Notícies

Nota informativa dels plens d'aquesta setmana

Dijous, 20 d'abril de 2006. Saló de Sessions

El Parlament farà aquest dijous dues sessions plenàries. La primera, que començarà a les 10.00 hores, serà una sessió específica durant la qual el síndic de greuges, Rafael Ribó, presentarà l'Informe de la institució corresponent a l'any 2005.

Un cop acabada aquesta sessió començarà un ple ordinari, que s'iniciarà amb el debat i la votació final del Projecte de llei del llibre V del Codi civil de Catalunya, relatiu als drets reals.

La sessió continuarà amb el debat de totalitat de les proposicions de llei: una de creació d'una deducció en el tram autonòmic de l'impost sobre la renda de les persones físiques pels donatius fets en favor de fundacions, associacions i altres entitats sense ànim de lucre de l'àmbit de la solidaritat i la cooperació al desenvolupament (GP del PCC), i una altra d'implantació d'una deducció per despeses sanitàries en el mateix impost (GP de CiU). A més, es faran quatre interpel·lacions i es debatran i votaran quatre mocions.

Com és habitual, a les 16.00 hores, començarà la sessió de control, amb preguntes al president de la Generalitat i als consellers del Govern.

Informe del Síndic de Greuges 2005

l'Informe del Síndic de Greuges corresponent a l'any 2005, després del tràmit en comissió, arriba al Ple per a la difusió definitiva. El síndic exposarà un resum general de l'Informe, i posteriorment intervindran els grups parlamentaris per fixar la seva posició global respecte a aquest i a les recomanacions fetes pel síndic. Amb l'entrada en vigor del nou Reglament, i a diferència del que passava fins ara, el síndic podrà seguir des de l'hemicicle el posicionament dels grups, i si ho sol·licita podrà tornar a intervenir per respondre a aquests posicionaments.

Llibre cinquè del Codi civil de Catalunya

Un cop acabada la presentació de l'Informe, començarà la sessió plenària ordinària amb el debat i la votació final del Projecte de llei pel qual s'aprova el llibre cinquè del Codi civil de Catalunya, relatiu als drets reals, que arriba al Ple amb 84 esmenes, 42 presentades pel GP de CiU i 40 pel GP del PPC.
El Projecte de llei del llibre cinquè del Codi civil de Catalunya dóna unitat interna al cos legislatiu català en aquesta matèria i modifica parcialment un total de sis lleis aprovades fins ara pel Parlament, totes referents a la propietat i els drets sobre els béns.

Aquest Codi aporta una regulació nova, pròpia de Catalunya, d'institucions fonamentals en el dret de coses, com ara la possessió, la propietat i les situacions de comunitat, especialment la propietat horitzontal, i introdueix la regulació dels drets de vol i d'hipoteca.

La regulació de la propietat horitzontal és una de les novetats de més transcendència social del Codi, ja que aquest tipus de propietat és el que ha permès els darrers cinquanta anys una generalització del dret de la propietat, fins al punt que ha esdevingut un dels instruments jurídics fonamentals que garanteixen l'accés dels ciutadans a la propietat de l'habitatge.

Deducció en l'IRPF per donatius a entitats de l'àmbit de la solidaritat i la cooperació

La Proposició de llei de creació d'una deducció en el tram autonòmic de l'impost sobre la renda de les persones físiques pels donatius fets en favor de fundacions, associacions i altres entitats sense ànim de lucre de l'àmbit de la solidaritat i la cooperació al desenvolupament arriba al debat de totalitat del Ple amb una esmena de retorn presentada conjuntament pels GP SCC, d'ERC i d'ICV-EA.

Aquesta iniciativa legislativa, presentada pel GP del PPC, proposa que els ciutadans que facin aportacions en favor de fundacions, associacions i altres entitats privades sense ànim de lucre que es dediquin a activitats en benefici de la solidaritat i la cooperació internacional puguin desgravar-ne un 20 % en el tram autonòmic de l'IRPF de la declaració de la renda.

Deducció per despeses sanitàries en l'IRPF

La següent Proposició de llei que es debatrà també arriba al debat de totalitat del Ple amb una esmena de retorn presentada conjuntament pels tres grups que donen suport al Govern. Es tracta de la Proposició de llei d'implantació d'una deducció per despeses sanitàries en l'impost sobre la renda de les persones físiques, presentada pel GP de CiU.

Aquesta iniciativa legislativa proposa que els ciutadans que afronten la seva cobertura sanitària de manera privada, mitjançant mutualitats o pagant primes a companyies d'assegurança mèdica, puguin deduir un 15 % d'aquests costos en la seva declaració de la renda.

Interpel·lacions i mocions

En aquest Ple es faran quatre interpel·lacions al Consell Executiu: sobre el Programa per a l'Institut Internacional per la Pau (GP d'ICV-EA); sobre la integració i la protecció de les persones tartamudes (GP del PPC); sobre el contenciós relatiu al patrimoni artístic del Museu de Lleida Diocesà i Comarcal (GP de CiU), i sobre el Pla d'infrastructures del transport de Catalunya (GP de CiU).

Pel que fa a les mocions, se'n debatran i votaran quatre de subsegüents a interpel·lacions del darrer Ple: sobre el turisme (GP del PPC); sobre el model de relacions entre l'àmbit del conseller primer i el personal de l'Administració de la Generalitat (GP de CiU); sobre les polítiques de sanitat (GP de CiU), i sobre la contaminació atmosfèrica de Catalunya (GP d'ERC).

Sessió de control al Govern

A les 16.00 hores començarà la sessió de preguntes al president de la Generalitat i als consellers del Govern. Pasqual Maragall haurà de respondre preguntes sobre la divulgació dels continguts de la Proposta de reforma de l'Estatut amb vista al referèndum (GP d'ICV-EA); sobre el debat referent al model de societat contingut en el títol I de la Proposta de reforma de l'Estatut (GP del PPC); sobre les perspectives immediates de la política catalana (GP d'ERC); sobre l'aplicació de la Llei 2/2004, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial (GP SCC), o sobre el compliment dels compromisos del Govern (GP de CiU).

Els consellers hauran de respondre preguntes sobre la política d'ajuts (GP del PPC); sobre la posada en marxa de les mesures d'estalvi energètic del Pla de l'energia (GP d'ICV-EA); sobre el Pla de desenvolupament rural 2007 (GP SCC); sobre el Registre de Plantacions de Fruita Dolça de Catalunya (GP SCC); sobre la publicació del Pla territorial sectorial d'equipaments comercials (GP de CiU); sobre els procediments d'adopció internacional per famílies catalanes (GP de CiU), sobre les reaccions al Dictamen del Departament de Cultura relatiu a les obres d'art en litigi del Museu de Lleida Diocesà i Comarcal (GP d'ERC), i sobre les properes actuacions d'aquest Departament (GP d'ERC).