Aquest matí s'ha inaugurat la tretzena edició de la Setmana de la Ciència que, des d'avui i fins al 23 de novembre, portarà quatre-cents actes de difusió del coneixement científic i tecnològic a prop d'un centenar de localitats catalanes amb el planeta Terra com a tema principal.
El vicepresident primer, Higini Clotas, ha presidit l'acte inaugural en què ha intervingut també el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, i el president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Rafael Español. A l'acte han assistit, entre altres, el secretari segon de la Mesa, Antoni Castellà, i els diputats Josep Casajuana (PSC-CpC), Teresa Estruch (PSC-CpC) i Maria Àngels Cabasés (ERC).
Clotas s'ha felicitat que una edició més l'acte inaugural de la Setmana de la Ciència es faci al Parlament, justament la mateixa setmana que la cambra ha constituït el Consell Assessor del Parlament sobre Ciència i Tecnologia (Capcit) que, ha assegurat, constituirà "un nexe d'unió entre el Parlament i el món científic en benefici del conjunt de la societat".
Clotas ha destacat també la importància de la celebració de la cinquena edició del Dia de la Ciència a les escoles en el marc de la Setmana de la Ciència perquè "en temps de crisi és més pertinent que mai treballar per millorar el potencial humà de la població, i els reptes de les noves tecnologies i la societat del coneixement ens obliguen a mantenir-nos atents davant les desigualtats que es poden crear en la població, i evitar la formació de bosses d'analfabets tecnològics".
Sobre la temàtica de la Setmana, centrada en la conscienciació de la preservació de la Terra, i la iniciativa de la UNESCO de declarar el 2008 Any Internacional del Planeta Terra, el vicepresident ha citat unes paraules que el president d'Israel, Shimon Peres va adreçar a una delegació de la Mesa del Parlament en referència a la Terra com a territori: "Ara la força de l'economia ha passat de la Terra a la ciència. La Terra és un assumpte nacional, la ciència és un assumpte global, la major part de les guerres s'han produït per la Terra, no per la ciència, però els exèrcits no podran conquistar mai el saber".
Per la seva banda, el conseller Josep Huguet ha destacat que "la política industrial del segle XXI és la de la innovació" i ha considerat necessari que hi hagi més transmissió de coneixements entre el món científic i l'empresarial. "Avui al món de la ciència li demanem no tant solucions científiques com que retorni a la societat els seus coneixements en forma de patents i de serveis que permetin generar ocupació".
El president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Rafael Español, ha expressat el desig que "la Fundació sigui la plataforma especialitzada a difondre la ciència i la tecnologia" i ha dit que "treballem per socialitzar la ciència i estimular vocacions".
Després de l'acte inaugural s'han fet dues conferències. La primera, amb el títol "Tres revolucions en el planeta viu", a càrrec de Ricard Guerrero, secretari científic de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i catedràtic de microbiologia de la Universitat de Barcelona, i la segona, amb el títol "La responsabilitat social vers el futur del planeta a través de la visió dels mitjans de comunicació", a càrrec de Milagros Pérez Oliva, periodista científica del diari "El País". La cloenda, l'ha feta el director de la Fundació Catalana per a la Recerca, Joan Comella.