Notícies

El Parlament fa el debat sobre la situació de Rodalies, i dijous votarà les propostes dels grups

El ple es reprendrà demà dimecres a les 9 h amb la sessió de control

Dimarts, 25 de març de 2025. Palau del Parlament

Galeria fotogràfica del ple d'aquest dimarts

Parlament de Catalunya (Sergi Ramos Ladevesa). 2025

Vegeu la galeria d'imatges (54 imatge/s)

El ple d'aquesta setmana ha començat aquesta tarda amb el debat sobre les incidències a la xarxa ferroviària, sol·licitat per ERC, els Comuns i la CUP-DT i en què han intervingut el president de la Generalitat, Salvador Illa, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i els representants dels vuit grups parlamentaris. Dijous a la tarda el Ple votarà les propostes de resolució presentades pels grups arran del debat.

En nom dels grups proposants han obert el debat per exposar-ne els motius la portaveu del d'ERC, Ester Capella, la presidenta del dels Comuns, Jéssica Albiach, i el portaveu del de la CUP-DT, Dani Cornellà. Capella ha defensat el debat per proposar solucions i exigir responsabilitats pel "desgavell" a Rodalies; Albiach ha reclamat que Rodalies sigui l'"única prioritat" en matèria d'infraestructures i ha avançat que el seu grup demanarà que el Govern informi de la situació al Parlament cada tres mesos, i Cornellà ha justificat la necessitat del debat davant una "problemàtica real que pateixen milers i milers de ciutadans".

A continuació, ha pres la paraula el president de la Generalitat. "Entomem el problema", ha dit Illa, que ha admès que el servei de Rodalies "no està funcionant" com hauria de fer-ho. El president ha remarcat que el problema és una prioritat del Govern, però ha advertit que la solució "no és ni immediata ni fàcil". "Però ho solucionarem, i ho farem de forma progressiva", ha assegurat. El president, que ha reiterat les "nostres disculpes" als usuaris i a tota la ciutadania, també ha destacat les actuacions i les inversions que es duen a terme, "que donaran resultats", i la necessitat d'una planificació a llarg termini per desplegar una estratègia ferroviària, ha expressat la confiança que el debat serveixi per aportar propostes i solucions i ha posat en valor la "nova governança" que comportarà el traspàs, "que no té marxa enrere", ha remarcat.

Tot seguit, la consellera Paneque ha desgranat els "punts crítics" i les actuacions que es duen a terme, ha expressat el reconeixement als usuaris i ha fet una crida per la cerca compartida de diagnosis i solucions en un "context d'alta complexitat". Així mateix, ha destacat la importància de planificar i la "necessitat imperiosa" que la mobilitat pública "tingui un caràcter estratègic per al nostre país", amb un plantejament que implica un "canvi colossal". La consellera ha expressat també el "compromís absolut" amb el traspàs i ha remarcat l'objectiu d'assolir "en un futur proper" un sistema de transport públic "modern, eficient, adaptat a les necessitats que tenim i gestionat des de Catalunya". Finalment, ha explicat que s'ha traslladat al ministeri la "urgència de col·laborar" i que "les inversions són del tot necessàries".

El debat, seguit des del saló de sessions per representants d'associacions d'usuaris, ha continuat amb el torn dels grups parlamentaris.

Salvador Vergés, de Junts, ha reiterat la petició de dimissió de la consellera que ja va fer dimecres i ha lamentat que ni el president ni la consellera hagin fet "cap mena de retret" al Govern espanyol per la desinversió en infraestructures "crònica i premeditada" i davant una Renfe que "ens oprimeix i ens ofega" i un estat que "posa fre al nostre desenvolupament i progrés". Vergés ha qualificat de "fals traspàs" el que el Govern ha pactat, i ha apostat per un d'integral i amb un calendari establert i per un servei "cent per cent català".

Ester Capella ha demanat al Govern que "no s'excusi en les obres" i que "fiscalitzi Renfe i Adif" i deixi de fer de "para-xocs de la seva incompetència", que exigeixi responsabilitats i que garanteixi el dret a la mobilitat dels ciutadans. Així mateix, ha explicat que per ERC "el traspàs és la solució", i "els trens, la prioritat". A l'últim, ha demanat al PSC que sigui "lleial a Catalunya", i a Junts que "ens acompanyin en el traspàs efectiu", i també que es "deixin de sembrar dubtes interessats" sobre l'efectivitat del traspàs.

Àngels Esteller, del PPC, ha remarcat que Catalunya té un "problema estructural en mobilitat", i ha lamentat el "gran impacte" que té en l'economia la "situació alarmant" que viu Rodalies. A més, ha denunciat la "mala gestió" i la "gran descoordinació" en l'execució de les més de dues-centres obres simultànies en marxa, i ha advertit que "el problema no és el traspàs, sinó la gestió", motiu pel qual ha demanat un "lideratge clar", un "pla d'urgència" i una planificació a llarg termini.

Joan Garriga, portaveu del grup de Vox, ha qualificat la situació de Rodalies de "desastre absolut", ha dit que és "conseqüència directa d'una gestió nefasta de governs de socialistes i separatistes" i ha demanat que "si no són capaços de gestionar Rodalies, dimiteixin". En la mateixa línia s'ha expressat el diputat de Vox Andrés Bello, que ha remarcat la necessitat de demanar "disculpes a tots els ciutadans".

David Cid, portaveu del grup dels Comuns, ha demanat "'brio' al ministre Puente i nervi a la consellera" per afrontar la situació, "un pla d'emergència i un pla de xoc" i que "algú des de Catalunya mani Adif". Cid ha lamentat també que hi hagi "trens fantasma", ha demanat una única sala de control d'Adif i Renfe i més personal per informar de les incidències i ha apostat per un traspàs "integral, com més ràpid, millor".

Dani Cornellà, de la CUP-DT, ha parlat de "situació d'emergència" i de "caos mai vist", i ha lamentat que tant el PP com el PSOE "s'espolsin les responsabilitats", que no es "fiscalitzi" Renfe i que "la desinversió, la deixadesa i la mala gestió" afecti els usuaris de la manera que ho fa. A més, ha qualificat de "fum" el traspàs, amb una "filial de Renfe, almenys els propers dos anys", i en aquest sentit ha apostat per un traspàs tant de la titularitat com de la gestió. Finalment, ha demanat que els abonaments gratuïts es mantinguin almenys fins a finals del 2026.

Rosa Maria Soberana, d'AC, ha destacat que el caos ferroviari és "conseqüència de la submissió a Espanya", i ha demanat un "pla de rescat urgent", el "traspàs complet i exclusiu d'infraestructures, personal, material i pressupost" i un "pla estratègic de sobirania ferroviària".

Finalment, Jordi Riba, portaveu adjunt del grup del PSC-Units, ha remarcat que del 2012 al 2018 la xarxa ferroviària "no va ser una prioritat" i es va deixar "degradar", i ha explicat que millorar-la sense interrompre el servei és "complex", però necessari per "solucionar els dèficits acumulats". Així mateix, ha assegurat que el traspàs que es planteja és "realista i ambiciós", que serà "progressiu i ordenat", que no només és un "canvi de nom" i que és fruit de la cooperació entre administracions per garantir un "servei digne".

A continuació, la consellera ha pres novament la paraula, cosa que ha obert un nou torn d'intervenció per als grups.

Un cop acabat el debat, els grups han presentat les seves propostes de resolució, que ara podran transaccionar fins dijous a les onze del matí. El Ple debatrà i votarà les propostes dijous al final de la sessió.

Finalment, la cambra ha fet també les dues primeres interpel·lacions dels grups al Govern incloses en l'ordre del dia d'aquesta sessió, sobre la valoració del patrimoni com a element d'identificació col·lectiva (PSC-Units) i el model d'atenció a la dependència (Comuns).

El ple es reprendrà demà, dimecres, al matí amb la sessió de control al president de la Generalitat i al Govern i continuarà amb la resta de punts de l'ordre del dia.