La presidenta, Carme Forcadell, ha inaugurat aquest matí el seminari internacional 'Empreses i drets humans: comparant experiències', que té per objectiu aprofundir l'anàlisi d'aquest binomi i la internacionalització responsable de les empreses i conèixer iniciatives impulsades a diversos països en aquest sentit. Forcadell ha defensat que el "respecte escrupolós" dels drets humans i socials pugui ser un "senyal d'identitat" de l'activitat empresarial catalana a l'exterior.
El Parlament acull avui i demà el seminari, que organitzen l'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) i la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament i en què participen una vintena de ponents internacionals, membres d'entitats, organitzacions i institucions públiques.
Forcadell ha obert el seminari juntament amb el president de l'ICIP, Xavier Masllorens, i és previst que el conseller d'Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, el clogui demà a la tarda. A l'acte d'inauguració hi ha assistit també el secretari tercer, Joan Josep Nuet.
La presidenta ha destacat la importància de garantir que les empreses respectin a tot arreu els drets socials i humans i de trobar una solució global per a aquesta qüestió. Així mateix, ha compartit la necessitat de reflexionar sobre el paper de les empreses catalanes en altres parts del món i de "plantejar-nos, per exemple, si no podem fer del respecte escrupolós dels drets humans i socials un senyal d'identitat de les empreses catalanes, una marca de país". En aquest context ha recordat la resolució que va aprovar la Comissió d'Acció Exterior i Cooperació que, entre altres punts, defensa la creació d'un centre d'estudi i avaluació sobre els impactes de les empreses catalanes amb inversions a l'exterior, una "iniciativa pionera" plantejada des de la societat civil.
Masllorens ha defensat la necessitat de regular "els excessos del mercat" i de "clarificar uns principis rectors i uns codis de bona pràctica d'obligat compliment" perquè "els actors econòmics es deguin a tots els seus grups d'interès, no només als accionistes, sinó també, i sobretot, als clients, als proveïdors i a la comunitat on estan radicats" .
El seminari té per objectiu abordar l'impacte de les empreses sobre els drets de les persones i el medi ambient, plantejar els problemes principals que afronta aquest binomi i conèixer les iniciatives més avançades de diversos estats per promoure el respecte dels drets humans per part de les empreses.