El Parlament ha acollit aquest migdia una simulació plenària amb què Aldees Infantils SOS Catalunya ha clos l'onzena edició del projecte educatiu "Els valors des d'Aldees Infantils", que pretén difondre i reforçar els valors de la tolerància, l'esforç, el respecte i la responsabilitat entre els escolars de primària i que enguany tenia per lema "La il·lusió més la col·laboració porten al progrés".
Cinc alumnes de diferents centres de primària de totes quatre demarcacions han intervingut en la sessió, que ha presidit Ernest Benach, acompanyat del president d'Aldees Infantils SOS, Francesc Xavier Martín.
Benach ha felicitat Aldees Infantils pel projecte, l'any que l'ens fa seixanta anys. Actualment té 473 aldees arreu del món, impulsa 1.400 programes i atén 450.000 joves i nens que, tal com ha remarcat Benach, "passen per vertaderes dificultats". Per aquesta raó ha afirmat que "per al Parlament és un motiu d'orgull acollir una activitat com aquesta i ser altaveu de la tasca que fa Aldees Infantils SOS".
Així mateix, el president ha felicitat els nens per les ponències que han presentat, perquè, ha argumentat, han "evidenciat que us heu implicat en els projectes de manera entusiasta". "Tant de bo totes les persones afrontessin els reptes, les relacions, els projectes i els compromisos de la manera que ho feu vosaltres", perquè així, ha raonat, "les coses de segur ens anirien molt millor, tant individualment com col·lectivament".
El president considera que els ensenyaments que els nens han rebut d'Aldees Infantils durant el curs faran que "al marge de ser persones grans" es converteixin "en grans persones" quan tinguin una determinada edat, si són capaços de mantenir-los i anar-los posant en pràctica.
Durant la sessió l'alumne Josep Maria Llorens, del CEIP Vall del Terri, de Cornellà de Terri (Pla de l'Estany), ha explicat, amb la ponència "La nena que va obrir els ulls", la història d'una nena de dotze anys que un dia es va adonar que a més d'ajudar els altres si col·laborava en les tasques diàries a casa ajudava a progressar el seu propi nucli familiar. "El progrés que obtindrem si comencen des de casa s'anirà fent més global", ha dit el nen, i ha raonat que si es fa amb il·lusió "la col·laboració neix sola, i quan tot això passa progressem".
La nena Montse Gil, amb la ponència "L'arbre dels desitjos", ha explicat una iniciativa duta a terme a la seva escola, el CEIP Trentapasses, de Vilalba Sasserra (Vallès Oriental). Després de dibuixar un gran arbre els nens hi van anar enganxant fulles de paper amb desitjos, primer individuals, després per a altres persones i finalment per a la col·lectivitat, i es van marcar com a objectiu aconseguir-los. La nena ha explicat que amb aquest joc han après "que per assolir el que volem no hem de desistir davant el primer obstacle, sinó que ens hem d'autocontrolar, valorar els pros i contres del que fem abans d'actuar, saber parar, pensar i canviar d'actitud si cal".
En nom del CEIP Camps Elisis, de Lleida (Segrià), ha intervingut la nena Maria Garcia, amb la ponència "Sumant valors", amb què ha repassat la importància dels sumands que se'ls ha proposat i ha reflexionat sobre què s'entén per progrés, perquè, ha argumentat, "no totes les coses que creem ens fan progressar, ni algunes coses que semblen progrés ho són". L'alumna ha reivindicat el dret dels nens a ser feliços, i ha demanat que "es vetlli pel compliment dels drets dels infants", perquè "mentre al nostre planeta hi hagi racons on es trepitgen alguns d'aquests drets dels infants o d'altres no podem afirmar que som una societat completament de progrés".
La nena Oumaia Bouklata ha explicat com els alumnes del CEIP Campclar, de Tarragona, han col·laborat amb una oenegé perquè els nens d'una aldea del Senegal puguin tenir una escola i material escolar i com el centre ha començat a participar en el Consell d'Infants de Tarragona. La nena ha assegurat que "ens fa molta il·lusió sentir-nos ciutadans actius de Tarragona i Catalunya", i ha demanat que "el nostre treball i les nostres ganes de participar siguin correspostes amb la mateixa empenta pels polítics". També ha explicat que tant ella com els seus companys se senten "protagonistes de canvis per un món millor treballant plegats", i ha dit que "ens fem grans, fem camí per convertir-nos en adults participatius, crítics i responsables".
Finalment, el nen Artur Sobchuk, del CEIP Enric Granados, de Barcelona, amb la ponència "Som iguals, som diferents", ha explicat la diversitat d'orígens geogràfics i culturals dels alumnes del seu centre, i ha assegurat que a tots els uneix "la il·lusió d'anar a una escola on hem après a respectar-nos com a persones i a treballar cooperativament". També ha demanat que "el progrés sigui un dret igual per a tothom".
El presentador del K3, Lluís Marquina, ha conduït l'acte, durant el qual s'han fet deu segons de silenci en solidaritat amb els nens de tot el món.