El Ple ha aprovat aquesta nit dues resolucions, una de presentada conjuntament per JxCat i ERC, i l'altra per la CUP, arran del debat sobre la situació generada per la sentència del Tribunal Suprem que confirma la inhabilitació del president de la Generalitat, Quim Torra. El grup de CatECP ha presentat una tercera proposta de resolució, que ha estat rebutjada.
Els grups de Cs, del PSC-Units i el subgrup del PPC no han presentat cap proposta de resolució. El PSC-Units, a més, no ha participat en aquest ple, mentre que Cs i el PPC, que sí que han intervingut en el debat, no han votat.
Tant la proposta conjunta de JxCat i ERC com la de la CUP s'han aprovat per 69 vots a favor (JxCat, ERC i CUP) i 8 vots en contra (CatECP), mentre que la presentada per CatECP ha estat rebutjada per 8 vots a favor (CatECP), 65 vots en contra (JxCat i ERC) i 4 abstencions (CUP).
Abans de començar la sessió, el president del Parlament, Roger Torrent, ha rebut en audiència Quim Torra, que anava acompanyat de gairebé tots els consellers del Govern, els expresidents de la cambra, Joan Rigol, Ernest Benach i Núria de Gispert, i els presidents dels grups parlamentaris de JxCat i ERC, Albert Batet i Sergi Sabrià, respectivament.
El ple, que a causa de la pandèmia del coronavirus s'ha fet novament en format reduït, ha començat poc després de les tres de la tarda amb la intervenció de Quim Torra, que ha comparegut en virtut de l'article 201.2 del Reglament, que estableix que "es pot convidar a comparèixer i intervenir en el Ple personalitats rellevants per llur significació institucional, política, social, científica o cultural". Tant a l'entrada al saló de sessions com quan ha acabat la intervenció, de gairebé mitja hora, Torra ha rebut els aplaudiments a peu dret dels membres dels grups que donen suport al Govern i dels consellers de l'executiu que han seguit el discurs, alguns des del banc del Govern i altres des de les llotges de l'hemicicle.
Després d'una pausa, i un cop Quim Torra ha abandonat el Palau del Parlament, el Ple s'ha reprès amb el debat sobre la situació generada per la sentència del Tribunal Suprem i les intervenció d'Anna Caula (ERC) i Eduard Pujol (JxCat) en nom dels grups que l'havien sol·licitat.
A continuació han pres la paraula, en nom del Govern, el vicepresident, Pere Aragonès, que des d'avui i en virtut del Decret 114/2020 substitueix el president de la Generalitat, i la consellera de la presidència, Meritxell Budó.
Posteriorment, han començat les intervencions dels grups. Han pres la paraula, per aquest ordre, el president del grup de Cs, Carlos Carrizosa; la presidenta del de CatECP, Jéssica Albiach; el diputat del subgrup de la CUP, Carles Riera; el del subgrup del PPC, Alejandro Fernández; el president del grup d'ERC, Sergi Sabrià; i, finalment, el de JxCat, Albert Batet.
Abans sotmetre a votació les tres propostes de resolució presentades, la Mesa ha hagut de pronunciar-se sobre una petició de reconsideració presentada per Cs i el PSC-Units sobre l'admissió a tràmit de la resolució conjunta de JxCat i ERC. La Mesa ha desestimat la reconsideració i ha acordat, per tant, que se sotmetés a votació.
La Mesa també s'ha hagut de pronunciar aquest migdia sobre una petició de reconsideració de Cs i el PSC-Units sobre l'acord per celebrar aquest ple específic, que també s'ha desestimat.
Abans de votar les propostes han intervingut, per defensar-les, Natàlia Sànchez (CUP), Marta Villata (ERC), Gemma Geis (JxCat) i Susanna Segovia (CatECP).