El Parlament ha acollit avui un simposi sobre l'informe de la UNESCO "Reimaginem junts els nostres futurs: un nou contracte social per a l'educació", que reuneix diversos experts per debatre el futur de l'educació. Laura Borràs i el president de l'Organització Catalunya per a l'Educació, la Ciència i la Cultura, Eduard Vallory, han inaugurat la trobada, que ha clos el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray.
En el discurs inaugural, la presidenta ha reivindicat el paper i el model de l'escola a Catalunya, un model "aquests dies molt present al Parlament i en el debat públic" i que, ha explicat, és "un dels trets d'identitat de la Catalunya contemporània" i respon a una concepció molt determinada d'una societat "que es vol oberta, acollidora, democràtica i plural" i a un sistema de valors "basat en el respecte, la solidaritat, la cooperació, la civilitat i la catalanitat".
Davant l'"atac per part dels tribunals" al model d'escola catalana, Borràs ha recordat les iniciatives parlamentàries "per fer-hi front", i ha assegurat que una de les qüestions pendents de l'agenda política és "renovar un nou contracte social amb l'escola", que "només es pot fer amb rigor pedagògic, amb esperit de consens, però, sobretot, en llibertat, perquè els debats pedagògics els han de poder fer els mestres i no els jutges".
Vallory ha convidat a afrontar un dels "grans problemes dels debats educatius", que és que "se centren en el curt termini i no deixen abordar els canvis que calen a llarg termini", i en aquest sentit ha expressat el desig que el simposi d'avui sigui el "punt de partida" per fer-ho.
Aquesta és precisament una de les conclusions de l'informe de la UNESCO, que pren el relleu a l'informe Delors, del 1996, i reivindica el poder de l'educació de qualitat per operar un canvi profund en el món i transformar el futur.
António Sampaio, president del Comitè de Recerca i de Redacció de la Comissió Internacional sobre els Futurs de l'Educació de la UNESCO i rector honorari de la Universitat de Lisboa, ha presentat l'informe, que s'ha elaborat durant dos anys amb consultes a escala mundial. L'informe és una invitació a governs, institucions, organitzacions i ciutadans a treballar per aconseguir un nou contracte social per a l'educació que ajudi a construir futurs pacífics, justos i sostenibles.
La jornada ha continuat amb les ponències «L'equitat i la inclusió davant futurs incerts», a càrrec d'Aina Tarabini-Castellani, professora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i Maribel Tarrés, directora de l'Institut Jaume Cabré, de Terrassa; «Per a què, què i com aprendre davant els reptes col·lectius», a càrrec de Carles Monereo, professor de la UAB, i Iolana Arboleas, antiga directora de l'Institut de Sils; «Docents, escoles i entorn en un context canviant», a càrrec de Jordi Collet, professor de la Universitat de Vic, i Raúl Martínez, director de l'Escola la Maquinista, de Barcelona, i «Recerca, innovació i cooperació global», a càrrec de Davinia Hernández, professora de la Universitat Pompeu Fabra, i Coral Regí, antiga directora de l'Escola Virolai, de Barcelona.
El conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha clos l'acte al migdia.