La Setmana del Parlament Universitari (Spuni) ha acabat aquest migdia amb una simulació plenària durant la qual els estudiants han aprovat amb una àmplia majoria una llei d'acció exterior i de relacions amb la Unió Europea. Anna Erra, que ha presidit aquesta sessió de cloenda, ha demanat als joves que hi han participat que aprofitin l'experiència d'haver viscut la política i la vida parlamentària en primera persona per defensar, davant els qui el 23J asseguren que no votaran perquè "no serveix per a res", "que si les coses es poden canviar és amb política i no pas amb l'abstenció".
Erra ha felicitat la vuitantena d'universitaris que han participat en aquesta simulació parlamentària per "l'entrega i la motivació" que han posat en cada tasca que se'ls ha encomanat, els ha desitjat que hagin "pogut comprovar que treballar amb sentit institucional i pel benefici comú és molt satisfactori" i els ha demanat que donin "valor a la política" i que comparteixin amb el seu entorn "el valor i la utilitat" del "dret fonamental que és el dret a votar".
"El que heu viscut aquests dies no és només una simulació, va més enllà. Ara ja coneixeu els mecanismes per defensar allò en què creieu. Doneu valor a allò que és important per a vosaltres, per a la nostra societat, per al nostre país, i feu que passi", ha dit als estudiants.
A l'últim, la presidenta s'ha felicitat de la "feminització de les institucions" que ha fet la Spuni elegint dones per a les presidències del parlament i del govern, "un fet que de moment és inèdit al nostre país".
El ple ha començat amb la lectura d'una declaració institucional sobre la sequera, en què el parlament de la Spuni "exhorta totes les institucions i la ciutadania a adoptar pràctiques de conservació de l'aigua i a promoure una cultura de sostenibilitat", i ha continuat amb el debat i la votació de dues mocions, una sobre la salut mental infantojuvenil, que ha estat aprovada amb una àmplia majoria, i una altra sobre l'acord de govern i les seves conseqüències contra la contaminació ambiental i en benefici de la salut, que ha estat aprovada parcialment.
La sessió ha acabat amb l'aprovació del projecte de llei simulat sobre l'acció exterior, en què els universitaris han establert com a objectius aconseguir la màxima projecció exterior de Catalunya i dels seus interessos, posicionar-la com a actor internacional actiu en matèries que són del seu interès o competència de la Generalitat, posicionar el país davant la Unió Europea o promoure internacionalment la llengua i la cultura catalanes.
Una setmana de simulacions i aprenentatges
El parlament de la Spuni va començar dilluns amb la sessió constitutiva de la cambra i l'elecció de Mireia Monreal, estudiant de ciències polítiques i de l'Administració pública de la Universitat de Barcelona, del grup dels socialdemòcrates, com a presidenta. La Spuni va fer després el debat d'investidura, en què va elegir Lucía Llargués, estudiant de periodisme i dret de la Universitat Pompeu Fabra, del grup de l'esquerra verda, presidenta de la Generalitat.
La Setmana del Parlament Universitari ha transcorregut amb un govern tripartit integrat per l'esquerra verda, els socialdemòcrates i els democratacristians, mentre que els liberals i els conservadors i reformistes han estat a l'oposició.
Al llarg de tota l'activitat educativa els estudiants amb el paper de diputats han fet quatre simulacions plenàries, ja que, a més de la d'avui i les dues de dilluns, dimecres en van fer una altra amb una sessió de control al govern, la substanciació d'interpel·lacions i el debat de totalitat de la llei aprovada avui. Així mateix, des que va començar l'activitat, la seixantena de joves que han assumit el rol de diputats han negociat la formació d'un govern, han simulat la sessió constitutiva d'una comissió, n'han reproduït la tasca legislativa, han simulat una reunió de la Mesa i de la Junta de Portaveus, han treballat en la presentació d'esmenes al projecte de llei i s'han hagut de preparar les intervencions en els debats, mentre que els estudiants que han desenvolupat el rol de lingüistes han vetllat per la correcció lingüística de les iniciatives que s'han impulsat i els que han fet de lletrats han assistit jurídicament els òrgans del parlament simulat.
La vuitantena d'estudiants que han participat en l'edició d'enguany també s'han reunit amb diputats dels vuit grups parlamentaris reals, amb qui han pogut intercanviar punts de vista i compartir la seva experiència.
La Spuni té per objectiu donar a conèixer als universitaris l'estructura i les funcions del Parlament i la tasca dels diputats i del personal, i combina la docència, a càrrec de professors universitaris i personal de la cambra, amb la simulació.
El Parlament emet un certificat de cinquanta hores de formació als estudiants que participen en l'activitat perquè les universitats puguin gestionar els reconeixements acadèmics corresponents.