Notícies

Escolars de primària aproven per majoria cinc lleis durant una simulació plenària al Parlament

Dilluns, 3 d'abril de 2006. Palau del Parlament

Parlament de Catalunya. 2006

Vegeu la galeria d'imatges (6 imatge/s)

Cent cinquanta escolars de primària, d'entre deu i dotze anys, han participat avui en una simulació plenària durant la qual han aprovat per majoria cinc projectes de llei relacionats amb la violència als centres escolars, el foment del civisme, la millora de vida dels ciutadans, l'ús de l'aigua i la higiene bucodental dels escolars.

La simulació plenària, coneguda amb el nom de «ple escolar», ha estat dirigida pel president del Parlament, Ernest Benach, que ha estat acompanyat dels diputats Josep Rull (GP de CiU), Consol Prados (GP SCC), Oriol Amorós (GP d'ERC), Manuel Ibarz (GP del PPC) i Bet Font (GP d'ICV-EA i secretària quarta de la Mesa del Parlament).

En el ple han participat alumnes del CEIP Perú, de Barcelona; del CEIP Josep Manuel Peramàs, de Mataró; de l'Escola Edumar, de Castelldefels; del Col·legi Jardí, de Granollers, i del CEIP Joanot Alisanda, de Sabadell.

La nena Alba Sau, de l'Escola Edumar, ha estat l'encarregada de presentar el projecte de llei per a la millora de l'ús de l'aigua, que ha estat aprovat per 131 vots a favor i 4 abstencions. Amb aquest projecte de llei els nens de l'escola de Castelldefels proposen diverses mesures per millorar l'ús de l'aigua en cas de sequera, per mantenir-la neta, per controlar-ne el consum, per afavorir-ne la reutilització i per regular els aqüífers. Entre altres mesures proposen que a les cases no hi hagi banyeres, aspecte en què alguns dels nens participants de la resta d'escoles han discrepat.

El nen Daniel Viñas, del CEIP Perú, de Barcelona, ha estat l'encarregat de defensar el projecte de llei per fomentar el civisme arreu del país, que ha estat aprovat per 102 vots a favor, 13 en contra i 29 abstencions. El projecte exposa la necessitat que hi hagi una legislació que freni i sancioni les actituds incíviques relacionades amb els grafits, els sorolls, les drogues o les escombraries i que es premiïn les bones iniciatives populars fetes en aquesta línia.

El tercer projecte de llei que s'ha debatut en aquesta simulació plenària ha estat el presentat per la nena Neus Campins, del Col·legi Jardí, de Granollers, que ha estat aprovat per 81 vots a favor, 56 vots en contra i 7 abstencions. El projecte de llei, per millorar la salut bucodental dels escolars de Catalunya, demana, entre altres coses, que la sanitat pública ampliï les prestacions econòmiques en odontologia i que les escoles duguin a terme activitats d'aprenentatge de bons hàbits de neteja dental i alimentació.

En nom del CEIP Josep Manuel Peramàs, de Mataró, ha intervingut la nena Ikram Benktib, encarregada de presentar un projecte de llei sobre la violència als centres educatius, que ha estat aprovat per 92 vots a favor, 42 en contra i 8 abstencions. En aquest projecte els nens reflexionen sobre l'augment del nombre d'agressions físiques i verbals entre els alumnes i demanen que l'escola i la família exerceixin el paper que els correspon en l'educació dels infants en la tolerància, el respecte i el diàleg.

Finalment, el nen Bernat Bertran, del CEIP Joanot Alisanda, ha estat l'encarregat de presentar l'últim projecte de llei, en aquest cas per millorar la qualitat de vida dels ciutadans de Catalunya i per prevenir les conductes incíviques, que ha estat aprovat per 99 vots a favor, 32 vots en contra i 7 abstencions. En aquest projecte els nens demanen que s'apliquin mesures per millorar l'estat dels carrers i les places, per evitar la contaminació acústica i visual a les ciutats i per equipar-les amb el mobiliari urbà necessari i amb parcs i jardins en condicions. També demanen que es restitueixi la figura del vigilant, que hauria d'ajudar els ciutadans i fer complir les normes de convivència al carrer.

Un cop acabats els debats i les votacions de les diferents propostes legislatives presentades pels alumnes de primària, han intervingut els representants dels grups parlamentaris, que han felicitat els nens i els educadors per la seva tasca i els han animat a seguir treballant amb esperit crític i participatiu i a implicar-se en allò que els interessa o els afecta, com han fet avui durant la sessió plenària.

El president del Parlament ha destacat el fet que, precisament, «tres de les cinc propostes tenen a veure amb fomentar actituds cíviques, amb parlar de la no-violència, amb el fet que hi hagi conductes respectuoses» i ha manifestat que «si vosaltres heu plantejat aquests temes és perquè realment hi ha una preocupació social, i, per tant, el simple fet que aquest tema sigui motiu de debat ja és positiu».

Per Ernest Benach «és bo que siguem conscients, com a ciutadans i ciutadanes del futur, que és indispensable un canvi de models i comportaments i que hi ha una cosa que se'n diu "valors", molt importants per construir la Catalunya que vosaltres viureu i fareu possible».

Aquesta ha estat la quarta edició del ple escolar, que se celebra anualment al Parlament amb la participació de cinc escoles de primària de diferents punts de Catalunya. El proper 8 de maig es farà una altra simulació plenària, en aquest cas amb alumnes de diferents centres de secundària que debatran una llei de mediació i acolliment escolar per marcar les pautes d'actuació en casos d'assetjament escolar o de discriminació per raó de sexe o procedència.