El president, Josep Rull, ha obert el ple d'aquesta setmana lamentant i condemnant en nom del Parlament el nou feminicidi comès a Catalunya des del darrer ple, que, ocorregut el 24 d'abril a Barcelona, segons les dades oficials del Departament d'Igualtat i Feminisme, és el primer d'enguany a Catalunya.
Rull ha reiterat el compromís del Parlament amb l'erradicació de qualsevol forma de violència masclista, i, d'acord amb el protocol de dol del Parlament contra les violències masclistes, la Mesa ha convocat un minut de silenci per a demà en la pausa del ple al migdia davant la façana del Palau del Parlament.
Així mateix, abans de començar a tractar els punts de l'ordre del dia, el president, en compliment de la Moció 111/XII, sobre les operacions de rescat a la Mediterrània i les polítiques d'acollida de migrants, ha informat que aquest any 1.115 persones han mort o desaparegut a la Mediterrània, segons les dades oficials de l'Organització Internacional de les Migracions.
Finalment, en compliment de la Moció 78/XV, sobre la seguretat i la salut en l'àmbit laboral, Rull ha informat que, segons les dades oficials de l'Observatori del Treball i Model Productiu, en el període del gener al març d'aquest any vint-i-cinc persones han perdut la vida com a conseqüència d'un accident durant la jornada laboral. El president ha manifestat en nom de la cambra el reconeixement a tots aquests treballadors.
Interpel·lacions
El Ple ha fet aquesta tarda les primeres interpel·lacions dels grups parlamentaris als consellers, sobre la necessària prioritat nacional en els serveis públics (Vox), la línia de Rodalies cap a l'aeroport (Comuns), el transport ferroviari a les Terres de l'Ebre (ERC), el mercat de treball (Junts), l'impuls del vehicle elèctric i la descarbonització (PSC-Units), la situació del català (Junts) i el tracte a les llengües oficials en les polítiques del Govern (PPC).
El ple es reprendrà demà, dimecres, a les nou del matí amb la sessió de control al president de la Generalitat, Salvador Illa, i al Govern i continuarà amb la resta de punts de l'ordre del dia fins dijous a la tarda.