El president de la Generalitat, Quim Torra, ha obert aquest matí el debat general sobre l'acció política i de govern, el segon de la legislatura. El ple ha continuat a la tarda amb les intervencions dels grups i subgrups parlamentaris i el debat amb el president. A l'últim, la cambra debatrà i votarà demà les propostes de resolució.
Abans de començar el debat, a l'inici del ple, el president, Roger Torrent, ha lamentat la confirmació de dos assassinats més per violència de gènere a Catalunya, a Viladecans i l'Hospitalet de Llobregat, i, en compliment de la Moció 111/XII, ha informat també que, segons les dades oficials de l'Organització Internacional de les Migracions, des del gener han mort 909 persones a la Mediterrània.
En acabar la intervenció de Torra, de més de dues hores, s'ha suspès la sessió, que s'ha reprès a les tres de la tarda amb les intervencions dels representants dels grups i subgrups. En el debat hi han intervingut, per aquest ordre, la portaveu del grup de Cs, Lorena Roldán; el president del grup del PSC-Units, Miquel Iceta; la presidenta del de CatECP, Jéssica Albiach; el representant del subgrup de la CUP, Carles Riera; el representant del subgrup del PPC, Alejandro Fernández; el president del grup d'ERC, Sergi Sabrià, i el portaveu del de JxCat, Albert Batet. El president de la Generalitat els ha respost conjuntament, i els grups han intervingut llavors de nou en un torn de rèplica.
Acabades les intervencions, el ple se suspendrà novament. Llavors els grups i subgrups tindran un termini de trenta minuts per presentar al registre del Parlament propostes de resolució congruents amb el debat. Cada grup en podrà presentar un màxim de vint, i cada subgrup, de catorze. La Mesa en tractarà l'admissió avui mateix al vespre i obrirà un nou termini perquè els grups i subgrups puguin presentar propostes transaccionals fins demà al migdia.
És previst que el ple es reprengui demà dijous a les quatre de la tarda perquè la cambra debati i voti les propostes.
Trenta-dos debats de política general des del 1980
El debat sobre l'orientació política general del Govern es fa en una sessió específica, i marca habitualment l'inici de les sessions plenàries del curs parlamentari. L'últim es va fer els dies 2, 3 i 9 d'octubre de l'any passat, quan Torra va afrontar el primer d'aquests debats com a president del Govern.
Des que va ser restablert el 1980 el Parlament ha fet trenta-dos debats de política general, vint-i-un dels quals amb Jordi Pujol al capdavant del Govern, de la primera legislatura a la sisena; Pasqual Maragall en va afrontar dos, a la setena; José Montilla, tres, a la vuitena; Artur Mas, quatre, durant la novena i la desena; Carles Puigdemont, un, la legislatura anterior, i Quim Torra, un altre en l'actual.