Dos-cents seixanta alumnes de primària i secundària de deu centres educatius d'arreu de Catalunya han fet de diputats aquest matí en dues simulacions plenàries en el marc del projecte educatiu "Fem una llei". Laura Borràs ha presidit totes dues sessions, durant les quals els estudiants han aprovat dues lleis, una per erradicar la fam i una altra per garantir una vida sana. Un cop han acabat els plens, l'Associació d'Antics Diputats ha lliurat el Premi Conviure a Catalunya a l'Institut Dertosa, de Tortosa, en la categoria d'educació secundària, i a l'Escola l'Arrabassada, de Tarragona, en la de primària.
Totes dues simulacions plenàries s'han fet a l'hemicicle. En primer lloc, s'ha fet la de secundària, en què han participat alumnes dels instituts Dertosa, de Tortosa; Bitàcola, de Barberà del Vallès; Moisès Broggi, de Barcelona; Ramon Fuster, de Cerdanyola del Vallès, i Vedruna Artés, d'Artés. Els joves, basant-se en el segon objectiu de l'Agenda 2030, han aprovat, per 84 vots a favor i 30 abstencions, una llei per posar fi a la fam, assolir la seguretat alimentària, millorar la nutrició i promoure una agricultura i una ramaderia sostenibles i modernitzades. Així mateix, el text demana recursos econòmics i mesures per lluitar contra la pobresa, protegir el medi ambient i fer front al canvi climàtic.
Tot seguit, ha començat la simulació dels alumnes de primària, en què han participat les escoles Les Acàcies, de Barcelona; Jaume Balmes, de Cervera; l'Arrabassada, de Tarragona; Montjuïc, de Girona, i Tàber, de Barcelona. Els alumnes, de cinquè i sisè de primària, han aprovat, per 135 vots a favor, 1 en contra i 10 abstencions, i sobre la base del tercer objectiu de l'Agenda 2030, una llei per garantir una vida sana i promoure el benestar de tothom. En el text, els alumnes demanen, entre altres coses, polítiques globals de salut pública, mesures per preveure possibles noves pandèmies, una cobertura sanitària universal, l'increment de plantilles i formació a les escoles per detectar els casos d'assetjament escolar i d'abús sexual.
La presidenta ha felicitat els alumnes per les simulacions i els ha desitjat que els hagi permès "copsar la rellevància de la feina dels diputats". En aquest sentit, ha explicat als estudiants que "ser útil és la funció de la política", i els ha encoratjat a "observar l'entorn amb esperit crític, a identificar problemes i a treballar per trobar-hi solucions". Borràs també ha tingut paraules d'agraïment per als mestres i professors, que formen, ha dit, "en l'esperit crític aquests joves", per a l'Associació d'Antics Diputats, que impulsa els premis, i per als Serveis Educatius del Parlament, que coordinen aquesta activitat educativa.
Premi Conviure a Catalunya
Els deu centres que aquest any han participat en el projecte "Fem una llei" eren els finalistes de les categories respectives d'aquesta tretzena edició del premi, amb què el Parlament i l'Associació d'Antics Diputats, que presideix Núria de Gispert, reconeixen la millor feina de simulació parlamentària dels centres que durant el darrer any han participat en algun dels tallers que organitzen els Serveis Educatius.
El jurat de l'associació ha seguit tots dos plens des de l'hemicicle, i acabades les simulacions han elegit els guanyadors.
L'acte de lliurament dels premis, que s'ha fet a l'auditori, l'ha presidit també Laura Borràs, i hi han intervingut Irene Rigau, exconsellera d'Educació i vocal del jurat, i la secretària del jurat, Dolors Gordi, que ha llegit el veredicte.