Notícies

Els reptes en la lluita contra el tràfic de dones centren la tercera sessió del cicle sobre la igualtat

Dilluns, 25 de juliol de 2016. Palau del Parlament

Un moment de la jornada

Parlament de Catalunya. 2016

Vegeu la galeria d'imatges (3 imatge/s)

Carme Forcadell ha presidit aquesta tarda la jornada 'La lluita contra el tràfic de dones: dificultats i reptes', emmarcada en el cicle 'La igualtat efectiva de dones i homes, un repte de país', que organitza la cambra. A l'acte d'avui hi han intervingut, a més de la presidenta, el conseller de l'interior, Jordi Jané; el cap de l'àrea central de crim organitzat dels mossos d'esquadra, Antoni Rodríguez, i l'activista Rosa Cendón. Tots han parlat de la lluita, tant policial com social, per eradicar aquesta problemàtica i ajudar les persones que en són víctimes. La sessió, l'ha moderat la periodista Fàtima Llambrich.

La presidenta ha explicat que el "comerç il·legal d'éssers humans amb finalitat explotadora afecta més de 12 milions de persones arreu del món, en especial dones i infants", i ha qualificat aquest fet com "un dels crims més greus, que degrada tota l'espècie humana". Així mateix, ha fet esment de les dues lleis aprovades pel Parlament que fan referència a la lluita contra el tràfic de persones i la seva prevenció: la del dret de les dones a eradicar la violència masclista i la d'igualtat efectiva de dones i homes.

Jané ha qualificat el tràfic de persones com una "forma d'esclavitud del segle XXI", i ha posat l'èmfasi en la "professionalitat del cos de mossos d'esquadra", bàsica, ha assegurat, per donar confiança a la ciutadania i facilitar que hi hagi el màxim nombre de denúncies, fet, ha explicat, que permet afrontar aquesta greu problemàtica de manera molt més eficaç. En aquest sentit, ha afegit que "desitgem una societat en què aquest tipus de delictes tinguin una resposta adequada, i per fer-ho el cos dels mossos d'esquadra necessita poder participar activament en grups d'abast internacional" dedicats a lluitar contra aquest fenomen.

A la conferència 'El tràfic d'éssers humans: compravenda de persones', Rodríguez ha advertit que "mentre no s'acabi amb la desigualtat existent sempre hi haurà tràfic de persones", i ha explicat els mètodes que utilitzen les màfies de diverses parts del món, que moltes vegades amenacen les famílies de les víctimes perquè no denunciïn els fets.

A l'últim, Cendón ha parlat de les "víctimes alliberades del tràfic de persones", i ha remarcat que "cal que l'atenció i protecció de les víctimes sigui obligatòria en l'administració". En aquest sentit, ha advertit que "tenim l'obligació d'oferir alternatives reals" a les persones afectades i ha alertat de la necessitat d'evitar-ne la culpabilització. "L'estat ha de protegir les víctimes, independentment que vulguin denunciar o no", ha conclòs.

L'acte, emmarcat en la commemoració del dia mundial contra el tràfic d'éssers humans, ha acabat amb un debat i un col·loqui a partir de les preguntes que han formulat els assistents, i la presidenta l'ha clos recopilant-ne les principals conclusions.

A la jornada hi han assistit diversos diputats i representants d'entitats i institucions.

Diàleg per la igualtat
Aquesta ha estat la tercera sessió del cicle 'La igualtat efectiva de dones i homes, un repte de país', que va començar el 29 d'abril amb la jornada 'La complexa relació entre les dones i el treball: desigualtats i reptes' i va continuar el 28 de juny amb la sessió 'Dona i política institucional: els lideratges femenins'. El cicle pretén promoure el diàleg entre responsables del govern i representants del món acadèmic i la societat civil per analitzar i debatre monogràficament la igualtat entre dones i homes en els diversos àmbits de la societat prenent com a fil conductor la llei d'igualtat efectiva de dones i homes, aprovada la darreria de la legislatura anterior.