Notícies

Adolescents reclamen al Parlament una llei que reguli el lleure dels joves

Dilluns, 5 de maig de 2008. Palau del Parlament

Un moment de la votació durant la simulació plenària

Parlament de Catalunya (Ramon Boadella). 2008

Vegeu la galeria d'imatges (1 imatge/s)

Alumnes de secundària de vint instituts de tot Catalunya, en el marc d'una simulació plenària, han aprovat aquest matí per 132 vots a favor, cap en contra i 3 abstencions un projecte de llei del lleure de la joventut i han demanat al Parlament que es faci seu el projecte i "posi les eines necessàries per desenvolupar-lo".

La sessió, la setena d'aquestes característiques que es fa en el marc del projecte educatiu "Fem una llei", impulsat per la cambra, l'ha presidida Ernest Benach i ha comptat amb les intervencions dels diputats M. Assumpció Laïlla (CiU); Flora Vilalta (PSC-CpC); Miquel Carrillo (ERC); Belén Pajares (PPC); Lluís Postigo (UICV-EUiA) i Antonio Robles (Grup Mixt).

A la sessió, que ha durat una hora i ha estat seguida per uns cinc-cents joves des de diferents espais de la cambra, han intervingut vint alumnes en representació dels centres participants, que al llarg d'aquests darrers mesos han treballat el text del projecte a l'escola.

A les seves intervencions els joves han reclamat que se'ls escolti i han considerat el text com "una llei que busca i reclama la nostra autonomia" o una "aposta per la participació social dels joves". Els nois i les noies han reclamat "més regulació i col·laboració de les administracions públiques que permeti posar en marxa mecanismes que ajudin a organitzar el temps lliure i evitin caure en el consumisme o en activitats insanes" i han assegurat que volen un "oci sa i no consumista".

Els nois i les noies han reflexionat sobre el fet que "el lleure queda massa adscrit a diversió" i sobre la necessitat de disposar de recursos i instal·lacions per trobar-se i compartir espais de debat o de pràctica esportiva.

Els joves han destacat també que la participació i la implicació dels nois i les noies de 15 i 16 anys en activitats extraescolars o entitats culturals disminueix a mesura que es fan grans, que el lleure cada vegada està més vinculat al consum, i que durant la setmana fan moltes més activitats extraescolars que no el cap de setmana, en què consideren que hi han "grans mancances".

El president Benach ha demanat als joves que participin i facin política igual com han fet mentre han preparat aquest projecte de llei. Benach els ha demanat que no passin de la política "perquè si ho feu, estareu deixant en mans dels altres decisions que afecten cada dia les vostres vides. Gairebé tot al vostre voltant depèn de decisions polítiques. Per començar, les hores de classe que heu de fer; que tingueu carril bici a prop de casa, o una parada de metro o d'autobús; que hi hagi menys o més canals de televisió; la cobertura dels mòbils; les ajudes per tenir cura de la gent gran, o els horaris dels museus, les botigues o les discoteques".

El president els ha explicat que "tot això depèn de decisions polítiques que es prenen al Parlament, al Govern o a l'ajuntament" i els ha demanat que "n'estigueu informats, que hi estigueu a sobre, que participeu per millorar el món en què vosaltres viureu", perquè "tot el que feu ara, tot el que treballeu ara, és treballar pel vostre futur".

Per Benach, "nosaltres, com a càrrecs electes, ens devem al poble, només al poble, i com que és així, cal que el poble s'hi impliqui, participi" i s'ha mostrat convençut que els diputats tindran en compte aquest projecte de llei elaborat pels joves.
Els diputats que han intervingut, de fet, han explicat que algunes de les observacions que avui han fet els nois i les noies de secundària poden ser molt útils en l'elaboració de les futures lleis de polítiques de joventut i d'associacionisme juvenil, que esperen tramitar aquesta VIII legislatura.

El text de la llei que els adolescents han aprovat avui recull, entre altres mesures per fomentar el lleure de la joventut, crear consells de la joventut als consells comarcals i a les poblacions de més de cinc mil habitants, en funció no de la població, sinó dels joves que hi visquin, perquè promoguin activitats que assegurin la participació dels joves en les decisions que els afecten i fomentin l'associacionisme juvenil.

El projecte també reclama que les administracions subvencionin activitats de lleure per ajudar els joves a participar i a integrar-se, que facin campanyes per evitar el consum de substàncies estimulants, o que facilitin l'accés al transport públic les nits dels caps de setmana i els dies festius.
Els vint centres que enguany han participat en el projecte són: l'IES Manuel de Pedrolo, de Tàrrega; el Col·legi Virolai, de Molins de Rei; l'IES Escola Intermunicipal del Penedès, de Sant Sadurní d'Anoia; l'IES Sa Palomera, de Blanes; l'IES Terres de Ponent, de Mollerussa; l'IES Santiago Sobrequés i Vidal, de Girona; l'IES Guinovarda, de Piera; l'IES Miquel Biada, de Mataró; l'IES Antoni Cumella, de Granollers; el col·legi L'Estonnac - L'Ensenyança, de Lleida; l'IES Cendrassos, de Figueres; l'IES Esteve Terradas i Illa, de Cornellà de Llobregat; l'Escola Projecte, de Barcelona; l'Escola Sant Felip Neri, de Barcelona; l'Escola Pia Santa Anna, de Mataró; l'IES Manuel de Montsuar, de Lleida; l'Escola Maria Cortina, de Reus; l'IES Lluís de Peguera, de Manresa; l'IES la Vall del Tenes, de Santa Eulàlia de Ronçana, i l'IES Eugeni d'Ors, de Vilafranca del Penedès.