Notícies

El Parlament commemora l'Any Darwin

Dilluns, 25 de maig de 2009. Palau del Parlament

El president inaugurant la jornada

Parlament de Catalunya (Ramon Boadella). 2009

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

El Parlament commemora avui el bicentenari del naixement de Charles Darwin i el cent cinquantè aniversari de la publicació de "L'origen de les espècies" amb un acte adreçat als alumnes d'ESO i batxillerat i als professors no universitaris, que organitza conjuntament amb el Departament d'Educació i el Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

El president ha inaugurat la jornada, que al matí s'ha dedicat als alumnes d'ESO i batxillerat. A l'acte inaugural hi han assistit el director general d'Innovació del Departament d'Educació, Joan Badia, i la cap del Servei d'Innovació, Trini Milán.

Benach ha destacat la revolució que va representar el darwinisme i el xoc que les seves teories van significar per a la societat de l'època, i ha remarcat la importància dels valors que va llegar. Així, ha afirmat que "Darwin és un exemple d'esperit crític, d'inquietud científica, de constància i de rigor", requisits aplicables i necessaris, ha argumentat, "per fer de la política una eina de progrés humà".

També ha demanat als joves que no ignorin la política i que facin com Darwin, és a dir que observin, es preguntin i es creïn una "opinió pròpia des del coneixement i la reflexió, sense limitar-vos a creure i repetir el que us diguin". En aquest sentit ha raonat que "els problemes que ens envolten, d'una manera o altra, ens acabaran afectant", i ha posat com a exemple la crisi, que "en gran part l'ha portat l'excés d'individualisme, l'afany d'interessos particulars, multiplicats arreu del món", ha afegit. "Les crisis i les solucions a les crisis, les construïm entre tots, per acció o per omissió", ha conclòs amb relació a aquesta qüestió.

Així mateix, ha instat els alumnes a mirar el passat per cercar la veritat, com va fer Darwin buscant els orígens, cosa que va fer que canviés "el present i el futur de la humanitat". En aquest punt ha asseverat que "en la història hi ha sovint les claus del present i el futur" i que sense la història ens manca alguna cosa. "En qualsevol àmbit de la vida en què vulgueu avançar, informeu-vos del que ha tingut lloc abans. Us ajudarà a entendre el present i a prendre millors decisions", ha conclòs.

Un cop inaugurada, la jornada ha continuat amb diverses ponències a càrrec d'alumnes d'ESO i batxillerat dels instituts Miquel Martí i Pol, de Cornellà, XXV Olimpíada, de Barcelona, Pla d'en Boet, de Mataró, i Castellar, de Castellar del Vallès. Les ponències, al voltant de la vida de Darwin i la seva obra, la resistència bacteriana als antibiòtics, les migracions dels ocells o l'existència de vida a la resta de l'univers, han estat fruit dels treballs que els joves han fet a l'institut a partir de tallers, visites al Museu de Zoologia i la lectura de llibres relacionats amb l'obra de Darwin i de Jean Baptiste Pierre Antoine de Monet, cavaller de Lamarck, evolucionista francès anterior al pare de l'origen de les espècies.

L'acte s'ha completat amb la conferència "Descabdellant les arrels de l'arbre de l'evolució", que ha pronunciat el professor i investigador de genètica de la Universitat de Barcelona David Bueno.

A la tarda, la jornada, dedicada als professors, també la inaugurarà Benach. Durant la sessió, Lluís Serra, catedràtic de genètica de la Universitat de Barcelona, pronunciarà la conferència "Inferències evolutives a l'era postgenòmica".

Tot seguit, el Servei Educatiu del Museu de Ciències Naturals i el Departament d'Educació faran una sessió que servirà per presentar als professors activitats i recursos relacionats amb l'evolució biològica. Es tracta de materials educatius adreçats al professorat d'infantil, primària i secundària amb l'objectiu de fer explícita la relació entre molts continguts de biologia i l'evolució de les espècies que formalment no es treballen fins a quart d'ESO i optativament. Totes les activitats que es proposen giren al voltant de la resolució de problemes i busquen que els nens, des de l'educació infantil, desenvolupin el pensament crític, facin i analitzin experiments i argumentin amb criteri les seves opinions aplicant els coneixements adquirits amb la lectura, els jocs o les activitats TIC.

Per Vidalot, cap del programa d'activitats del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, Mariona Domènech, professora de biologia i geologia i membre del Centre de Documentació i Experimentació en Ciències (CDEC), i Victòria Carbó, mestra d'infantil i primària i membre també del CDEC, en faran la presentació.