La Mesa ha admès a tràmit en la reunió d'aquest matí la proposició de llei presentada pel Consell General d'Aran per garantir l'aprenentatge i l'ús curricular de l'aranès als centres educatius d'Aran. La inicitiva la va registrar dijous la síndica d'Aran, Maria Vergés.
La proposició de llei per modificar la disposició addicional de la Llei 8/2022, del 9 de juny, sobre l'aprenentatge de les llengües oficials en l'ensenyament no universitari, continuarà ara la tramitació parlamentària amb l'obertura del termini per a les esmenes a la totalitat i amb el posterior debat de totalitat en sessió plenària.
El text, d'article únic, estableix que els projectes lingüístics dels centres educatius d'Aran han de garantir l'aprenentatge i l'ús curricular i educatiu habitual de l'aranès, com a llengua pròpia d'aquest territori i com a llengua vehicular.
Aquesta és la tercera vegada que Aran exerceix la capacitat d'iniciativa legislativa que li atorga la llei del règim especial per a aquest territori. La primera va ser el 2010 amb una proposició de llei sobre la caça a l'Alt Pallars i Aran, i la segona, el 2011, amb una altra proposició sobre el règim especial d'Aran que va decaure per finiment de la legislatura.
Sol·licitud de compareixença del president de la Generalitat
D'altra banda, la Mesa també ha admès a tràmit la sol·licitud de compareixença del president de la Generalitat presentada per Cs amb la finalitat que Aragonès informi davant el Ple sobre la "despesa destinada a obrir pseudoambaixades i a atreure la voluntat de persones influents en l'àmbit polític i mediàtic d'altres països".
A l'últim, el màxim òrgan rector del Parlament ha acordat també que el serveis jurídics de la cambra elaborin i presentin les al·legacions pertinents contra la qüestió d'inconstitucionalitat plantejada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya amb relació a la Llei 8/2022, sobre l'ús i l'aprenentatge de les llengües oficials a l'ensenyament no universitari, i al Decret llei 6/2022, del 30 de maig, pel qual es fixen els criteris aplicables a l'elaboració, l'aprovació, la validació i la revisió dels projectes lingüístics dels centre educatius.