El president, Ernest Benach, i el síndic de greuges, Rafael Ribó, han signat avui al Parlament un conveni de col·laboració amb l'objectiu de facilitar la tramitació de les peticions i queixes sobre els drets i les llibertats que els ciutadans presenten a la Comissió de Peticions de la cambra o al Síndic de Greuges. Amb aquest conveni es vol atendre amb més agilitat aquestes demandes i evitar duplicitats de tramitació.
Benach i Ribó, que han rubricat el conveni amb una signatura electrònica, han explicat que l'acord millorarà la coordinació entre totes dues institucions a l'hora de tramitar les peticions i queixes i, per tant, l'eficàcia en l'atenció als ciutadans.
A l'acte hi han assistit el vicepresident, Higini Clotas; la secretària primera i el secretari segon, Lídia Santos i Antoni Castellà; els presidents de les comissions de Peticions i del Síndic de Greuges, Antoni Comín i Belén Pajares respectivament; portaveus dels grups i altres diputats, i la directora d'Afers Socials i Relacions amb el Parlament del Síndic de Greuges, Maria Jesús Larios.
Benach ha destacat que la coordinació eficaç entre la Comissió de Peticions i el Síndic de Greuges és un "pas important" en un aspecte que és "fonamental" per a la "qualitat de la democràcia". També ha remarcat que la sintonia de la cambra amb el Síndic sempre ha estat bona i que el conveni permetrà "clarificar, coordinar i fer efectiva" la relació amb la ciutadania perquè se senti "més protegida" i trobi els "canals adequats" per vehicular les seves peticions. En aquest sentit ha argumentat que és important que el ciutadà sàpiga "que hi ha algú que l'escolta" i a qui pot adreçar les seves demandes.
D'altra banda, Ribó ha recordat que el dret de petició és constitucional i estatutari i que encara que és "graciable" cal que sigui "aprofundit i respectat al màxim per tothom". Així mateix, ha remarcat la necessitat d'"aconseguir treballar amb la màxima eficàcia, cadascú amb el seu paper" amb l'objectiu de "millorar la defensa dels drets dels ciutadans". Finalment, s'ha mostrat convençut que el conveni serà "una eina molt positiva per garantir els drets de la gent" i per "donar més paper" al Parlament i al Síndic en aquesta tasca.
L'acord estableix la coordinació entre totes dues institucions tant a l'hora d'informar-se quan tinguin coneixement d'haver rebut totes dues una mateixa queixa o petició com de remetre's mútuament les que correspongui tramitar a l'altra. A més recull el compromís de mantenir una col·laboració permanent intercanviant la informació rellevant per a l'exercici de les respectives funcions i orientant els ciutadans respecte a les funcions que té l'altra institució quan això li pugui ser útil per millorar la garantia dels seus drets. El conveni també preveu la creació d'una comissió tècnica de seguiment formada per un membre de cada institució.