El president del Parlament ha presidit aquest vespre el lliurament dels II Premis d'Educació en el Lleure, convocats per la Fundació Lluís Carulla, la Secretaria General de Joventut i el Consell Nacional de Joventut, en un acte que ha tingut lloc al Palau Robert de Barcelona.
Enguany, els premiats han estat el projecte de dinamització infantil «El Desván»; la Xarxa de la Fundació Akwaba de l'Hospitalet de Llobregat; la Colla d'Amics d'Astrid, de la Fundació Síndrome de Down de Girona i Comarques-Astrid 21; el racó de la infància i l'adolescència de la Fundació Social del Raval, i la Murga pel dret a un habitatge digne, d'Escoltes Catalans.
També han participat en aquest acte la secretària general de Joventut de la Generalitat, Marta Rosàs; la presidenta de la Fundació Lluís Carulla, Montserrat Carulla, i el director d'aquesta fundació, Carles Duarte.
Els Premis d'Educació en el Lleure estan destinats a promoure projectes i a reconèixer i difondre experiències educatives en l'àmbit de l'educació social i del lleure.
El president del Parlament ha destacat la importància del reconeixement públic que suposen aquests premis a la feina d'entitats i persones dedicades a la promoció de l'acció educativa i social del país. «Una tasca fonamental per a la construcció d'un futur de convivència per a les catalanes i els catalans», ha afegit Benach.
Ernest Benach ha afirmat que «l'educació en valors i l'aposta clara i decidida per un model de formació construït sobre el respecte a la diversitat, la tolerància, la responsabilitat i l'esperit crític és el fonament d'una ciutadania lliure i socialment avançada. Cal edificar damunt d'una xarxa de valors comuna, compartida necessàriament per tothom, que garanteixi la cohesió i la convivència dins la societat».
El president de la cambra catalana ha fet referència a la importància de treballar i educar per a una societat políticament viva i activa i ha destacat que «és indispensable educar ciutadans crítics i alhora participatius per a créixer com a país i que les noves generacions tinguin veu en els processos socials, que s'hi impliquin, que donin la seva opinió i que es facin escoltar».
«Només d'aquesta manera -ha acabat dient el president Benach-, amb les idees de tothom, amb la participació de totes i tots els catalans, aconseguirem fer del nostre un país millor i garantirem a les generacions que han de venir un futur de llibertat i de progrés.»
Els projectes guardonats
Aquests guardons s'atorguen a projectes i experiències d'educació en el lleure que reconeguin el sentiment de pertinença al país i que en promoguin el coneixement des del punt de vista lingüístic, cultural, geogràfic i històric. Enguany s'han lliurat tres premis per a nous projectes i dos guardons que presenten el resultat d'una experiència realitzada.
El projecte de dinamització infantil a «El Desván» dóna resposta a diferents necessitats educatives oferint, des d'una planificació rigorosa, accions específiques per a cada una d'elles.
La Xarxa de la Fundació privada catalana Akwaba desenvolupa, per mitjà d'un projecte socioeducatiu de caire integral, un ampli ventall d'activitats de lleure adreçades a la infància i la adolescència del barri de Collblanc, a Barcelona.
La Colla d'Amics d'Astrid, de la Fundació Síndrome de Down de Girona i Comarques-Astrid 21, fomenta l'autonomia del jovent amb síndrome de Down que hi participa, en facilitar-los que portin a terme les activitats que s'acostumen a fer en l'adolescència i la joventut.
El racó de la infància i l'adolescència de la Fundació Social del Raval ofereix diàriament activitats d'esplai en hora extraescolar i aporta serveis d'acollida, de recollida de nens i nenes un cop acabada la jornada escolar i de cangur solidari, tenint cura dels infants fins que són recollits pels seus pares.
La Murga pel dret a un habitatge digne, d'Escoltes Catalans, ha estat premiada pels valors cívics i solidaris que suposa emprar el lleure unint esforços i aptituds personals en una acció de rehabilitació d'habitatges de persones amb dificultats personals socials.