El Ple ha aprovat aquest matí el Compte general de la Generalitat corresponent al 2005 i l'informe subsegüent de la Sindicatura. Així mateix, ha deixat via lliure perquè la cambra continuï tramitant el Projecte de llei de prevenció i seguretat en matèria d'incendis en establiments, activitats, infraestructures i edificis i el de pesca i acció marítima, un cop que tots dos han superat el respectiu debat de totalitat.
El Ple ha aprovat el Compte general amb 113 vots a favor, del PSC-CpC, CiU, ERC i ICV-EUiA, i 14 abstencions, del PPC i el Grup Mixt, mentre que l'informe de la Sindicatura, l'ha aprovat per 80 vots a favor, dels grups que donen suport al Govern i el PPC, 44 en contra, de CiU, i 3 abstencions, del Grup Mixt. A més, ha aprovat per majoria (126 vots a favor i 1 en contra) instar el Govern a seguir les recomanacions que la Sindicatura fa en l'informe. Finalment, ha aprovat el punt del dictamen de la comissió que fa referència a la consecució de les previsions del pla de sanejament, el nivell de dèficit i endeutament i la reducció de la despesa pel Govern durant el 2005, per 69 vots a favor, del tripartit, i 58 en contra, dels tres grups de l'oposició.
El síndic major, Joan Colom, que ha presentat l'informe, ha destacat la importància que el debat corresponent es faci públicament en un ple, cosa que, ha asseverat, "situa el Parlament de Catalunya entre els parlaments que més es preocupen per l'ús dels cabals públics", i ha afirmat que "en una situació econòmica com l'actual l'examen del compte liquidat revesteix una importància particular". Els membres del Ple de la Sindicatura han seguit el debat des de la llotja de l'hemicicle.
En aquest debat hi han intervingut Jordi Turull (CiU), Jordi Terrades (PSC-CpC), en nom dels grups que donen suport al Govern, María Ángeles Olano (PPC) i José Domingo (Grup Mixt).
Via lliure a la tramitació de dos projectes de llei
Tot seguit, el conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, ha presentat el Projecte de llei de prevenció i seguretat en matèria d'incendis en establiments, activitats, infraestructures i edificis, amb què el Govern es vol dotar d'una normativa específica amb rang de llei i més completa que l'actual en aquest àmbit i amb què, tal com ha argumentat, "adequarem la normativa vigent, en facilitarem l'aplicació i evitarem la dispersió i la inseguretat jurídica".
Saura ha destacat els quatre grans objectius de la iniciativa: distribuir les competències en la matèria, fixar les normes que regulen les condicions de seguretat en cas d'incendi, establir el règim d'intervenció administrativa i les diverses fases de control possibles, i determinar i regular la figura de les entitats col·laboradores de què podran disposar la Generalitat i els ajuntaments per exercir funcions de control preventiu.
Segons que ha remarcat, el 2007 els bombers de la Generalitat van fer 16.364 sortides en incendis de la tipologia que aborda aquesta normativa, xifra que representa aproximadament el 20 per cent dels serveis de tot l'any.
Al debat de totalitat del projecte hi han participat Elena Ribera (CiU), Judit Carreras (PSC-CpC), Patrícia Gomà (ERC), Santi Rodríguez (PPC), Lluís Postigo (ICV-EUiA) i José Domingo (Grup Mixt). Cap grup no ha presentat esmena a la totalitat al projecte, de manera que la cambra continuarà ara tramitant-lo en comissió abans que no torni al Ple perquè en faci el debat i la votació finals.
D'altra banda, al segon debat de totalitat d'aquest matí, sobre el Projecte de llei de pesca i acció marítima, el Ple ha rebutjat les esmenes que hi han presentat els grups de l'oposició per 63 vots a favor i 70 en contra.
El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, ha presentat els punts bàsics del projecte, i ha assegurat que la normativa "és necessària", ja que, tal com ha afirmat, així "ens posem al dia normativament i posem a disposició dels nostres administrats un element eficaç per aconseguir respectar el binomi sostenibilitat-rendibilitat, i tot això adequant l'esforç pesquer als recursos existents de manera que el sector sigui competitiu i rendible".
La iniciativa vol unificar en un únic text tota la legislació sobre pesca marítima, tant pel que fa al vessant professional com al recreatiu, i regula la pesca, el marisqueig, l'aqüicultura, l'ordenació del sector pesquer, la comercialització dels productes i les activitats recreatives nàutiques. A més, entre altres coses, el text sotmet la pràctica de la pesca i el marisqueig a l'obtenció de les llicències o autoritzacions corresponents, amb una validesa delimitada, preveu la creació de plans específics per conservar i recuperar els recursos pesquers i estableix un règim de sancions.
Llena ha assegurat que aquesta és una "llei àmplia que pretén donar solucions a qüestions que no estan resoltes" i ha demanat als grups de l'oposició que "retirin unes esmenes que no responen a criteris sectorials".
Antonio Robles (Grup Mixt), Rafel Luna (PPC) i Benet Maimí (CiU) han defensat les esmenes dels grups de l'oposició, mentre que José Antonio Donaire (PSC-CpC) ha intervingut per fer un torn en contra de les esmenes i Miquel Carrillo (ERC) i Francesc Pané (ICV-EUiA) ho han fet per posicionar-se en nom dels seus grups.
Sessió de preguntes al Govern
La sessió de la tarda, com és habitual, ha començat amb la sessió de preguntes al president de la Generalitat, José Montilla, i als consellers.
Montilla ha respost preguntes de: Oriol Pujol (CiU), sobre la seva advertència al Govern de l'Estat per l'incompliment amb relació a l'acord de finançament; Manuela de Madre (PSC-CpC), sobre les actuacions en matèria de foment de la competitivitat i en matèria de canvis del model productiu; Joan Puigcercós (ERC), sobre els dos primers anys de legislatura i les prioritats davant els reptes de futur; Daniel Sirera (PPC), sobre el balanç dels dos primers anys de legislatura, i Albert Rivera (Grup Mixt), sobre la manifestació dels grups que donen suport al Govern contra el Projecte de llei d'educació i sobre l'estabilitat del Govern.
D'altra banda, la consellera d'Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha respost una pregunta de Mercè Civit (ICV-EUiA) sobre el desplegament de la Llei 5/2008, relativa al dret de les dones a eradicar la violència masclista; el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, n'ha respost una d'Antoni Castellà (CiU) sobre el procés de convergència de l'Espai Europeu d'Educació Superior; el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, una de Carme Vidal (CiU) sobre les polítiques de desenvolupament i creació culturals; el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, una de Pere Aragonès (ERC) sobre l'accés al crèdit hipotecari dels adjudicataris d'habitatge protegit; la consellera de Treball, Mar Serna, una de Montserrat Capdevila (PSC-CpC) sobre el desplegament del pla Inicia, i novament la consellera d'Acció Social i Ciutadania, una de Rafael López (PPC) sobre l'evolució del transport porta a porta, sobretot pel que fa a l'any vinent.
Interpel·lacions
Acabada la sessió de control al Govern els grups han fet sis interpel·lacions. Lluís Maria Corominas (CiU) ha interpel·lat el Conseller de Governació i Administracions Públiques, Jordi Ausàs, sobre el finançament local, i Pere Bosch (ERC) ho ha fet sobre el suport als municipis petits; Carina Mejías (PPC) ha interpel·lat el conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, sobre les relacions institucionals, i Francesc Homs (CiU), sobre el desplegament de l'Estatut; José Domingo (Grup Mixt) ha interpel·lat la consellera de Treball, Mar Serna, sobre les actuacions relatives als acomiadaments col·lectius i sobre les polítiques actives d'ocupació, i Xavier Pallarès (CiU), el conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, sobre la crisi econòmica en els sectors agrícola i ramader.