El Parlament ha posat avui en marxa un seguit de noves eines de participació i ha entrat de ple a les xarxes socials d'internet. Des d'avui la cambra té un perfil propi al Twitter i al Facebook, difon els reportatges de Canal Parlament per YouTube, ofereix ginys per publicar els continguts del web parlamentari a l'ordinador de l'usuari i en altres plataformes i dóna la possibilitat, amb eines de compartició, de trametre i publicar aquests continguts a la mida de les necessitats dels usuaris.
El president, Ernest Benach, ha presentat aquest migdia en conferència de premsa el projecte "Parlament 2.0", que la cambra ha posat en marxa per "fomentar i estendre al màxim la presència del Parlament a la xarxa amb l'objectiu que la gent es faci més seu el Parlament". Benach ha assegurat que aquest fet "és l'inici d'un camí", i ha afegit que "el que fem és intentar adaptar-nos a la societat, que reclama més informació i de manera diferent, que ha deixat de ser usuari passiu per esdevenir usuari actiu i que vol debatre, opinar i qüestionar".
Així mateix, ha argumentat que "el futur de la política passa per connectar-se més amb la ciutadania", i, després de recordar diferents sondejos del Centre d'Estudis d'Opinió que mostren la desafecció, el desconeixement i la poca valoració de la tasca política per part del ciutadans, ha puntualitzat que el projecte no pretén ser "la solució als mals de l'abstenció i la desafecció". "Calen canvis d'actitud en la política, i això vol ser un cop de volant en aquest sentit", ha asseverat respecte a aquesta qüestió.
Amb relació a aquest punt també ha recordat la voluntat del Parlament de ser "obert, transparent i accessible", i ha afegit que hi ha la voluntat de modernitzar-lo i "obrir la política a la gent", perquè, ha raonat, "no podem quedar-nos impassibles i no reaccionar" a l'augment de la insatisfacció amb la política. "Cal buscar mesures per trencar-la", ha conclòs en aquest sentit.
Benach ha repassat les noves eines que ofereix l'apartat "Parlament 2.0", a què es pot accedir des de la portada del web: a YouTube ara mateix s'hi poden veure més d'un centenar de vídeos produïts pels equips de Canal Parlament; el Twitter ofereix dues versions, la institucional, en què el Parlament publica referències dels continguts del portal, i una pàgina agregadora, en què els diputats que disposen de Twitter publiquen els seus missatges personals; al Facebook la cambra hi té el seu propi perfil, que Benach ha aclarit que "no és per buscar amics, sinó que vol ser un canal d'accés als continguts del web institucional"; amb el "bookmarking" i la compartició l'usuari podrà compartir els continguts del web i difondre'ls a les xarxes socials, i amb diferents ginys i "mashups" es facilita que l'internauta es creï un escriptori virtual amb continguts del portal parlamentari. El web també disposa ara de l'eina Google Translate, que permet traduir automàticament la pàgina a més d'una trentena d'idiomes. La traducció, però, no és oficial i no està revisada.
A totes aquestes eines s'hi han d'afegir altres mecanismes de participació ciutadana que ja funcionen des de fa anys, com les subscripcions als continguts del web via correu electrònic, SMS o podcast -que ara presenten una versió millorada a l'espai "El meu Parlament"-, l'apartat "El president respon" o els blocs dels diputats. Benach ha anunciat a més que la cambra treballa altres projectes de participació relacionats amb l'activitat legislativa, cosa que permetria als ciutadans opinar sobre lleis en tràmit o fer-hi aportacions.
El president ha insistit que les noves possibilitats que avui ofereixen les xarxes socials fan que aquest projecte, que, ha aclarit, "té un cost zero", "comenci a caminar", però que "caldrà adaptar-se" a l'evolució d'aquest món canviant de les noves tecnologies.