Notícies

El Ple farà aquesta setmana la sessió de control al Govern i deu interpel·lacions i votarà les set primeres mocions de la legislatura

També designarà els diputats que hauran de defensar al Congrés la no prescripció dels delictes sexuals contra menors

Dimarts, 29 d'octubre de 2024. Palau del Parlament

Una imatge del Ple el 16 d'octubre

Parlament de Catalunya. 2024

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

El ple d'aquesta setmana començarà demà, dimecres, a les nou del matí amb la sessió de control, primer amb les preguntes al president de la Generalitat, Salvador Illa, i després al Govern. La sessió plenària s'allargarà fins dijous al migdia, amb un ordre del dia que inclou també deu interpel·lacions als consellers i els debats i les votacions de les set primeres mocions de la legislatura. Durant la sessió la cambra també designarà els tres diputats que hauran de defensar al Congrés dels Diputats la Proposició de llei de modificació de la prescripció dels delictes sexuals comesos contra menors.

En la sessió de control, el president de la Generalitat respondrà les preguntes dels caps de fila dels grups parlamentaris sobre la situació política i la del Grup Mixt sobre les subvencions a la Fundació Ibn Battuta.

D'altra banda, els consellers respondran les preguntes sobre el bo de lloguer jove, els drets lingüístics en l'àmbit sanitari (ERC), la situació del català, les polítiques digitals, l'Agència d'Atenció Integrada Social i de Salut (Junts), les prioritats en les polítiques de salut i el suport del Govern a l'esport (PPC), la qualitat de la sanitat i el nivell de català exigit als metges (Vox), la política lingüística (CUP), el manteniment de la rebaixa del transport públic fins a finals del 2025 (Comuns), les accions que du a terme el Departament d'Unió Europea i Acció Exterior en matèria de cooperació al desenvolupament i ajuda humanitària al Líban i Palestina, la tramitació de l'avantprojecte de llei de drets culturals, la incorporació de talent docent i investigador a les universitats públiques (PSC-Units) i les actuacions d'investigació en els casos de percepció indeguda de la renda garantida de ciutadania (Grup Mixt).

Defensa de la no prescripció dels delictes sexuals contra menors
Un cop acabada la sessió de control, el Ple votarà la designació dels tres diputats que hauran de defensar al Congrés la Proposició de llei de modificació de la prescripció dels delictes contra la llibertat sexual comesos contra menors d'edat, impulsada conjuntament la legislatura anterior pel PSC-Units, ERC, JxCat i ECP. La cambra va aprovar el 21 de febrer portar la iniciativa al Congrés amb 110 vots a favor (PSC-Units, ERC, JxCat, ECP, Cs i diputat no adscrit), 10 en contra (Vox) i 11 abstencions (CUP, PPC i diputada no adscrita).

Interpel·lacions
La sessió continuarà amb les interpel·lacions dels grups als consellers i conselleres, que n'hauran de respondre deu entre el matí i la tarda. Al matí se'n faran sis, sobre la política relativa a l'arribada i el repartiment de menors estrangers no acompanyats (Vox), la pobresa infantil i la garantia de rendes (Comuns), el suport als sectors productius i les inversions empresarials (PPC), l'envelliment de la població com a factor estructural i condicionant de les polítiques de salut (PSC-Units), el finançament del món local (ERC) i la previsió de desenvolupament del dret civil català aquesta legislatura (PSC-Units). A la tarda, se substanciaran les relatives a la protecció del delta de l'Ebre (ERC), el programa de llengua àrab i cultura marroquina implantat en el sistema educatiu (Vox), la manca d'inversions i el dèficit de serveis públics als Pirineus (Junts) i la necessitat de garantir una veu catalana a l'exterior al servei dels interessos i les necessitats de la Catalunya del segle XXI (Junts).

Mocions
Entre dimecres a la tarda i dijous, el Ple farà els debats i les votacions de les mocions subsegüents a les interpel·lacions formulades la darrera sessió plenària. Dimecres a la tarda, en debatrà i votarà dues, sobre les polítiques de seguretat (PPC) i la situació del català (Junts), i dijous al matí debatrà i votarà la resta, sobre les polítiques per atendre l'emergència d'habitatge (Comuns), el transport ferroviari (Junts), el sistema ferroviari (ERC), les polítiques d'habitatge i la defensa de la sobirania i l'autogovern (ERC) i els macroprojectes i el model de país (CUP-DT).

La moció del PPC demana que el Parlament expressi el suport a les reformes del Codi penal i de la Llei d'enjudiciament criminal que es tramiten a les Corts per endurir la resposta judicial davant la multireincidència, i insta el Govern a aprovar un pla de xoc contra la proliferació d'armes de foc i a aturar la supressió dels projectils d'escuma utilitzats pels Mossos d'Esquadra.

La de Junts sobre la situació del català insta el Govern a actuar en coherència amb la situació d'emergència de la llengua i a crear model en el sentit que totes les intervencions dels membres de l'executiu en territori català siguin sempre en llengua catalana. Així mateix, el text insta el Govern a desplegar la Llei d'educació sense demora ni condicionants de futures sentències i a crear un cos d'intèrprets de llengua de signes catalana en la funció pública.

La dels Comuns insta el Govern a aprovar el règim sancionador per incompliments de la Llei pel dret a l'habitatge, de manera que es tipifiquin com a molt greus l'ús fraudulent del lloguer de temporada i l'augment del preu del lloguer per sobre del que la llei permet. El text també insta l'executiu a posar en marxa un equip d'inspecció per detectar aquests incompliments i a impulsar una modificació del Codi civil que reguli el lloguer d'habitacions i restringeixi el lloguer de temporada.

La de Junts sobre el transport ferroviari insta el Govern a exigir a l'executiu de l'Estat el traspàs immediat i integral de Rodalies perquè la propietat i la gestió siguin cent per cent catalanes i el conjunt del sistema sigui operat per Ferrocarrils de la Generalitat, a corregir les deficiències detectades en el pla de transport alternatiu per les obres a Roda de Berà i a millorar o recuperar diversos serveis ferroviaris arreu del país.

La d'ERC sobre el sistema ferroviari insta el Govern a desplegar l'acord bilateral sobre el traspàs integral de Rodalies, a impulsar un pla de xoc per un sistema ferroviari de rodalia digne, a desplegar la T-Mobilitat a tot el territori, a impulsar i convocar abans que acabi l'any la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani i a millorar connexions afectades per obres o per la retirada de serveis de connexió ferroviària.

La segona d'ERC, sobre habitatge, insta el Govern, entre altres aspectes, a recuperar el contingut del Decret llei de mesures urgents en matèria d'habitatge pel que fa al lloguer temporal i el d'habitacions i a actuar perquè es mantinguin vigents els preceptes anul·lats pel Tribunal Constitucional que obligaven els grans tenidors a oferir un lloguer social als arrendataris. Així mateix, el text insta l'executiu a crear una unitat per augmentar la vigilància i les sancions per les pràctiques abusives de les agències immobiliàries.

Finalment, la de la CUP-DT demana que el Govern encarregui en el termini d'un mes una auditoria i un informe extern per valorar l'impacte de la Copa Amèrica. El text també insta l'executiu a planificar el decreixement de l'activitat aèria, a aturar els projectes i plans d'ampliació d'instal·lacions aeroportuàries, a promoure el transport de mercaderies pel Corredor Mediterrani i a oposar-se a les ampliacions de carrils a l'AP-7.

Les dues mocions que es debatran dimecres a la tarda es votaran abans de suspendre la sessió al vespre, mentre que les que es debatran dijous al matí es votaran al migdia, abans que s'aixequi la sessió.