Notícies

Alumnes de primària fan de diputats i aproven dues lleis en una nova edició d''El Parlament escolar'

Divendres, 16 d'abril de 2010. Palau del Parlament

Un moment del debat

Parlament de Catalunya. 2010

Vegeu la galeria d'imatges (7 imatge/s)

Uns cent cinquanta alumnes de cinquè i sisè de primària han fet avui de diputats i han omplert els escons de l'hemicicle per debatre i votar els quatre projectes de llei que han treballat a l'escola amb els seus companys i professors, en el marc de la vuitena edició del projecte educatiu 'El Parlament escolar', que pretén apropar la institució als nens. Dues lleis han quedat aprovades i dues més rebutjades en aquesta simulació plenària que ha presidit Ernest Benach, i que ha comptat també amb la participació dels diputats Joan Morell (CiU), Josep Casajuana (PSC-CpC), Josep Maria Freixanet (ERC) i Mercè Civit (ICV-EUiA).

Els joves parlamentaris, d'entre deu i dotze anys, han aprovat una llei per abaratir i subvencionar les ulleres, les plantilles, els aparells dentals i el material per a nens amb alguna discapacitat, a proposta de l'escola Aloma, de Barcelona, i una altra per afavorir la reducció, la reutilització i el reciclatge dels residus, del CEIP Les Aigües, de Cardedeu. En canvi, no ha prosperat el projecte de llei per una vida més equilibrada dels infants, ni un altre sobre l'accés dels infants a l'esbarjo, el joc i les activitats culturals i de diversió.

L'Estela ha presentat la proposta de l'escola Aloma, que pretén facilitar l'accés als aparells i tractaments que requereixen nens amb necessitats especials, sobretot ara que, tal com remarquen els alumnes d'aquest centre, la crisi ha fet que moltes famílies tinguin més dificultats per fer-hi front. La iniciativa ha tingut 99 vots a favor, 34 en contra i 2 abstencions.

El projecte de llei del CEIP Les Aigües ha estat el que ha sumat més suports, amb 103 vots a favor, cap en contra i 32 abstencions. La Paula és qui ha defensat davant l'hemicicle aquesta iniciativa que proposa reduir la contaminació, promoure el transport públic i la bicicleta, i reutilitzar el material escolar i els papers.

El portaveu de l'escola Josep Manuel Peremàs, de Mataró, ha estat l'Enric, que ha defensat la iniciativa legislativa del seu centre per una vida equilibrada, que regulava el descans, l'alimentació, el lleure, la formació fora de l'escola i l'orientació i el suport a les famílies per millorar l'estat emocional, la conducta i el descans dels infants. Tot i sumar 31 vots a favor, la proposta no ha prosperat en rebre 57 vots en contra i 47 abstencions.

Finalment, la Yousra ha estat la portaveu de l'escola Santa Caterina, de Vinyols i els Arcs, i el seu projecte de llei, que postulava la cultura com un dret innegable de tots els infants i que proposava diferents accions i mesures per promoure l'accés de tots els nens a les activitats culturals. Els posicionaments a favor i en contra han estat molt ajustats, però la iniciativa ha quedat finalment rebutjada per 45 vots a favor, 49 en contra i 41 abstencions.

Benach i els diputats dels grups polítics han felicitat els nois per la feina feta i han reconegut també la tasca del professorat en aquesta activitat i, en general, en la seva educació. Tots han coincidit a destacar l'interès dels temes que han triat els escolars, i la manera com els han defensat, a més de reconèixer l'esforç de diàleg que han fet, propi del parlamentarisme, i l'aportació de noves idees. Tal com ha remarcat el president, cal "escoltar de viva veu" les propostes i inquietuds de nens i joves per acostar la política a les noves generacions. Tant Benach com els diputats dels grups han emplaçat els nois i les noies a implicar-s'hi, treballar a favor del conjunt de la societat, i a ser-ne protagonistes actius de present i de futur.

A banda d'aquesta activitat adreçada al cicle superior de primària, el Parlament du a terme dos projectes més de simulació de sessions plenàries amb centres educatius: el projecte 'Fem una llei', en què alumnes de secundària treballen durant el curs un projecte de llei que finalment debaten i voten en sessió plenària, i 'El Parlament universitari', en què durant una setmana els alumnes de diverses universitats simulen la tasca dels parlamentaris a l'entorn d'una iniciativa legislativa, que culmina també amb una simulació de sessió plenària.