El ple ha aprovat aquest matí per assentiment el pressupost del Parlament per al 2010, que puja 65.593.351,55 euros i que representa una reducció del 4,05 per cent respecte al del 2009. Per segon any consecutiu, el pressupost del Parlament experimenta una reducció. El del 2009 es va reduir d'un 5,24 per cent respecte al del 2008, el que comporta una reducció acumulada d'un 9 per cent.
Davant l'actual situació de crisi econòmica, el Parlament continua l'esforç de contenció amb la congelació, per segon any també, dels sous dels diputats i les assignacions dels grups parlamentaris i la reducció de les despeses protocol·làries i de publicitat. El pressupost inclou un increment del 0,3 per cent de les retribucions del personal de la cambra, el mateix percentatge que la Generalitat preveu per al seu personal.
Ara, el president, Ernest Benach, trametrà els comptes aprovats al conseller d'Economia i Finances, Antoni Castells, perquè els incorpori a l'avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat per al 2010. El govern no els pot modificar en virtut de l'autonomia pressupostària que, segons l'estatut d'autonomia, té el Parlament.
El projecte de pressupost ha estat presentat davant el Ple pel diputat interventor, David Pérez, que n'ha destacat la congelació dels sous dels diputats, la contenció en la despesa, amb una reducció de 2,7 milions d'euros del pressupost respecte al 2009, i la reducció general dels capítols, especialment, el de les inversions, que es redueix de 3 milions d'euros (un 27,9 per cent), atès que les obres d'adequació de l'edifici pràcticament estan acabades.
Pérez ha dit que, malgrat l'esforç de contenció de la despesa, es mantenen algunes inversions en informàtica i comunicació, com l'anualitat corresponent a les obres d'adequació de l'antic bar-restaurant com a nou espai destinat a la premsa i les despeses de funcionament de Canal Parlament. El capítol d'inversions també inclou la construcció d'una nova sala de servidors informàtics, el reforç estructural de l'ala dreta de l'edifici, reparacions de façanes i actuacions a la coberta del palau.
La congelació dels sous dels diputats són al capítol I, que té una partida de 27.496.880 euros. Les assignacions per al funcionament dels grups parlamentaris, incloses al capítol IV, també han estat congelades i queden en 17.103.000 euros. El capítol II, despeses de béns corrents i de serveis, té un pressupost de 13.240.253 euros. Amb aquestes previsions la despesa corrent té un creixement del 0,39 per cent, per sota de la inflació prevista. El capítol VI, que inclou les inversions, és de 7.733.217 euros.
El ple també ha aprovat per assentiment la liquidació del pressupost del Parlament corresponent al primer període del 2009 i la compatibilitat dels diputats Carmen de Rivera i Uriel Bertran en relació amb la professió i els càrrecs públics que ocupen, segons el dictamen emès per la Comissió de l'Estatut dels Diputats.