El Ple ha aprovat aquest migdia la Llei de pressupostos de la Generalitat per al 2026, amb els vots a favor del PSC-Units, ERC i els Comuns, les formacions que han pactat els comptes, i els vots en contra de Junts, el PPC, Vox, la CUP-DT i AC. Aquests pressupostos són els primers de la legislatura i del Govern de Salvador Illa, i també els primers que aprova el Parlament des dels del 2023, que han estat prorrogats fins ara.
El resultat de la votació ha estat de 69 vots a favor del projecte de llei de pressupostos (PSC-Units, ERC, Comuns i una diputada de Junts, que hi ha votat a favor per error) i 66 en contra (Junts, PPC, Vox, CUP-DT i AC). Prèviament, el Ple ha rebutjat les 1.877 esmenes a l'articulat i a l'estat de despeses que mantenien vives Junts (1.158), el PPC (563) i la CUP-DT (156).
Els nous pressupostos, que pugen a 49.162 milions d'euros, han arribat a l'aprovació final després que la consellera d'Economia i Finances, Alícia Romero, els lliurés al Parlament avui fa quaranta-dos dies, el 22 de maig; el 4 de juny van superar el debat de totalitat en sessió plenària; posteriorment, se'n va fer la tramitació en comissió, fase en què es van incorporar 25 esmenes conjuntes del PSC-Units, ERC i els Comuns, i finalment avui han obtingut el vistiplau definitiu de la cambra.
Anteriorment, el 27 de febrer, el Govern havia lliurat un primer projecte de llei de pressupostos per al 2026, però el va retirar abans que el Ple en fes el debat de totalitat perquè no tenia els suports garantits.
Avui, amb els pressupostos ja aprovats, el president de la Generalitat ha pres breument la paraula davant el Ple per agrair el vot favorable dels grups parlamentaris que hi han donat suport, per "estendre la mà" a la resta de grups que "vulguin treballar en benefici del país" i per anunciar el compromís de l'"acció del Govern per desplegar aquest pressupost".
La consellera Romero, que ha intervingut prèviament en el debat, ha remarcat la "xifra rècord" que assoleixen els pressupostos, que és el "22,8% més" que els del 2023. Entre altres dades, la consellera ha destacat que els pressupostois inclouen 11.000 milions "per generar activitat econòmica", i que el 75% dels comptes es destina a "reforçar l'estat del benestar". Així mateix, ha agraït el suport del PSC-Units, ERC i els Comuns: "Res d'això no hauria estat possible si no hagués estat per la capacitat de diàleg, de negociació i d'acord", ha assegurat en aquest sentit. Romero ha argumentat que l'aprovació dels comptes aporta "estabilitat i certeses" al país i ha defensat també la necessitat de millorar el model de finançament, perquè, ha dit, els recursos del model actual són "insuficients".
En nom dels grups han intervingut en el debat Toni Castellà (Junts), Ester Capella (ERC), Juan Fernández (PPC), Joan Garriga (Vox), Jéssica Albiach (Comuns), Laura Fernández Vega (CUP-DT), Rosa Maria Soberana i Sílvia Orriols (AC) i Jordi Riba (PSC-Units).
El debat l'han seguit des de dins el saló de sessions, entre d'altres, representants de sindicats, de patronals, d'altres entitats i del món local.
Quaranta pressupostos aprovats des del 1980
Els últims pressupostos de la Generalitat aprovats pel Parlament eren els del 2023. El Ple va aprovar aquells comptes, presentats pel Govern de Pere Aragonès, el 10 de març d'aquell any, i fins ara s'havien anat prorrogant.
Comptant els d'avui, des del 1980 el Parlament ha aprovat 40 pressupostos de la Generalitat (4 la primera legislatura, 5 la segona, 4 la tercera, 3 la quarta, 4 la cinquena, 4 la sisena, 3 la setena, 4 la vuitena, 2 la novena, 2 la desena, 1 l'onzena, 1 la dotzena, 2 la tretzena/catorzena i 1 l'actual, la quinzena).