelona; IES Manuel de Pedrolo, de Tàrrega; IES El Foix, de Santa Margarida i els Monjos; Escola Maria Cortina, de Reus, i IES Lluís de Peguera, de Manresa.
A banda dels 146 joves que han participat directament en aquesta experiència asseguts en els escons de l'hemicicle, 470 estudiants més han seguit la sessió des de diverses sales del Parlament. Han estat només una representació dels més de 1.500 escolars de tot Catalunya que enguany han participat en l'experiència treballant el contingut de la llei a les aules.
Aquest és el quart any consecutiu que se celebra un ple d'aquestes característiques. L'acte estava emmarcat en el projecte «Fem una llei», coordinat per l'Àrea de Serveis Educatius de la cambra catalana, que amb experiències com aquesta vol apropar la institució i el funcionament democràtic als joves.